• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • diz

100kr till en kollega/chef är alldeles för mycket pengar för min del. Det blir ju hur mycket pengar som helst om man ska hålla på och lägga 100kr till var och varannan människa på jobbet. Är man väldigt få kanske det behövs lite mer, men det är väl ändå tanken som räknas?

• Fidelis ad urnam
    La Lola skrev 2009-04-07 08:41:36 följande:
    Men herrejösses. Jag ser ingen vettig mening med att lägga 100 spänn. Precis som att jag inte ser nån vettig mening med att köpa helt nya möbler jämt som ett exempel eller att köpa märkeskläder enbart. Huvudsaken är väl att man uppmärksammar nåns födelsedag men det måste ju inte ske genom att köpa något jättedyrt. Det går faktiskt att uppmärksamma någon genom något enklare oxå. Utan problem.
    Är 100 kr mycket pengar eller tänker du på slutsumman?
    Är 100 kronor mycket?
  • sannapanna76

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:36:05 följande:

Om du jobbade på en arbetsplats som min då? 5 ordinarie inkl gruppchefen, några extra vikarier, en högre chef och en administratör?
    Kanske, om jag hade en privat relation till min chef/kollega. Dvs om jag kände att chefen/kollegan också var en vän, som jag tycker mycket om. Men inte annars.
  • Fidelis ad urnam
    diz skrev 2009-04-07 08:42:01 följande:
    100kr till en kollega/chef är alldeles för mycket pengar för min del. Det blir ju hur mycket pengar som helst om man ska hålla på och lägga 100kr till var och varannan människa på jobbet. Är man väldigt få kanske det behövs lite mer, men det är väl ändå tanken som räknas?
    Självklart är det tanken som räknas.
    Men om man nu jobbar på en liten arbetsplats där det i värsta fall, om alla fyllde jämt samma år, skulle bli 900 kr under ett år, är det då så illa att lägga 100 k?
    Nu har vi hittat en bra present, en present som hon kommer att må bra av, så varför inte liksom?
  • sannapanna76

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:40:02 följande:

Självklart får man det, men det låter illa.För ens chef är också en person.Min chef är verklige en underbar person och vi har alla en privat relation till varandra.Om det är så att man inte gillar sin chef, skriv det då, ist för att skriva "aldrig till en chef" som att det generellt skulle vara så.
    Varför låter det illa att man inte tycker om sin chef som privatperson? Han/hon kan vara en ypperlig chef trots det. Man kan skilja på privatliv och arbete - inget konstigt med det.
  • La Lola
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:42:35 följande:
    Är 100 kr mycket pengar eller tänker du på slutsumman? Är 100 kronor mycket?
    Ja, 100 kr är mycket pengar.
    Ingen jättehög summa men en onödigt hög summa.
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Fidelis ad urnam
    sannapanna76 skrev 2009-04-07 08:46:13 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:40:02 följande: Varför låter det illa att man inte tycker om sin chef som privatperson? Han/hon kan vara en ypperlig chef trots det. Man kan skilja på privatliv och arbete - inget konstigt med det.
    Har jag sagt att det är fel att inte gilla sin chef som person? Men om så är fallet kan man ju skriva det när man svarar, alltså att man inte skulle lägga en hundring för att man inte anser att man har den relationen till sin chef.
  • fjäilen

jag har självklart råd att göra det men skulle aldrig göra det,när det varit grejer på jobbet som att någon fått barn mm så har man typ lagt ca mellan 20-50kronor... fast på ditt jobb kanske ni inte är så många...

• annbom

Vad är det du inte förstår? Många här har sagt att det är en för stor summa för en arbetskamrat. 100kr är inte mycket pengar, men för mycket till en insamlingspresent till chefen.

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:42:35 följande:

Är 100 kr mycket pengar eller tänker du på slutsumman?Är 100 kronor mycket?
  • Fidelis ad urnam
    fjäilen skrev 2009-04-07 08:49:00 följande:
    jag har självklart råd att göra det men skulle aldrig göra det,när det varit grejer på jobbet som att någon fått barn mm så har man typ lagt ca mellan 20-50kronor... fast på ditt jobb kanske ni inte är så många...
    9 personer totalt (inkl 3 extra, en högsta chef, en administratör och vi 5 ordinarie i växeln och i de 5 inkluderas gruppchefen)
Svar på tråden 100 kr är för dig?