• lyckospeja

BF framåt jul 2009!

Här är min story...

Är 25 år. Min man är 29. I december 2005 började vi med våra försök att skaffa barn. Efter ca ett år sökte vi hjälp. I december 2008 började vi vårt första IVF, tog Synarela och Gonal-F. Äggplock i januari 2009. Fick vänta med återföring eftersom jag hade blivit överstimuerad, fick vätska i buken. Vi fick iaf väldigt många ägg, 24 tror jag, och fyra var så bra så de blev frysta.

1:a april var det återföring i normal cykel, ej stimuerad på något vis. Första ägget de tinade upp klarade sig galant.
    Några dager efter återföringen var det lite ljusrosa på pappret. Molande svag mensvärk har jag haft hit och dit hela tiden.
    Fredagen den 17:e april testade jag positivt! Svårt att tro att det är sant. (Tjuvtestade måndagen och onsdagen innan med apotekets tester, Apoliva, och även de visade positivt.)
    Känns så härligt att det tog sig på första IVF-försöket, och att vi har 3 befruktade ägg kvar i frysen.

Har räknat ut att bf blir några dagar innan jul. :)

Skulle vilja veta om fler här har bf kring jul! Och det vore kul om man fick höra era historier om resan till +.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-21 18:01
    LITEN ÄNDRING!

Detta har nu blivit tillhåll för oss som fått kämpa lite mer för våra +!
    Alltså planerade små bebisar. :)

• Svar på tråden BF framåt jul 2009!
  • Bel
    lyckospeja skrev 2009-04-22 14:21:54 följande:
    Ja det måste kännas tråkigt att byta. Själv har jag inte hunnit rota mig nånstans direkt. Har varit både i denna småstad vi bor i, Karlstad och Örebro. Så mig kvittar det känns det som... :P Men det hade varit skönt att prata med en och samma varje gång man är iväg. Även om de informerar varann väldigt bra så tappar man ju det där personliga fortroendet.
    Men har du inte varit på samma ställe under hela tiden du har gjort IVF?
  • Kotten7381

Hej!
    Får jag vara med här?

Har ÄNTLIGEN fått ett positivt besked på stickan, i morse faktiskt! *S*
    Det är nästan så att jag inte tror att det är sant.

Vi har försökt i 2½ år, sen Augusti -06 och har ett MF och ett misslyckat IVF bakom oss. Nu, mellan IVF och FET fick vi ett + och det fick vi helt utan hjälp!!!!!!!

• lyckospeja
    Bel skrev 2009-04-22 15:00:04 följande:
    Men har du inte varit på samma ställe under hela tiden du har gjort IVF?
    Alltså... Första utredningen började vi här i lilla stan. Sedan för utredning inför IVF blev vi skickade till Karlstad eftersom det inte finns fertilitetsmottagning här. Sedan för just äggplockningen och återföringen fick vi åka till Örebro, det var närmsta stället som gör sånt.

Ja, det kanske är möjligt att jag har oupptäckt endometrios då... Men kan miljön för embryot nu då vara farlig? Borde jag kanske fortsatt med Progesteronplupparna ett tag till, trots att de sa att jag skulle sluta med dem på testdagen oavsett plus eller minus?
    Vad får man annars för behandlingar mot endometrios? Finns det nåt att göra för större chans att klara sig igenom hela graviditeten med sjukdomen?
  • lyckospeja
    Kotten7381 skrev 2009-04-22 15:02:33 följande:
    Hej!Får jag vara med här?Har ÄNTLIGEN fått ett positivt besked på stickan, i morse faktiskt! *S* Det är nästan så att jag inte tror att det är sant. Vi har försökt i 2½ år, sen Augusti -06 och har ett MF och ett misslyckat IVF bakom oss. Nu, mellan IVF och FET fick vi ett + och det fick vi helt utan hjälp!!!!!!!
    Självklart får du vara med! Välkommen! :)
    Skriv in dig på bf-datum i listan. Vet att det är svårt att veta innan man varit på första besöket, men kör med uträkningen här på fl sålänge. Bara att ändra sen när man vet mer noga!

DECEMBERLISTAN för oss som Kämpat, Väntat & Längtat:

13: MissMarti (1 år, 4 månader)
    15: afrodite78 (ca 4 år)
    22: lyckospeja (3 år, 3 månader), Bel (2år)

?: Frazilo
    ?: Kotten7381
  • lyckospeja
    lyckospeja skrev 2009-04-22 15:18:34 följande:
    Självklart får du vara med! Välkommen! :)Skriv in dig på bf-datum i listan. Vet att det är svårt att veta innan man varit på första besöket, men kör med uträkningen här på fl sålänge. Bara att ändra sen när man vet mer noga!DECEMBERLISTAN för oss som Kämpat, Väntat & Längtat:13: MissMarti (1 år, 4 månader)15: afrodite78 (ca 4 år)22: lyckospeja (3 år, 3 månader), Bel (2år)?: Frazilo?: Kotten7381
    Just det, skriv med inom parentes hur länge ni försökt också! :)
  • Satin

Hej på er!!!

Vill oxå hemskt gärna vara med här!!! Har plussat efter ivf nr3 och har BF 15/12. Ska på vul 5/5 och LÄNGTAR!!!!
    Både jag och sambon har varsitt barn sen tidigare men har längtat o kämpat för detta plus i drygt 2 år nu!! Vi ville först vänta tills jag gått färdigt min utbildning.... korkat så här i efterhand....

Är 29 år och bor i Karlskoga så kanske man kan få hänga på en Karlstadspromenad framöver? ;)

• Bel
    lyckospeja skrev 2009-04-22 15:15:42 följande:
    Alltså... Första utredningen började vi här i lilla stan. Sedan för utredning inför IVF blev vi skickade till Karlstad eftersom det inte finns fertilitetsmottagning här. Sedan för just äggplockningen och återföringen fick vi åka till Örebro, det var närmsta stället som gör sånt.Ja, det kanske är möjligt att jag har oupptäckt endometrios då... Men kan miljön för embryot nu då vara farlig? Borde jag kanske fortsatt med Progesteronplupparna ett tag till, trots att de sa att jag skulle sluta med dem på testdagen oavsett plus eller minus?Vad får man annars för behandlingar mot endometrios? Finns det nåt att göra för större chans att klara sig igenom hela graviditeten med sjukdomen?
    Nej nej! Endometrios utgör absolut ingen fara för barnet! Oroa dig inte för det nu, det var inte meningen att skrämma ihjäl dig En graviditet är rena rama hälsokuren och endometriosen får en chans att svälta ut eftersom man inte har någon mens. Endometriosen påverkar inte alls bebisen eftersom den ligger i livmodern. Endometrios kan ställa till det när äggen bildas, eftersom äggen då kan bli påverkade av den inflamatoriska miljön runtomkring. Men det behöver vi inte bry oss om nu, för vi har ju fått våra guldägg och är ju faktiskt gravida! Förlåt, var inte meningen att göra dig orolig..
  • lyckospeja

Hej Satin, välkommen!

Ja, blir det nån Karlstadspromenad nästa år får du självklart hänga med! Vore kul att ses nån gång. :)

Haha, ja man ska nog inte planera så himla mycket med vad man ska ha gjort innan man skaffar barn. have vi gjort det skulle vi väl inte börjat försöka förräns om typ 10 år, och sen kanske det inte hade hunnit funka då ju... Nej, man ska göra som man känner tycker jag. Själv tycker jag familjen går före allt annat, så... :) Allt annat brukar ju lösa sig till slut, på ett eller annat vis!

Skriv med er på listan nu med bf-datum. Gör inget om det bara är preliminärt datum tills ni vet! Bara att ändra sen. :)

DECEMBERLISTAN för oss som Kämpat, Väntat & Längtat:

13: MissMarti (1 år, 4 månader)
    15: afrodite78 (ca 4 år)
    22: lyckospeja (3 år, 3 månader), Bel (2år)

?: Frazilo
    ?: Kotten7381 (2 år 6 månader)
    ?: Satin (2 år)

• Bel
    Kotten7381 skrev 2009-04-22 15:02:33 följande:
    Hej!Får jag vara med här?Har ÄNTLIGEN fått ett positivt besked på stickan, i morse faktiskt! *S* Det är nästan så att jag inte tror att det är sant. Vi har försökt i 2½ år, sen Augusti -06 och har ett MF och ett misslyckat IVF bakom oss. Nu, mellan IVF och FET fick vi ett + och det fick vi helt utan hjälp!!!!!!!
    Hej Kotten och grattis!!
    Jag har undrat vart du tog vägen! Vad helt underbart fantastiskt att det lyckades bara sådär!
    Satin skrev 2009-04-22 15:27:35 följande:
    Hej på er!!!Vill oxå hemskt gärna vara med här!!! Har plussat efter ivf nr3 och har BF 15/12. Ska på vul 5/5 och LÄNGTAR!!!!Både jag och sambon har varsitt barn sen tidigare men har längtat o kämpat för detta plus i drygt 2 år nu!! Vi ville först vänta tills jag gått färdigt min utbildning.... korkat så här i efterhand....Är 29 år och bor i Karlskoga så kanske man kan få hänga på en Karlstadspromenad framöver? ;)
    Hej Satin!
    Grattis och välkommen! Visst är det härligt!
  • lyckospeja
    Bel skrev 2009-04-22 15:43:56 följande:
    Nej nej! Endometrios utgör absolut ingen fara för barnet! Oroa dig inte för det nu, det var inte meningen att skrämma ihjäl dig En graviditet är rena rama hälsokuren och endometriosen får en chans att svälta ut eftersom man inte har någon mens. Endometriosen påverkar inte alls bebisen eftersom den ligger i livmodern. Endometrios kan ställa till det när äggen bildas, eftersom äggen då kan bli påverkade av den inflamatoriska miljön runtomkring. Men det behöver vi inte bry oss om nu, för vi har ju fått våra guldägg och är ju faktiskt gravida! Förlåt, var inte meningen att göra dig orolig..
    Åh, tack och lov!! Alltså, du skrämde inte livet ur mig nu, hehe, men det är klart att jag blev lite nervös...! :P
    Otroligt skönt att höra att eventuell endometrios nu kanske dör ut i och med min graviditet! Helst suveränt ju!

Ja, nu är jag lugn igen, tack! ;)
Svar på tråden BF framåt jul 2009!