• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • Brunello

För en nära kollega (alltså en man jobbar med varje dag) tycker jag det är en högst rimlig summa, vi brukar lägga melan 70-100 beroende på lite hur länge personen jobbat hos oss och hur många vi är för tillfället.

När det gäller andra kollegor, alltså sådana som är anställda på samma företag och som man vet vad de heter och kanske äter vid samma bord som nån gång i månaden tycker jag att 20 kronor räcker gott och väl (det blir ju rätt många sådana på ett medelstort företag), dessutom samlar vi bara till jämna.

Så - på det sätt som denna gåva beskrivts och relationen mellan givare och mottagare så tycker jag inte alls att summan är orimlig.

• DevilsDaughter

Alla har inte så mkt pengar att man kan undvara hundralappar hit och dit.. Det är ju alltid så många som fyller år liksom.. Och visst när det är till vänner, men till arbetskamrater...

• Einstein

Jag tycker att 100 är mycket när det gäller en insamling av den här typen. Fast det beror ju även på hur många det är som ska vara med och ge. Är man bara några få på arbetsplatsen, så måste man ju lägga mer för att det ska bli något. Fast då har man å andra sidan oftare en tätare relation. Är man däremot flera på atrbetsplatsen, så tycker jag att presenten blir löjligt dyr om man ger mycket. Alltså är man säg 30 pers, så blir det ju en födelsedagspresent för 3000! Är verkligen en chef värd en så dyr present? ...och kan en chef verkligen uppskatta en så dyr present som en ärlig gåva och inte som rövslickeri?

• Themis

På min stora avdelning lägger man som regel 20-25 kr.

30 kr om man tycker personen är toppen/jämn födelsedag och kanske 50 kr om man har jobbat ihop i många år eller är chef och vill visa sin särskilda uppskattning.

Annars hade den budgeten varit på ett par tusen om året eftersom insamling görs över många avdelningar och folk får barn och pensionerar sig hej svejs, jag lägger pengar ca 2 ggr/månad i snitt.

Så jag tycker att 100 kr är väldigt mycket att lägga till present på jobbet, nästan oavsett vilken inkomst man själv har

• Einstein

På ett ställe som jag jobbade på, så la vi pengar i en pott som sedan användes till presenter och dylikt. Det var ganska bra, för då slapp man detta eviga insamlande.

• TessaS

Det beror på vilket förhållande jag har till personen om jag tycker det är mycket eller inte, men till en arbetskompis så känns det väl mycket.
    Om jag jobbar ihop med min bästis, så ger jag 20-30 kr till jobb-presenten, men köper annat som hon får bredvid av mig... privat.

• Atamon

Till en kompis, vän eller släkting så kan jag ge 100:- i en insamling, men inte till en chef.
    20-40:-/var brukar vi lägga på jobbet när någon fyller jämna år (men då är ju vi ganska många också så det blir lite pengar) sedan uppvaktar ju oftast ledningen också.
    40 är ju inte så jättemärkvärdigt att fylla egentligen.

• ekke

till vänner och släkt väldigt lite, till kollegor för mycket. Vi brukar lägga 20 kronor på vårt företag, annars hade det blivit ganska mycket pengar i längden.

• Atamon
    Einstein skrev 2009-04-06 21:29:46 följande:
    På ett ställe som jag jobbade på, så la vi pengar i en pott som sedan användes till presenter och dylikt. Det var ganska bra, för då slapp man detta eviga insamlande.
    Så hade vi också på ett ställe jag jobbade tidigare, jättesmidigt! Vi la alla en engångssumma varje år, och sedan togs det från den kassan när det behövde uppvaktas, eller någon behövde tröst. Kassan hette GOS kassa, förkortat för Glädje och Sorg.
  • hönamor

Jag kunde itne rösta för jag tycker det beror mycket på. Nu fyllde denne person jämnt så en finare present kanske är på plats men det beror ju på hur många man är som samlar. 100 är ganska mycket för mig men var vi bara 3-4 som samla så e d ok för man måste ju ändå komma upp i en ok summa. Är man 30 som samlar så hade jag tyckt det var för mycket. Sen beror det kanske på om man gillar sin chef eller om man hatar densamme. Kanske känns mindre kul o punga ut så mycket till nån man ogillar.

Svar på tråden 100 kr är för dig?