• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • grön banan

La Lola skrev 2009-04-07 07:38:16 följande:

O man behöver inte ens ha ont om pengar för att tycka att 100 kr är mycket för en del i en present.
    Tänkte skriva det också. Det är inte värt 100 kr. Presenter till kollegor bör inte kosta så mycket.
  • Um muhammed

grön banan ...
    Ja jag är oerhört tacksam men finns självklart nackdelar med,
    mannen han sliter som ett djur 7 dagar i veckan 12 timmar om dagen.
    och sen är det inte så att det flyger pengar runt mig absolut inte har inget överflöd över huvud taget utan tar vara på varenda öre men just till present är det inte så mycket att lägga en hundring är ju inget som händer varje dag..

• amk

vi brukar lägga 20 kronor var på jobbet, det kan ju bli en hel del insamlingar vissa perioder för födelsedagar, avskedspresenter, grattis till bebisen osv så det känns lagom med 20 kr som standardsumma. Men om man vill får man givetvis lägga mer. Det har jag gjort i insamlingar jag vet inte så många gett något i, när det varit till någon som är speciell för mig.

Jag tycker 100 kronor skulle vara för mycket på min arbetsplats där det så ofta är insamlingar.

Men 100 kronor på det hela taget är ingen katastrof för ekonomin. En present från mig till en kompis kostar i regel alltid mer än så.

• grön banan

Um muhammed skrev 2009-04-07 08:01:13 följande:

grön banan ... Ja jag är oerhört tacksam men finns självklart nackdelar med, mannen han sliter som ett djur 7 dagar i veckan 12 timmar om dagen. och sen är det inte så att det flyger pengar runt mig absolut inte har inget överflöd över huvud taget utan tar vara på varenda öre men just till present är det inte så mycket att lägga en hundring är ju inget som händer varje dag..
    Men ger man presenter som är dyra till kollegor blir det ju en del presenter per år. Tycker inte man lägger så mycket på kollegorna. Så länge jag inte har obegränsat med pengar gör jag inte det. Jag hade inte velat att min man skulle jobba så mycket o det behöver ju ingen om man inte vill.
  • Einstein

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 21:52:52 följande:

Vi ska ge henne behandlingar på ett spa, ansiktsbehandling eller massage. Hon har jobbat arslet av sig för våran skull de senaste månaderna och har blivit sjuk pga det. Nu fyller hon 40 och då ser vi chansen att ge henne lite avslappnande behandling. Sedan blir det middag ute hela gänget
    Då tycker jag helt klart att det är värt pengarna. Det hade varit en annan sak om ni köpt en kristallskål bara för att den var dyr.
  • Ceropegia021

en insamling ska innebära en obetydlig summa, och alla ska kunna vara med, och ingen ska behöva känna att det ärför mycket pengar.. Kommer ihåg en arbetsplats jag jobbade på. Vi va ca 200 st där, och vi hade som tumregel "20 kr" när någon fyllde år. En helt obetydlig summa och va alla på just min avdelning med blev det ca 500 spänn vilket blir en fin present till den som fyller år.

Det ska inte spela någon roll om det är chef eller anställd eller vad det än är. Ska man samla, så ska man samla samma summa till alla. Man ska inte favorisera någon, bara för att den är chef.

Men allt spelar såklart roll här. Är man 5 anställda så krävs det ju en stärre summa för att få ihop en present. Men då behöver man ju å andra sidan inte heller samla lika ofta som vi fick göra när vi va ca 20-25 på en avdelning.

Och även om du hittat en present som passar kanske du bör tänka om??

• Fidelis ad urnam
    La Lola skrev 2009-04-07 07:26:38 följande:
    Sniken?! Man häpnar fasiken. Men vill du tro att det handlar om nån snikenhet så varsågod. Jag har för länge sen insett att din syn på ekonomi inte är på samma nivå som min så då är det bara att ta snacket om "snikenhet" med en nypa salt.
    Nu menar jag INTE dem som anser att de inte vill lägga det för att de inte har ekonomi till det utan ujag syftar till dem som inte skulle lägga 100 kr FÖR ATT det är en chef eller kollega.
  • La Lola
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:27:05 följande:
    Nu menar jag INTE dem som anser att de inte vill lägga det för att de inte har ekonomi till det utan ujag syftar till dem som inte skulle lägga 100 kr FÖR ATT det är en chef eller kollega.
    Ja o dit hör jag.
    Men sniken är jag fan inte.
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Fidelis ad urnam
    Einstein skrev 2009-04-07 08:12:23 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-06 21:52:52 följande: Då tycker jag helt klart att det är värt pengarna. Det hade varit en annan sak om ni köpt en kristallskål bara för att den var dyr.
    Nej nej.
    Ingen här gillar prylar av sådant slag utan vi ville ge någonting som faktiskt gav resultat eller hur man ska beskriva det. Någonting hon mår bra av.
  • Fidelis ad urnam
    La Lola skrev 2009-04-07 08:28:26 följande:
    Ja o dit hör jag. Men sniken är jag fan inte.
    Tycker du inte att det är sniket att resonera att man minsann inte vill ge högre än den och den summan bara för att det handlar om en gåva till en chef eller kollega?
Svar på tråden 100 kr är för dig?