• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • sannapanna76

Jag har definitivt råd att lägga 100 kr på en present till en kollega/chef, men jag skulle aldrig göra det.

Anledning? Jag jobbar på ett stort företag (ca 1500) anställda, och med tanke på alla insamlingar till födelsedagspresenter, "grattis-till-bebisen-presenter" osv, så skulle det till slut bli ohållbart om man skulle lägga 100 spänn i tid och otid.

Vi brukar som regel lägga 20 kr/person ungefär. Kanske lite mer om det är nåt väldigt speciellt det handlar om.

• La Lola
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:31:24 följande:
    Tycker du inte att det är sniket att resonera att man minsann inte vill ge högre än den och den summan bara för att det handlar om en gåva till en chef eller kollega?
    Nä.
    För det handlar fasiken inte om nån snikenhet!

För mig handlar det om att jag inte ser nån mening med att lägga 100 spänn.
    Det duger finfint med en mindre summa.

Men du o jag lever uppenbarligen i så olika världar att du aldrig kan förstå.
    Det upptäckte jag för många ekonomitrådar sedan......
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Fidelis ad urnam
    sannapanna76 skrev 2009-04-07 08:33:50 följande:
    Jag har definitivt råd att lägga 100 kr på en present till en kollega/chef, men jag skulle aldrig göra det. Anledning? Jag jobbar på ett stort företag (ca 1500) anställda, och med tanke på alla insamlingar till födelsedagspresenter, "grattis-till-bebisen-presenter" osv, så skulle det till slut bli ohållbart om man skulle lägga 100 spänn i tid och otid. Vi brukar som regel lägga 20 kr/person ungefär. Kanske lite mer om det är nåt väldigt speciellt det handlar om.
    Om du jobbade på en arbetsplats som min då?
    5 ordinarie inkl gruppchefen, några extra vikarier, en högre chef och en administratör?
  • sannapanna76

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:27:05 följande:

Nu menar jag INTE dem som anser att de inte vill lägga det för att de inte har ekonomi till det utan ujag syftar till dem som inte skulle lägga 100 kr FÖR ATT det är en chef eller kollega.
    M;en vad är det för fel med det egentligen? Man kanske inte anser att man har den typen av relation till sin chef/sina kollegor, att man vill lägga 100 kr på en present till dem? Det måste man väl få avgöra själv?
  • Fidelis ad urnam
    La Lola skrev 2009-04-07 08:34:23 följande:
    Nä. För det handlar fasiken inte om nån snikenhet! För mig handlar det om att jag inte ser nån mening med att lägga 100 spänn. Det duger finfint med en mindre summa. Men du o jag lever uppenbarligen i så olika världar att du aldrig kan förstå. Det upptäckte jag för många ekonomitrådar sedan......
    Kan du vara god att förklara varför?
    Varför du inte skulle kunna lägga 100 kr till en chef eller kollega.
  • Förälskad

Nej, jag skulle inte lägga 100 kr på en insamling.. Det har räckt med 50 kr tror jag.. Men sen beror det på om man får tillbaka när man själv fyller år för då kan det ju vara värt det..

• Fidelis ad urnam
    sannapanna76 skrev 2009-04-07 08:36:26 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:27:05 följande: M;en vad är det för fel med det egentligen? Man kanske inte anser att man har den typen av relation till sin chef/sina kollegor, att man vill lägga 100 kr på en present till dem? Det måste man väl få avgöra själv?
    Självklart får man det, men det låter illa.
    För ens chef är också en person.
    Min chef är verklige en underbar person och vi har alla en privat relation till varandra.

Om det är så att man inte gillar sin chef, skriv det då, ist för att skriva "aldrig till en chef" som att det generellt skulle vara så.
  • Ceropegia021

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:36:05 följande:

Om du jobbade på en arbetsplats som min då? 5 ordinarie inkl gruppchefen, några extra vikarier, en högre chef och en administratör?
    skulle lagt max 50 spänn. ha som tumregel att inh´gen ska behöva lägga mer än 500 kr på ett år. Lagom! Och alla får en present värd 500 kr.

det behövs inte mer, det ärtanken som räknas och visst kan ni väl hitta en fin present för 500??
  • PandaPrinsessa

På min förra arbetsplats hade vi en presentkassa dit alla betalade ett par hundra varje år (minns ej exakt hur mycket). Så då finns det alltid pengar till jämna födelsedagar, bebisar och annat.

Jag tycker 100 kronor låter mycket på en arbetsplats, speciellt om det är många anställda. Sen finns det förstås undantag, om man inte är så många, och kanske känner att man står varandra nära.

Nu har vi ett barn i himlen och ett på jorden...
  • La Lola
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:37:11 följande:
    Kan du vara god att förklara varför? Varför du inte skulle kunna lägga 100 kr till en chef eller kollega.
    Men herrejösses.
    Jag ser ingen vettig mening med att lägga 100 spänn.
    Precis som att jag inte ser nån vettig mening med att köpa helt nya möbler jämt som ett exempel eller att köpa märkeskläder enbart.

Huvudsaken är väl att man uppmärksammar nåns födelsedag men det måste ju inte ske genom att köpa något jättedyrt.
    Det går faktiskt att uppmärksamma någon genom något enklare oxå. Utan problem.
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden 100 kr är för dig?