• englamax

LindeMammor05

BARN FÖDDA ÅR 2005.
    hejsan alla stolta föräldrar och gravid. kastade i hop en tråd lite snabbt för att vi i lindesberg ska kunna snacka av oss lite och umgås vi oxå här på familjeliv som har barn födda 05. kan va kul att lära känna och knyta kontakter med folk som bor i närheten som oxå e förälder eller gravid. ev. kan man träffas och fika nån dag i veckan framöver. detta var en snabb press av denna sida...hoppas ni får det trevligt .....hels johanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-24 23:06:57:

om ni vill gå med i tråden så lägg till er här nedanför i barnens ålders ordning:

Peand(Petra 33år lindesberg)------Jonas 15/4 4280g ,längd 53

• Svar på tråden LindeMammor05
  • Peand

Jenny - klart man kommer ihåg "Rädda Joppe". Blev så glad när den gick i repris för inte så länge sedan. Alltid kul att se de gamla barnprogrammen man minns,,,

Cissi - Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med frågan om febern och frossan. Men det är ju skönt att de vet var felet var nu och att det kommer att bli bättre. Gissar vilt, men det kan kanske sätta igång förlossningen om man blir dålig? Som sagt var - inte vet jag.
    Hur gick det med födelsedagsbarnet? Blev han glad för spelet?

Nu ska vi snart hämta discokungen, ska bara natta Jonas först så ska vi ta en lite myskväll med Jesper sedan. Har inte haft det på länge, hög tid att göra något åt saken.
    Pelle försökte få Jesper att förstå att det kanske skulle vara trevligt att dansa med några tjejer, blev nästan idiot förklarad. Han är ju fortfarande på den nivån att man springer runt och jagar tjejern och försöker pussas. Inte dansa med dem....Galna pappa!!!!

Ses sen!

• englamax

in och kollar läget... e osynlig ikväll..fredags mys med go mat och film... hoppa ni får en mysig fredag alla mammor!!

• Morots mamman

Halloj halloj å tack för allt välkomnande haha... Cissi jo rå de e så där med maximus han har väl inte öroninflamation längre för han åt sista pencilinet igår men han e snorig som bara den å skriker , gnäller å bara kinkar *suck* innan han blev sjuk så sov han från kl 22 - kl 7.30 men nu somnar han ca 22 å vaknar 00.45 på pricken varje jäddra natt usch känns som om ja inte har sovit på år.. Å till felix då jo han storm trivs i skolan å allt ska gå så fort, han e lika stor som skolväskan när han går iväg på mornarna han e så duktig att gå själv, jag har smygit efter honom hela förra veckan hihi de skulle han veta *arg felix* Jaha gumman nu e det inte långt kvar va? massa kramar..

Mysan 77 = jasså släkt här skoj vilka e de då? nej känner men man vet väl typ vilka alla är....'

Fler med sjuka barn?

Många kramar oss

• Brodsmulan

Linda S.. nä, inte långt kvar, har ju fått datum satt så nu är vi inne på nedräkning.. 13 dagar kvar Jo, förstår att han skulle bli superförbannad om han såg att mamma följde med, är samma här, får inte förlja med till bussen längre, huuu så hemskt, tur att jag har farmor bor precis bredvid som håller koll på vad de små liven har för sig.
    Har du vägarna förbi så får du jättegärna komma in på en fika tösen

Petra.. ha, ha.. ja du, det dröjer sin stund innan de förstår att tjejjer faktiskt är trevliga. Rasmus har ju börjat lite smått nu Morgan som är lika gammal som din anser det samma, jaga & pussas är det man kan göra, fast tror killar i allmänhet är lite blyga för att gå upp och dansa, släpper nog itne förrän uppemot tonåren.
    Men det märks att det börjar bli stora när de börjar gå på disco.. gha.. jag börjar känna lite ledsamhet över att mina små pojkar blir stora *s* vill ha dem smååååååååååå

Tja, kanske kan vara så, har försökt hitta info men hittar inget. Mår rätt okej nu iallafall, alvedon gör ju underverk ett par timmar, men känns skönt att det iallafall 'bara' är njurarna, va lite nervös för ev lunginflammation iom att jag varit/är ganska rosslig.

Johanna.. hoppas du haft en riktigt skön kväll

• Isaccc

Läste att Petras son skulle på disco. Då vart jag jätte sugen på att gå ut och dansa. Jag har inte varit ute och dansat på ååååratal känns det som. Gjorde ett försök att gå ut i Örenbro för en månad sedan men jag kände mig som en riktig lantis där och det är ju inte så kul. Men det är inte så ofta som det är något kul här i närheten.
    Finns det fler danssugna mammor där ute???? Eller har ni alla blivit "tråkiga" mys mammor?? Johanna och Petra kanske dansar på bordet just nu!??

Hej hopp så länge!!!!

• Brodsmulan

Linda G.. du får väl gå till granngården tänkte jag säga *s* visst har ni väl en pub i Löa? Åka in till stora La stada är stort steg så där när man inte varit ute på ett tag.. men jag har faktiskt kommit på varför jag i princip slutat gå ut, händer väl nå'n gång ibland, men just sen man fick barnen. Anledningen är rätt simpel Först går man gravid i 9mån, sen ammar man lika länge om inte mer, iallafall totalt 1½år som man inte druckit på.. första utegången efteråt och man tror att man kan dricka ungefär som innan.. hi.. hi.. åh vilket misstag.. inser man dan efter och sen blir det bar mindre och mindre man går ut
    Okej, iallafall för min del.. tålde knappt inget innan och än mindre nu!

Nu sover mina små änglar.. mja, gjorde de för 1½h sen, uppspelt till tusen när det kommit och gått folk hela em/kvällen. Har väl lyckats hålla fina minen hela tiden, förutom styvmor då då som direkt kunde se att det var 'maskerad', men vad göra, är ju bara en dag å sova kan jag göra imorgon. Själv har jag kikat på 'mord i sinnet' nu ikväll, en fascinernade serie, kommer jag nog fortsätta följa. Men är det nå'n av er som tänkt på 'if' reklamen.. den när han har backat ur carporten med bakluckan öppen... uuunderbar.

Men nu är det dags för ett par alvedon och kudden.
    G'natt på er.

• Peand

Godmorgon på er!

Hoppas att natten har varit bra för alla och att de små har skött sig. Jonas hade bara en tillfällig svaka i går morse för idag sov han till kl 8. Skönt!!

Isaccc - måste göra dig besviken. Blev absolut inget dansande på något bord igår kväll... En riktigt lugn hemmakväll framför tv:n med gubben och barnen. Låååååångt från något dansställe!Märks att man börjar "bli till åren" när man uppsakattar att vara hemma och ta det lungt framför att ut och parta. Men har väl lite av samma erfarenhet som Cissi, och man vet ju att dagen efter kommer med barn, huvudvärk och allt....

Discokungen var nöjd med gårdagskvällen. Hade spanat på brudarna hela tiden men inte dansat med någon. Han är en riktig Casanova vår son och har redan haft ett par seriösa kärleksproblem....Vad ska detta sluta??

Idag känns som en sån där dag som jag vill säga upp mig som mamma, fru, städerska, tjatkärring osv.att det ska vara så svårt att hjälpa till här hemma! Man blir ju inte glad av att alltid tjata och tjata... Hade jag ammat kunde jag ju skylla på hormonerna men jag får väl säga att humöret beror på de förbannade p-pillrena....
    Huuuu, tur att ni bor lååång här i från annars skulle ni kanske höra mina utbrott....

Det enda possitiva hittills är att jag veckovägde mig idag. Hade en svaka igår då jag funderade på hur länge jag ska orka hålla på.....Men när vågen visade -21,6 kg i morse kom motivationen tillbaks. Så nu kör jag några (många)veckor till....

Nä, nu ska jag plocka undan det sista i huset som övriga familjen har dragit fram och sen ska Jonas och jag åka in till Linde och hålla deras mormor sällskap i butiken. Framåt eftermiddagen kommer ju folk hit och stannar två nätter så jag lär nog försöka lugna ner mig tills dess.

Blev väldigt långt detta, men det var skönt att få ur sig lite..... Hinner kanske inte skriva mer på ett tag så man får väl se att detta kompencerar det hela...Men jag smyger nog in om tillfälle ges....

Ha´ det!

• englamax

linda S- ja det där med sjuk..max e förkyld och har varit gnälllig men som tur e har han sovit på nätterna men jag hade en natt i början då han vaknade 100 gånger för han va teppt i näsan och kinkig va ha´n då så det va bara att kliva upp alla gånger och suga näsan men då blev han juh hysterisk ..men va ska man göra...så jag förstår dig det e skit drygt när dom e sjuka!

Linda G- nej du ..samma här som för petra ,låg och dega i soffan hela kvällen..(med tända ljus petra ) så mysigt sååå nej krogen e inget för mig nu undertiden jag ammar...gick på parkfesten i agusti ..hade mjölka ur men max vägrade sova och va jätte ledsen så magnus och max kom och hämtade mig kl 12:00 ..max satt i pyjamas i bilen..magnus va grinfärdig...så jag lugnar mig me krogen tills han börjat med flaska och e mer avänjd vid mig ! (värsta föredaget det vart här då

PEAND- ja men visst e det skönt med lugna hemma fredag kvällar..e sååå skönt efter att vi kör 100% i veckorna och e ute och flänger med barnvagnarna och då finns det inget skönare änn fredag kvällar och bara varva ner eller va säger du! jasså du ska in till stan...har din mor en egen butik eller har jag fattat helt fel?
    va härligt att disco kungen hade kul!! ja petra du får väl flytta ut i garaget snart

• englamax

Petra- *~*~GRATTIS ~ till dina felorade 21,6 kg..stark jobbat! beundrar dig värkligen*~*

• Brodsmulan

Petra.. starkt jobbat med så stor viktnedgång, vad har du för mål att nå då, något speciellt?
    Jag måste ju säga att jag gillar att gå gravid under sommaren.. blir nämligen inte lika mycket att kämpa bort. På första blev +19, till -21 ganska omgående. Nr 2 blev det bara totalt +8, men inte mer än -5 och där stannade det totalt, omöjligt att få bort resten. Nr 3 blev bara +5 och där tappade jag rejält men har ju en annan förklaring, tror jag hamnade -18 som mest. Nu ligger jag just nu på +17 och vet att jag kommer tappa mycket iom att jag har massa vatten, blir intressant att se hur mycket.
    Lika nyfiken som Johanna.. vilken butik??

Vad gäller detta med att hjälpa till.. tja, jag är det 'underrepresenterade' könet här hemma som de övriga tre kan ta lite för givet av och till, men då kan jag garantera att de både hör och ser det också. När jag nu 'bara går hemma' så sköter jag dock matlagning och större del av städning, men då får maken ta tvätten och så delar vi disken. Nä, jag går inte med på att mina killar inte ska kunna både städa, tvätta & laga mat när de flyttar hemifrån en dag och det har de redan fåt börja lära sig. Tvätten ska in i tvättmaskinen annars blir den inte tvättad, har börjat lite smått att skilja på vad som är vad också, när man ska äta ska det dukas och när man är klar ska det stå i disken. Deras rum ska vara städat ordentligt, annars får man inte ut någon veckopeng sen kan man tjäna extra genom att hjälpa till att ta ut sopor, diska en disk eller dammsuga något rum utöver sitt eget.. dock inbringar inte detta mer än 1-5:- och Morgan har 25:-/v och Rasmus får från och med igår 30:-/v Hårda bud gäller här *s* men vill man då ha något så får man spara, eller jobba för saken. Jag plockade bär och klipptegräs som liten, kommer de här också få göra när de blir lite större, man lär sig oerhört mycket ekonomi på det sättet, kan se sådan stor skillnad på maken som fått allt han pekat på (och får än idag.. 37år gammal *suck*) och även min bror som blev behandlad på helt annat vis, har itne alls ekonomisinne, tror man gör dem en stor tjänst om man inte ger dem guld och gröna skogar.. det viktigaste man kan ge är ju tid & uppmärksamhet och den kostar ju faktiskt inte. Bara att tillsammans laga ett mål mat är både ett nyttigt och givande projekt.

Här har svärmor/svärfar och faster Maria varit hemma å grattat Rasmus, de hade föräldramöte igår på Brotorp så då passade det bra att dela lite på folket. Han fick ett avancerat fint kastspö.. mm.. då vill det sig till att pappa har tålamod, de brukar vara med och fiska men hittils bara fått testa pappas kastspö och själva mest bara metat.. aja, annars får det bli morfars pojke min pappa är nämligen en 'storfiskare' som så gärna för över sina kunskaper på lilleman, dock har han inte haft tålamod att sitta kvar i båten mer än i 15min hittills, men så är ju barn, men Kenneth har väldigt svårt för det.. hattande som han säger.. han är van från liten att vara ute flera timmar i sträck så får nog bli morfar som får ta med han ut å fånga gamgäddan.
    Fick Alvedon forte av henne åååh vilket under, konstigt nog funkade inte vanliga alvedon om jag inte tog minst 3 direkt men dessa starkare som är 2st egentligen räcker med 1 tablett, ska bli kul och se hur länge verkan sitter i för dessa måste jag ju vänta minst 4h mellan tabletterna, men inte hjälper penicillinet nått, ger inte med sig ett skrutt, men ingen feber eller frossa så det är väl bara att knapra på. Fast iofs äter man massa alvedon lär man ju inte få feber heller *s*

Svar på tråden LindeMammor05