• lyckospeja

BF framåt jul 2009!

Här är min story...

Är 25 år. Min man är 29. I december 2005 började vi med våra försök att skaffa barn. Efter ca ett år sökte vi hjälp. I december 2008 började vi vårt första IVF, tog Synarela och Gonal-F. Äggplock i januari 2009. Fick vänta med återföring eftersom jag hade blivit överstimuerad, fick vätska i buken. Vi fick iaf väldigt många ägg, 24 tror jag, och fyra var så bra så de blev frysta.

1:a april var det återföring i normal cykel, ej stimuerad på något vis. Första ägget de tinade upp klarade sig galant.
    Några dager efter återföringen var det lite ljusrosa på pappret. Molande svag mensvärk har jag haft hit och dit hela tiden.
    Fredagen den 17:e april testade jag positivt! Svårt att tro att det är sant. (Tjuvtestade måndagen och onsdagen innan med apotekets tester, Apoliva, och även de visade positivt.)
    Känns så härligt att det tog sig på första IVF-försöket, och att vi har 3 befruktade ägg kvar i frysen.

Har räknat ut att bf blir några dagar innan jul. :)

Skulle vilja veta om fler här har bf kring jul! Och det vore kul om man fick höra era historier om resan till +.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-21 18:01
    LITEN ÄNDRING!

Detta har nu blivit tillhåll för oss som fått kämpa lite mer för våra +!
    Alltså planerade små bebisar. :)

• Svar på tråden BF framåt jul 2009!
  • MissMarti

Hej hej!

Jag plusasde i onsdags den 15/4 efter 3 kurer med pergotime...o försökt i 1år o 4 månader ( som visserligen inte är lång tid) en jag hade ingen ÄL har PCO...Skulle gått på IVF i augusti om de inte tagit sig innan...=))
    Jag har enligt FLs uträckning BF den 13 dec!!

• lyckospeja

Välkommen!

Åh det ska bli så spännande att gå på ultraljud om några veckor. :) Verkar som de som gått på IVF får kolla tidigare än de som blir gravida på vanligt vis.

Som jag skrev i nåt annat inlägg här på fl dock, så blev jag osäker på mitt bf... Kom på att den jag pratade med i tel sist mumlade nåt om 7+1 ihop med ultraljudsdagen den 14 maj. Menade att jag är på vecka 7+1 vid besöket då så har jag bf typ 29 december istället... Får fråga när jag är där helt enkelt! :P

• MissMarti

tack så mycket! Starta en tråd för nåra månader sen som de fortfarande skrivs dagligen i...om att äta pergotime o resan till ett plus...men nu har ja ju pluset så de kunde vara kul o prata med fler som e i samma sits..
    Jag ska på UL nästa vecka den 27 för o se hur de ser ut...eftersom jag ätit pergotime ville min läkare kolla så de inte var en massa små hjärtan som picka i mig... spännande..

hur mår du då? illamående? jag blev de igår o de sitter kvar ännu...har kräkts med...men va sjutton gör de man e gravid!

• lyckospeja

Åh, vad roligt! Hoppas allt ser fint ut. Mitt ul blir som sagt 14:e maj. Förstår inte hur jag ska stå ut med att vänta tills dess!

Jag mådde liiite illa igår kväll och kvällen innan. Och litegrann för ett par timmar sen. Men jag kväljer mig så lätt just nu då jag även är förkyld, spottar segt slem... Usch. :S Så jag kan nog inte säga att det är graviditetsillamående jag har.

Öm i brösten är jag inte, och jag reagerar heller inte på nån mat eller doft heller, än så länge iaf. Kan hända att det kommer senare, men man behöver ju inte få all sån skit bara för att andra fått det!

Det enda som jag vet är att det molar som mensvärk till och från, svagt. Jag får för mig ibland att det är mensen som är på väg. Men nu är den ju en vecka sen, och dessutom har jag ju plussat, både i måndags, onsdags och i fredags! Jag är ju GRAVID! Om jag bara kunde fatta det...! :P

För övrigt är 1 år och 4 månader visst en evighet, tycker iaf jag. Jag minns att redan när vi bara hade försökt i några månader tyckte jag det typ hade gått flera år. Tiden går i snigelfart när man väntar på nåt!!

• MissMarti

De enda symptom på att ja e gravid är att ja mår illa o brösten gör lite ont men de e ju inte hela världen herregud ja e ju gravid...som jag sagt hela tiden innan jag kan ta alla symptom bara de vill stanna kvar i 9 månader nu...Jag har inte heller nått mot lukter eller så...tror sånt e individuellt...hoppas ja slipper de...hehe
    illamåendet kommer o går men ja har hört att mår man illa i början så slipper man de förhoppningsvis senare...o hellre nu än sen...de e lite småskönt med tycker ja så de känns!
    Jo 1 år o 4 månader kändes som en evighet men ja har vet några som försökt i över 4 år o nu lyckats med IVF vilken pers....ja e imponerad av er som orkar så länge...jag gav upp hoppet denna månad när ja bara testa minus en hel vecka...de va när ja satt i telekö till min läkare som plusset på stickan kom! ja ringde för o säga att ja får bara minus o mensen kommer inte!
    vet du varför ni inte blev gravid "naturlig väg"??

• lyckospeja

Oj, haha! Snacka om helvändning under ett tel.samtal!

Tja, den här tiden har inte varit lätt. Man vänjer sig kanske lite också. Men emellanåt har det varit hemskt. Alla runtom ploppar fram ungar "av misstag" och frågar om inte vi ska ha barn snart. Hatar de frågorna... Vad fan har de med den saken att göra?! Ibland har man liksom panik. Har grinat många gånger.

Äntligen ser man ljuset i tunneln. Känns underbart, men som sagt vågar man inte lita på det hela till 100%. Man undrar när man ska vakna upp ur önskedrömmen, eller väntar på att nån ska hoppa fram och ropa " HAHA, gick ni på den?!".

Vi har varit oförklarligt barnlösa. Har cykel på rätt exakt 28 dagar. Ägglossningen ska ha funkat fint på egen hand. Inget konstigt med spermierna. Mina äggledare är som de ska. Vet inte alls vad som varit fel... Har haft väldigt ont vid mensen, fått rejäla kramper i magen o ner i benen, blivit illamående och tappat orken totalt. Det verkar ju finnas nåt slags samband mellan barnlöshet och kraftig mensvärk. Men jag har inte fattat riktigt vad kopplingen är.

Ni då?

• MissMarti

Eller hur ja tror varje dag att ja ska få smällen där ja får reda på att ja inte alls e gravid...men de hoppas ja att jag slipper haha...
    Visst e de piss när folk frågar eller de som bara Oj mensen va sen o ja e gravid ja som inte ens vill ha barn....de e surt de...men va sjutton våra barn e ju gjorda med omsorg och med längtan....( inget illa om one night stand nu) eller par som inte planerat så noga...men ja bli sur de blir ja...men inte längre för ja e en av dem som e lycklig för att jag klara de!

Vår historia är att i februari förra året slutade jag med p-piller efter 10 års knaprande. mensen kom en månad senare o vi började "verkstan"...de kom en till mens o sen ingen mer...så ja hade min sista mens i maj förra året...
    började i Juni fundera på va som va fel eftersom den inte kom...fick reda på att dena kan vara borta i 6 månader utan att de e farligt...jaha kul liksom hur ska ja bli gravid då???
    Men ringde efter 6 pissigt långa månader utan mens o fick en tid....Där läkaren via ett VUL konstatera PCO o ja fick pergotime...men pga julledigheter fick ja inte börja förrän efterjul för hon vill kolla äggen...skulle äta tabletter för o framkalla mens först...så i mitten av januari åt ja min första pergokur...o hann äta två till innan de blev plus! min kille fick testa sperman o den va bra som tur var!

Oj de vart lite rörigt o långt hoppas du hängde med!!

Va jobbar du med då?

• lyckospeja

Ja jag kommer nog alltid tycka folk är fjantiga som klagar över att de blev gravida av misstag. Eller gnäller över småsaker om sina barn.

Oj, men efter att ha ätit piller så länge tycker jag nog ni lyckades rätt snabbt ändå! :) Det finns ju de som har ännu mer krångel efter sånt. Men jag vet, det känns trögt för varje vecka som går.

Jag jobbar inget alls nu, har bara hård praktik inom industrin. :P
    Vad gör du själv?

• MissMarti

Fast d där med p-piller sa min läkare ska inte spela nån roll för får man mens efter p-piller stopp såhar kroppen kommit igång däremot kan de dröja innan mensen kommer igång...
    men men nu äntligen är man gravid!
    Jag läser på Universitet nu...jobbade 6 år som undersköterska både på boende och hemtjänst men tröttna så nu sadla jag om till nån typ av beteendevetare som jobbar med personalfrågor...har 45 hp kvar till examen så de blir 15hp i höst o sen examensarbetet 30hp när ja vart mammaledig...blir nog perre med finanskrisen när ja e klar den borde vara över tycker man då!
    Hård praktik?? de lätt jobbigt hehe

• lyckospeja

Oj, omsadlingen lät avancerad! Men skönt att du vågade byta, finns ju de som forsätter med samma gamla jobb för att de är vana vid det och inte vågar annat, trots att de vantrivs.

Ja praktiken... Full fart hela dagarna, sitter inte många minuter... :P

Svar på tråden BF framåt jul 2009!