• englamax

LindeMammor05

BARN FÖDDA ÅR 2005.
    hejsan alla stolta föräldrar och gravid. kastade i hop en tråd lite snabbt för att vi i lindesberg ska kunna snacka av oss lite och umgås vi oxå här på familjeliv som har barn födda 05. kan va kul att lära känna och knyta kontakter med folk som bor i närheten som oxå e förälder eller gravid. ev. kan man träffas och fika nån dag i veckan framöver. detta var en snabb press av denna sida...hoppas ni får det trevligt .....hels johanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-24 23:06:57:

om ni vill gå med i tråden så lägg till er här nedanför i barnens ålders ordning:

Peand(Petra 33år lindesberg)------Jonas 15/4 4280g ,längd 53

• Svar på tråden LindeMammor05
  • matsdotter

Har ju glömt Välkommen Balluran!!! Synd att du inte kan komma idag är lite nyfiken .Men som sakt vi träffas ju å fikar fler gånger!! Roligt nick du har!

• Druvan

Är det nått fel att va 30+++++++???

• Druvan

Johanna; Ska vi ta sällskap idag till fikat?

• Peand

Karro - Jag är här nu....Var tvungen att ge lillfisen mat, vilka krav han har! Men inte var han så intresserad av mat inte...Knölunge!
    Igår var han billig en stund, funderade på om Blocket inte var bäst för en snabb affär, Tradera kan ju ta några dagar
    Peppar, peppar så är han inte fullt lika gnällig ännu, men det kommer nog....Vilken optimistisk mamma jag var idag då?
    Såg tv-shop idag (hu, jag erkände) och tänkte på dig och pilates. Får man en sånn kropp som de har, ja då ska här tränas i smyg på förmiddagarna. Har lite svårt att se att jag ska ligga framför tv:n och göra diverse övningar när Pelle är hemma, tror jag känner mig lite löjlig då....

• Brodsmulan

Ah, nu snackas det motion.. då måste jag ju bara få passa på att fråga.. nå'n som har bra förslag på lätt och framförallt rolig motion till barn? Min mellankille är lite för tung till sin längd, så lik mamma & morbror så det finns inte och jag vill inte, absolut inte att han ska behöva få samma problem som mig och brorsan. Båda har vi ryggfel och jag har en höft som krånglar och han ett knä som är paj. Ska mäta han på höjden nu i em när han kommer hem.. men kan väl lite snabbt gissa på att han ligger runt 147cm över mark, men tyvärr visar vågen på stadiga 50kg, inte bra alls.
    Vi har diskuterat lite han och jag att det vore bra om han kunde gå ner lite i vikt, inte minst för att han jättegärna vill ha jeans men tyvärr finns inga jeans i storlek 140-146 som har resår, ytterst få gånger man kan finna dem i 140 och då är det på gränsen att han får ihop byxorna. Själv är han inte så bekymmrad direkt och det är väl ganska bra, men just ur hälsosynpunkt börjar jag faktiskt bli väldigt orolig, inte minst för diabetes längre fram, då det är något jag har ganska mycket i min släkt både på mamma och pappas sida.. vilket farmor tjatar på mig konstant om att ta prov för, brukar kolla vartannat år.

Kollade på aftonbladet och deras bmi, enligt deras lista Ska Morgan vara ungefär 12-13år med den vikten och enligt densamma så är Rasmus med sina 35kg helt normal lite i underkant men så har han laktosen som gör att han inte tar näringen på samma vis.
    Men det är ju hemskt egentligen, Morgan är bara 7, snart 8år.. han ligger 5-6år före sin tid.

Bad har vi väl tänkt att vi ska dra igång, att simma ger ju ganska så mycket så en dag i veckan tänkte vi väl att pappa ska åka med grabbsen men då blir det ju till att försöka hålla det stenhårt att minst ett par vändor i simbassängen innan man får leka i äventyrbadet, då det är simmningen so mger bästa resultat.
    Hockeyn kommer ju dra igång även för honom så småningom, eller skridskoskola iallafall, Rasmus träning är redan igång.. uscha, nu är de uppe i u10 och spelar.. brr.. nu börjar det komma tuffare tag, mamma vill ha SMÅ pojkar *s*
    Annars är han ju tyvärr inte intresserad av mycket, brukar kunna vara med ute ibland och gå med vovven, men förstår ju att det inte lockar nu när det börjar bli mer regn och rusk, en annan drar sig ju också och långisarna hamnar ju på de bättre dagarna, känner ju inte direkt för att gå runt överbacken i regnväder.

Hittade lite råd på aftonbladet också:
    Regelbundna mattider. Tre mål per dag. - Blir oftast 4, morgon, lunch, middag, kvällis.
    Slopa mellanmålen, ät frukt. - Japp
    Undvik läsk och saft som måltidsdryck. - Dricker måltidsdryck/mjölk
    Undvik sötade livsmedel. - Nope, ger inte barnen lightprodukter what so ever.
    Lördagsgodis i stället för godis hela veckan. - Japp, fredags eller lördagsmys.
    Hunger är inte farligt - barnen kan vänta till måltiderna. - Klart man kan, men oftast tuggar de frukt om de är sugna på något.

Oh jisses.. vi snackade barnantal förut.. he, he.. nå'n som känner för att komma upp i denna damens antal?? www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,712855,00.html and still going strong..

• englamax

Fikaträff Torsdag 13/10 kl 14 ( träffas vi systemet)

Jessica & Kevin
    Elin & Linus
    Karolina & Maya
    Cissi & Tindra
    Petra, Jesper & Jonas
    Sara & Victor
    Johanna & Max
    angelika & tuva

jessica- ja vi kan ta sällskap ner men jag kommer nog inte iväg föräns kvart-tio i så då blir det ruch ner på stan och så ska jag möta upp angelika vid 37:an ...

FIKA: VI KOMMER!! VÄNTA PÅ OSS!!!!!!!!

• MaLevi

Hur var fikat? Var var ni?

Jag har självklart shoppat nu, men inte till mig Det blev en brun jeans kjol, tuffa jeans byxor, rosa strumpbyxor, och en rosa body med Rock star på (tror det var så ) bara till Levina hon kommer vara den tuffaste bruden på 30 års festen på lördag Mitt punkten som vanligt. Hoppas inte 30-åring tar illa vid sig hon får iaf presenterna

Petra: Promenaden imorgon kan vi ta den lite senare än 8.30? Kanske närmare 10 eller så?

Är det någon mer som ska följa med och gå i vedevåg eller är det bara Petra och jag + barn såklart

• Peand

Cissi - Jaha, då sitter vi i samma båt igen då...... Fast smilisen borde kanske inte vara glad.... Våran "lilla" Jesper är också lite väl rund om magen,är väl en ca 135 cm till 36 kg. Dessutom har han ju fått pikar i skolan om att han är så stor, både på längden och bredden. Kommer hem och grinar över att andra säger att han är tjock. Försöker förklara att det inte är så farligt men att vi bör tillsammans tänka på vad man äter och att man ska röra sig mycket. Gäller ju för hela familjen, Pelle har ju inte fött sin bebis ännu Fast det är inte alltid så lätt. Vill under inga omständigheter att han ska hamna i samma situation som mig....Önskar inte min värsta ovän det.
    Nå väl, nu har Jesper börjat träna innebandy vilket jag tycker är kanon, dessutom är han själv eld och låger över det. Hoppas bara att det står sig.
    Men det är en svår sits, vill ju inte spä på hans känsla av att vara tjock samtidigt som jag inte vill bli som min mamma var när vi var små, ett ständigt gnatande om vad vi fick äta. Undrar om inte min ätstörning tillviss del kommer från hennes konstant bantande under min uppväxt och det eviga tjatet och påtryckningarna om att jag också behövde gå enr i vikt. Kan inte "anklaga" henne för det men ska jag leta en orsak till problemet blir det lätt att jag hamnar med tankarn däråt.
    En massa svammel men inga goda råd blev det Cissi.....Både du och jag vet ju vad man ska äta och inte och det tror jag att vi för över på våra barn. men samtidigt är de inte mer än just barn och måste få känna att det finns guldkanter på tillvaron också när det gäller matfrågan. Strikt i veckan och lite mer godsaker på helgen. Även här är det fredag och lördagsmys som gäller.
    Sist men itne minst - beställde byxor från HM till Jesper och där hade de D-storlekar, inte alls dumt med lite större vid i midjan, ser dock ut som helt vanliga byxor...Viktigt med utseendet....

Jenny - Vi hamnade på Kingsgården. Parkerade ett helt gäng vagnar utanför och ingen kunde ta miste om vilka som var där och fikade. Vi är väl kändisar efter förra veckans bild i tidningen!
    Trevligt var det iallfall, och även om jag inte hade möjlighet att prata så mycket med "de nya" hoppas jag att de trivdes i vårt sällskap....Vi blir ju bara fler och fler...
    Du missade visst en underbar pärontårta med after eight lock!!!

Promenixen - Visst kan vi ta det senare om vi tar det lugnare....Ska in till stan vid 11:45 och träffa mamma för att sedan åka UTAN BARN till Örebro... Men jag kan ju göra mig i ordning innan vi går så att jag är färdig för att åka nästan direkt, men då villjag ju inte bli dyblöt av svett....Ska man till storstan vill man ju vara fräsch
    Ja, du vet vad jag menar!!!
    Levina kommer göra succé på festen!

• Isaccc

Hej hej alla, jag läste att ni har varit och fikat idag, hoppas att ni hade det trevligt. Jag har Ewa tog oss en liten egen fika vid Affärn idag, man kan ju inte åka in till Linde stup i kvarten

Sen tänke jag även ge förslag att den 31/10 som är en måndag så skulle det vara trevligt att ni som kan kommer på LUM i Löa. Vi tänkte att det passade bra för då är skolbarnen lediga och då kan man ta med dem till LUM och sen är det inga barn som ska in i lokalen efter oss (de brukar ha gympa där i vanliga fall) så då kan vi sitta och fika och snacka hur länge vi vill.
    Ni kan väl fundera lite så kan ni väl göra en sån där fika lista som ni är så bra på

Hej så länge

• MaLevi

Petra: Ska vi gå i sakta tempo (du får bestämma) men gå i kanske 1 1/2 timme- 2 timmar? Så säg en tid som du tycker passar så du inte får stressa så mycket och allt sådant

Missade pärontårta...mums... Tar dubbelt nästa gång Sa Eva något om att vi kom igen? Blev det långbord? Nyfiken som jag är Nu är det matdags och tv tittande, om det är något på tvn

Svar på tråden LindeMammor05