• lyckospeja

BF framåt jul 2009!

Här är min story...

Är 25 år. Min man är 29. I december 2005 började vi med våra försök att skaffa barn. Efter ca ett år sökte vi hjälp. I december 2008 började vi vårt första IVF, tog Synarela och Gonal-F. Äggplock i januari 2009. Fick vänta med återföring eftersom jag hade blivit överstimuerad, fick vätska i buken. Vi fick iaf väldigt många ägg, 24 tror jag, och fyra var så bra så de blev frysta.

1:a april var det återföring i normal cykel, ej stimuerad på något vis. Första ägget de tinade upp klarade sig galant.
    Några dager efter återföringen var det lite ljusrosa på pappret. Molande svag mensvärk har jag haft hit och dit hela tiden.
    Fredagen den 17:e april testade jag positivt! Svårt att tro att det är sant. (Tjuvtestade måndagen och onsdagen innan med apotekets tester, Apoliva, och även de visade positivt.)
    Känns så härligt att det tog sig på första IVF-försöket, och att vi har 3 befruktade ägg kvar i frysen.

Har räknat ut att bf blir några dagar innan jul. :)

Skulle vilja veta om fler här har bf kring jul! Och det vore kul om man fick höra era historier om resan till +.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-21 18:01
    LITEN ÄNDRING!

Detta har nu blivit tillhåll för oss som fått kämpa lite mer för våra +!
    Alltså planerade små bebisar. :)

• Svar på tråden BF framåt jul 2009!
  • vi och lilla hjärtat

Tack för grattisen! Känns så kul o dela med sig av sin gladhet! Även om det kanske blir lite för mycket "jag" och "mig" ibland... Är vanligtvis inte så självupptagen, men graviditeten har verkligen fått mig att tänka på mig själv en massa ;) och Lilla hjärtat såklart (min man får komma in på ett litet hörn också så jag är diplomatisk...=)) .

Appropå mig och mitt: Låter lilla hjärtat för feminint som smeknamn på bebisen? Vi tyckte inte det från början när vi bara såg hjärtat och det inte fanns så mycket kropp, men nu känns "hjärtat" som om man syftar på en tjej, men spela roll egentligen... Hu vad jag överanalyserar.

Har ni andra skrivit in er på MVC? Är ni nöjda med era barnmorskor och sånt där?

Diggilo: Nä, jag känner inga hugg i äggstockarna. Får ont ibland nästan som hugg, men jag vet inte om det är äggstockarna eftersom jag aldrig kan säga att jag känt nåt specifikt från äggstockarna.
    Åh, jag vill oxå köpa mammabyxor!, men det behövs egentligen inte än för mig. Hemma kör jag på mysisar och på jobbet har jag en skön jeanskjol som man får plats i. Kan använda de flesta byxor om knappen är öppen när jag sitter så tunikor är bra. Själv tycker man ju att magen syns, men ingen har frågat än iaf.
    Jag ska leta upp två manchesterhängselbyxor som jag fått av min mamma som jag använde ett tag på högstadiet, innan hon berättade att det var gravidhängselbyxor som hon använt under sina graviditeter. Då fattade jag vad alla snörningar på sidorna var till för! Jag som bara trodde att det var indianstil på 70-tals kläderna eller nå. Tänk vad tokig jag måste ha sett ut... Och lika tokig vill jag ju ser ut nu när jag verkligen ÄR gravid!

• Satin

Hej på er!!

12 fulla idag =) Superskönt och känner mig mycket piggare och mår inte alls lika illa längre.... Fast ändå har jag kräkts en hel del pga en förkylning tror jag! Är väldigt spänd och svullen om magen o ser ut att vara mycket längre gången... har försökt att "gömma" mig men det funkar inte längre.... Nån annan som känner igen sig???

Kram kram

• diggiloo

Hi, hi, roligt med hängselbyxorna Vi och lilla hjärtat . Nej, jag tycker inte att Lilla hjärtat låter feminint (och inte heller maskulint ).
    Själva kallar vi vår lilla bebbe för Knäckis. Det beror på att vi såg ett knäckebrödspaket med en bild på ett litet frö och det såg ut precis som det lilla fröet vi just hade sett på VUL . En arbetskamrat tyckte vi skulle ta det ett steg längre och kalla henne/honom för Wasa men jag höll inte riktigt med

Sessan: Ok, då är vi iaf flera som känner samma sak och då är det nog helt i sin ordning att det hugger till ibland.

Känner mig oxå väldigt ego här ibland, men det tycker jag vi kan unna oss

• diggiloo
    diggiloo skrev 2009-06-02 20:09:54 följande:
    Grattis till v 12 Satin!
    Och alla andra som nått dit!
  • Kotten7381

Själv når jag V. 12 på torsdag - längtar till den är över även om det går riktigt, riktigt bra nu. Oroar mig inte det allra minsta - förutom då jag fick den lilla bruna flytningen. Är dock fortfarande fruktansvärt trött, precis som många andra här. Fattar inte hur folk orkar ta sig för saker!!! =)
    Jag är också väldigt svullen om magen, jag kan ha mina vanliga jeans men de stramar väldigt. En arbetskamrat sa att det nog hade börjat synas lite, men jag tror att det är all mat som jag stoppar i mig! *S* Vill iaf ha en riktigt fin gravid mage snart!!!! =D

Angående mitt planerade snitt har jag inte tänkt så mycket på det än. Det har bara varit tal om det, sen får vi väl se längre fram om det blir så, vilket jag iof tror.
    Känns lite tidigt att planera födseln, men tiden går iof fort! *S*

En liten fråga - kanske lite barnslig sådan, jag o gubben åker till Stockholm i helgen och funderar på att roa oss lite på Gröna Lund. Är det ok att åka en massa karuseller o sånnt när man är gravid??? Jag är ju inte höggravid så magen är ju inte i vägen. Har ni hört nått om detta???

• Missvampiria

Bra fråga kotten, det där med karuseller funderar jag också över! Älskar att åka karusell, men det känns som det får stå över i år...

~Neo 16/1-07 och Bebis i magen med BF 26/12-09~
  • lyckospeja
    Bel skrev 2009-05-25 11:36:22 följande:
    Hej tjejer!Idag har jag varit på läkarundersökning och mitt 2:a VUL.Allt såg jättebra ut och den lilla stjärnan snurrade och sprätte! Jag är så glad att allt ser bra ut! Och på barnmorskans order så ska jag nu slappna av och bara njuta!Jösses Lyckospeja, du var påläst om Emmaljunga må jag säga Hur är det med Classic sporten, är den lika "lätt"? Vi siktade in oss på City Crossen bara för att den skulle vara lite lättare än resten av Emmaljunga vagnarna.
    Haha, ja... Jag är en sån som gillar att kolla fakta och jämföra noga, så jag i lugn och ro kan bestämma mig för vilket som passar bäst.

City Cross: Chassi 6.5 kg, Hjul 2.2 kg, Sittdel 5.9 kg, Liggdel 5.7 kg

Classic Sport: Chassi 7 kg, Hjul 3.6 kg, Sittdel 6.1 kg (Som liggdel kan man använda City Korgen, tror den vägen 4.2 kg)

Skillnaden, enligt mig, är inte så stor med tanke på hur mycket med "riktig" vagn man får genom att välja CS istället för CC, speciellt om man som vi ska använda den på grus en hel del. Det skiljer drygt 2 kg med sittdelen på. Två mjölkpaket.
  • lyckospeja
    diggiloo skrev 2009-06-02 19:36:37 följande:
    Jag är snart, snart inne i v 13 äntligen!!! Om tre dagar bara!Har väl blivit lite bättre med illamåendet men får fortfarande obehagliga kväljningar emellanåt, bla när jag sköljer munnen efter att jag borstat tänderna . Då ska man ju känna sig fräsch! Undrar om det är någon mer av er som får hugg i äggstockarna ibland? Ibland när jag tex nyser eller reser mig lite för snabbt så gör det jätteont. Trodde äggstockarna skulle vila sig nu? Har ju gjort ostim fet så det kan ju inte vara någon överstimulering som ligger och stör...Jag har köpt mina första mammabyxor nu och de har redan kommit till användning. Är så otroligt bekväma så jag börjar fundera på varför jag inte använder såna jämt
    Jaja... Ja att borsta tänderna är varken lätt eller fräscht numer. :-P

Känner också hugg ibland om man gör en hastig rörelse med magen. Tror inte det är nåt farligt. Kan bara bli så sa nån...
  • lyckospeja

Karuseller och så tror jag man brukar avråda ifrån. Har för mig att jag läst om det på Liseberg iaf, kanske t.o.m. står anvisning för varje attraktion?! Jag hade nog iaf inte vågat åka nåt annat än en sån där fin gammal långsam karusell.

Apropå gravidkläder... Provade ett par såna mammashorts på H&M i strl LARGE, största de hade. Jag har INTE gravidmage än eller stor rumpa/lår, men ändå var det preeeciiiiiiis att jag fick på mig brallorna. Ska det vara så? Ska man känna sig som en jävla blåval i klädaffärer? Förstår inte. Är en 44/46 eller L/XL, har bred höft. Tycker kläderna på Bik Bok är as-små, och Gina Tricot och H&M är nästan lika illa.

Men iaf. Att gravidkläder var så dåligt anpassade, det trodde jag inte. Extratyget över magen var hur stort och skönt som helst, men byxan i övrigt var jättetajt och hade inte ens nån öppning alls (ingen knapp eller dragkedja) så man kunde komma i dem smidigt...
    Dåligt!

Svar på tråden BF framåt jul 2009!