• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • Einstein
    hönamor skrev 2009-04-06 21:38:04 följande:
    Jag kunde itne rösta för jag tycker det beror mycket på. Nu fyllde denne person jämnt så en finare present kanske är på plats men det beror ju på hur många man är som samlar. 100 är ganska mycket för mig men var vi bara 3-4 som samla så e d ok för man måste ju ändå komma upp i en ok summa. Är man 30 som samlar så hade jag tyckt det var för mycket. Sen beror det kanske på om man gillar sin chef eller om man hatar densamme. Kanske känns mindre kul o punga ut så mycket till nån man ogillar.
    Precis, jag tycker mer att det handlar om att kunna fixa en present i rätt prisgrupp. Den får inte kosta för mycket, för då kan den uppfattas som fjäsk. Den får heller inte kosta för lite, för då är det snålt och det ser kanske inte heller så bra ut ur chefens ögon...lättare med en arbetskamrat som man är jämställd med.
  • Leoella

Röstade på ganska stor summa, men som flera sagt: det beror på hur många som är med och samlar. Vid jämna födelsedagar brukar vi nog ofta ge något smycke, dyrare glas eller dylikt. Och då måste man nog upp i en 6-700 kr för att det ska "bli något". Är man då 5 i gruppen så blir ju 100 kr minimum.

• Fidelis ad urnam
    Einstein skrev 2009-04-06 21:26:34 följande:
    Jag tycker att 100 är mycket när det gäller en insamling av den här typen. Fast det beror ju även på hur många det är som ska vara med och ge. Är man bara några få på arbetsplatsen, så måste man ju lägga mer för att det ska bli något. Fast då har man å andra sidan oftare en tätare relation. Är man däremot flera på atrbetsplatsen, så tycker jag att presenten blir löjligt dyr om man ger mycket. Alltså är man säg 30 pers, så blir det ju en födelsedagspresent för 3000! Är verkligen en chef värd en så dyr present? ...och kan en chef verkligen uppskatta en så dyr present som en ärlig gåva och inte som rövslickeri?
    Vi är NIO personer.
  • Einstein

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 21:43:58 följande:

Vi är NIO personer.
    Då tycker jag att det är ganska mycket, en present runt 500 tycker jag är ganska lagom. fast sedan beror det ju på om ni hittat något som ni vet att chefen vill ha.
  • nano

När det är en insamling så käns det som en ganska stor summa och jag skulle reagera (om det inte var bröllop det gällde då) men visst skulle jag betala om majoriteten kommit fram till det.

• Fidelis ad urnam
    Einstein skrev 2009-04-06 21:48:35 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 21:43:58 följande: Då tycker jag att det är ganska mycket, en present runt 500 tycker jag är ganska lagom. fast sedan beror det ju på om ni hittat något som ni vet att chefen vill ha.
    Vi ska ge henne behandlingar på ett spa, ansiktsbehandling eller massage.
    Hon har jobbat arslet av sig för våran skull de senaste månaderna och har blivit sjuk pga det. Nu fyller hon 40 och då ser vi chansen att ge henne lite avslappnande behandling.
    Sedan blir det middag ute hela gänget
  • MsLili

Jag tycker 20-50kr räcker gott o väll! =)

• Fidelis ad urnam
    MsLili skrev 2009-04-06 21:55:32 följande:
    Jag tycker 20-50kr räcker gott o väll! =)
    Tycker du inte det beror lite på hur många man är?
    På min förra arbetsplats var vi 28 st i ett arbetslag och då hade det räckt med 25-30 kr.
    Men nu är vi bara 9 st då alla är med.
  • Cacto

100 kronor är mycket till en jobbarkompis. Jag har nog 50 som någon slags gräns. Visst kan jag betala mer om majoriteten så har bestämt, men jag hade absolut tyckt att det var överdrivet.

På mitt jobb brukar vi samla in i vårt team till varje persons födelsedag, bröllop, avsked och bebisfödslar. 7-13 personer är med i insamlingen (beroende på hur många som råkar vara där de dagarna det finns ett insamlingskuvert), och folk brukar lägga motsvarande 25-40 kronor var.

Det blir alltså inte så mycket, men det behövs inte heller. Det är mest en symbolisk grej att få present på jobbet 'Titta, vi kommer ihåg att du fyller år och bryr oss om dig', snarare en Present med stort P.

• en glad

Den enkäten går inte att svara på - för det har att göra med hur nära man står personen och hur många man är som lägger pengar .... och det är så - 100 kronor kan för en del vara väldigt mycket pengar. Fler än man tror är fattiga!

Svar på tråden 100 kr är för dig?