Ah, nu snackas det motion.. då måste jag ju bara få passa på att fråga.. nå'n som har bra förslag på lätt och framförallt rolig motion till barn? Min mellankille är lite för tung till sin längd, så lik mamma & morbror så det finns inte och jag vill inte, absolut inte att han ska behöva få samma problem som mig och brorsan. Båda har vi ryggfel och jag har en höft som krånglar och han ett knä som är paj. Ska mäta han på höjden nu i em när han kommer hem.. men kan väl lite snabbt gissa på att han ligger runt 147cm över mark, men tyvärr visar vågen på stadiga 50kg, inte bra alls.
Vi har diskuterat lite han och jag att det vore bra om han kunde gå ner lite i vikt, inte minst för att han jättegärna vill ha jeans men tyvärr finns inga jeans i storlek 140-146 som har resår, ytterst få gånger man kan finna dem i 140 och då är det på gränsen att han får ihop byxorna. Själv är han inte så bekymmrad direkt och det är väl ganska bra, men just ur hälsosynpunkt börjar jag faktiskt bli väldigt orolig, inte minst för diabetes längre fram, då det är något jag har ganska mycket i min släkt både på mamma och pappas sida.. vilket farmor tjatar på mig konstant om att ta prov för, brukar kolla vartannat år.
Kollade på aftonbladet och deras bmi, enligt deras lista Ska Morgan vara ungefär 12-13år med den vikten och enligt densamma så är Rasmus med sina 35kg helt normal lite i underkant men så har han laktosen som gör att han inte tar näringen på samma vis.
Men det är ju hemskt egentligen, Morgan är bara 7, snart 8år.. han ligger 5-6år före sin tid.
Bad har vi väl tänkt att vi ska dra igång, att simma ger ju ganska så mycket så en dag i veckan tänkte vi väl att pappa ska åka med grabbsen men då blir det ju till att försöka hålla det stenhårt att minst ett par vändor i simbassängen innan man får leka i äventyrbadet, då det är simmningen so mger bästa resultat.
Hockeyn kommer ju dra igång även för honom så småningom, eller skridskoskola iallafall, Rasmus träning är redan igång.. uscha, nu är de uppe i u10 och spelar.. brr.. nu börjar det komma tuffare tag, mamma vill ha SMÅ pojkar *s*
Annars är han ju tyvärr inte intresserad av mycket, brukar kunna vara med ute ibland och gå med vovven, men förstår ju att det inte lockar nu när det börjar bli mer regn och rusk, en annan drar sig ju också och långisarna hamnar ju på de bättre dagarna, känner ju inte direkt för att gå runt överbacken i regnväder.
Hittade lite råd på aftonbladet också:
Regelbundna mattider. Tre mål per dag. - Blir oftast 4, morgon, lunch, middag, kvällis.
Slopa mellanmålen, ät frukt. - Japp
Undvik läsk och saft som måltidsdryck. - Dricker måltidsdryck/mjölk
Undvik sötade livsmedel. - Nope, ger inte barnen lightprodukter what so ever.
Lördagsgodis i stället för godis hela veckan. - Japp, fredags eller lördagsmys.
Hunger är inte farligt - barnen kan vänta till måltiderna. - Klart man kan, men oftast tuggar de frukt om de är sugna på något.
Oh jisses.. vi snackade barnantal förut.. he, he.. nå'n som känner för att komma upp i denna damens antal?? www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,712855,00.html and still going strong..