• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • vadskajaghetadå

För mig är det inte en stor eller ganska stor summa, men generellt är det en ganska stor summa att lägga som present till någon variant av chef/dagispersonal etc

50 kr tycker jag är lagom då jag vet att allmänheten tycker att 100 kr är för myclet.

• pajas01

jag hade nog tyckt att de va lite små mycket.. 80 kr mer lagom inte så mycket under men ändå.. beror lite på vad man ska köpa vad man ahr för relation å allt

• vadskajaghetadå

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 21:43:58 följande:

Vi är NIO personer.
    jag hade röstat för 100 kr om man var så pass få som 9 pers till allt det där.
  • TigerLinn

summan beror på vad det är för present.
    när sambons bryr gifte sig gav vi i familjen 1000kr per par men detta visste vi om lång innan över 6 månader så vi sprade ihop.

annars när människor fyller jämt så lägger vi i vår familj 50 kr per person alltså 100 kr per par... och är det bara
    avskeds present... från jobbat eller en bekant/halv nära vän eller arbets kamrat går min/vår gräns vid 50 kr.

tex för ett tag sedan skulle en arbetskollega till sambon begravas han tog sitt liv :S
    då fick alla som vill donera en valfri summa som skulle skänkas till nån fond som önskades av familjen istället för blommor.. då frågade min sambo mig hur mkt jag tyckte vi skulle ge. och jag sa 50 kr. (eftersom det inte var så nära bekanta) och det varca 100 personer som skulle ge en frivillig slant..

• LjubaviMoja

Låter som en väldigt dyr present med mycket fjäsk i

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • LjubaviMoja
    LjubaviMoja skrev 2009-04-07 01:10:26 följande:
    Låter som en väldigt dyr present med mycket fjäsk i
    Såg nu att ni var nio pers. Men tycker kanske ändå att 50spänn hade räckt för 900 är inte heller lite pengar men denna perrson kanske betyder mycket för er vad vet jag.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Bling1975

Jobbar man som ni i en liten sammansvetsad grupp så tycker jag att 100 kronor är helt ok när någon fyller jämt, tom rätt lite så jag röstade på en låg summa. Vi la ca 300 var när en kollega hade gift sig på mitt gamla jobb där vi också var under 10 personer. Men vi jobbade tillsammans så det var ju inte direkt någon fattig student eller socialbidragstagare med i gruppen utan alla hade bra inkomster. Dessutom är det inte så ofta någon fyller jämt eller gifter sig i en så liten grupp så det kanske blir 1-2 gånger per år man samlar in. Vi är dessutom fortfarande vänner med gamla kollegan och är bjudna på hans andra bröllop i sommar.

Men jag förstår att det är annorlunda på en större arbetsplats där det är insamlingar varje månad. Eller en arbetsplats där personalen byts ut ofta vilket är vanligt inom vissa yrken. Jag tror att det också avspeglar sig i röstningsresultatet.

Stitch längtar efter Lilo
  • LuMa

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 21:52:52 följande:

Vi ska ge henne behandlingar på ett spa, ansiktsbehandling eller massage. Hon har jobbat arslet av sig för våran skull de senaste månaderna och har blivit sjuk pga det. Nu fyller hon 40 och då ser vi chansen att ge henne lite avslappnande behandling. Sedan blir det middag ute hela gänget
    Får jag bara ge min synpunkt på det här utan att du går blir arg?

Hon var väl chef?
    Att jobba för er är väl hennes jobb? Hon får väl betalt för att göra sitt jobb vare sej hon ena månaden jobbar arslet av sej eller den andra månaden sitter och petar näsan?
    Så hade jag resonerat. En symbolisk present, tex bjuda henne på middag ute hade jag gått med på men aldrig att jag hade gett en _chef_ så mycket i present.
    En chef som dessutom helt säkert har betydligt mer i lön än vad jag har och som själv när som helst kan unna sej massage.

No hard feeelings?
    Bara mina tankar.
  • zanna80

För en insamling är 100 kr mycket, det skulle jag inte lägga.

Svar på tråden 100 kr är för dig?