• lyckospeja

BF framåt jul 2009!

Här är min story...

Är 25 år. Min man är 29. I december 2005 började vi med våra försök att skaffa barn. Efter ca ett år sökte vi hjälp. I december 2008 började vi vårt första IVF, tog Synarela och Gonal-F. Äggplock i januari 2009. Fick vänta med återföring eftersom jag hade blivit överstimuerad, fick vätska i buken. Vi fick iaf väldigt många ägg, 24 tror jag, och fyra var så bra så de blev frysta.

1:a april var det återföring i normal cykel, ej stimuerad på något vis. Första ägget de tinade upp klarade sig galant.
    Några dager efter återföringen var det lite ljusrosa på pappret. Molande svag mensvärk har jag haft hit och dit hela tiden.
    Fredagen den 17:e april testade jag positivt! Svårt att tro att det är sant. (Tjuvtestade måndagen och onsdagen innan med apotekets tester, Apoliva, och även de visade positivt.)
    Känns så härligt att det tog sig på första IVF-försöket, och att vi har 3 befruktade ägg kvar i frysen.

Har räknat ut att bf blir några dagar innan jul. :)

Skulle vilja veta om fler här har bf kring jul! Och det vore kul om man fick höra era historier om resan till +.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-21 18:01
    LITEN ÄNDRING!

Detta har nu blivit tillhåll för oss som fått kämpa lite mer för våra +!
    Alltså planerade små bebisar. :)

• Svar på tråden BF framåt jul 2009!
  • lyckospeja
    lyckospeja skrev 2009-06-03 19:27:39 följande:
    Jaja... Ja att borsta tänderna är varken lätt eller fräscht numer. :-PKänner också hugg ibland om man gör en hastig rörelse med magen. Tror inte det är nåt farligt. Kan bara bli så sa nån...
    "Jaja..." i början... ? Varför skrev jag det? Minns inte ens att jag skrev det, haha. Det ska iaf bara stå "JA, att borsta..."osv.

Är nog hungrig!
  • Poddan

Lyckospeja: Håller med dig om att mammakläderna på H&M är på tok för små tilltagna över lår och rumpa! Brukar vanligtvis ha stl 38, men nu kunde jag inte på långa vägar klämma mig ner i deras jeans stl 40. Och någon större storlek fanns inte. Har väl iofs gått upp en del under denna behandling (typ 6 kg redan). Slutade med att jag köpte ett par sköna "prasselbyxor" med sån där sköööön lång mudd upp till under tuttarna! Nu kan gravidmagen växa bäst den vill!!

Även det där med tandborstningen känner jag igen! Framförallt på kvällen håller jag på att kräkas när jag ska borsta där bak i munnen (inte alls så långt bak, utan bara som vanligt). Har klarat mig från att kräkas hittills, men det har varit nära några gånger.

• MissMarti

Lyckospeja o Poddan: här har ni en till som blev riktigt sur när ja prova mammabyxor...jag kommer inte i vanliga alls nu...eller jo men inte knäppa dem...o va ja hört om mammabyxor så ska man tydligen ha sin vanliga storlek o inte behöva gå upp.....eller hur inte på H&M ja fick gå upp en stolekt ja med...o de satt lite trångt över rumpan o höfterna med...men ja köpte linnebyxorna med gradsko längst ner..o de töjde sig alldeles lagom =))
    men en sak till när ja ändå e bitter =) i den stad ja bor i är det bara H&M som säger mammakläder...hur sjukt är inte de då??? Vi har Polarn o Pyret o en massa affärer men inga mammakläder...

o en sak till har ni hört de tjejer som är supernöjda med att de inte gick upp nått alls o att de kunde ha sin vanliga kläder hela graviditeten...
    o de som döljer sin mage som att de skäms över den....

Ja blir så sur på sånna...helt seriöst de låter som att de skäms över att vänta barn...
    så där nu har ja avreagerat mig lite... o självklart e ja väl inte supernöjd om ja går upp 45 kg o inte går ner dem men va fan o man ahr en mage som syns tidigt så e de väl bara mysigt...så som jag har kämpat för detta...=))

• Sessan4

Hej tjejer! {#lang_emotions_cool}

Har läst lite vad ni skrivit om kläder osv.. jag hatar när sommaren kommer o det e dax o köpa tunna byxor/shorts osv.. jag är en strl 44:a och har päronformad kropp så jag har ALLTID svårt o hitta byxor som passar över höfterna

Jag har alltid varit överviktig, gick ner inför mitt bröllop men mina Ivf behandlingar har gjort att jag gått upp igen. jag är inte perfekt, tycker om god mat och vin (givetvis inte uder graviditeten) jag har inte diciplin och lust att offra allt för att vara smal..

Jag tänkte faktiskt försöka tappa i vikt om jag inte blev gravid denna ivf men nu kan jag ju inte banta.

Min BM ringde och eftersom jag har ett BMI på 33 så fick jag göra ett glukosbelastningstest (vilket jag klarade galant) och i morgon skall jag träffa en läkare som skall mässa över mig.. suck.. det börjar kännas som mobbing ifrån sjukvården då vi haft flera av dessa samtal under IVF tiden..

Jag VET att jag är överviktig, jag tänker på vad jag stoppar i mig!
    Man KAN vara vid god hälsa trots övervikt!

vill kunna njuta av graviditeten.. just nu känner jag mest ångest inför morgondagen.. jag som längtat så länge efter "sprattel"

Förlåt, var bara tvungen att gnälla av mig lite..

Kram

~* Snälla, stanna hos mig *~
  • lyckospeja

Ja, dessa kläder... Verkar som det generellt är dåligt med både mammakläder och kläder som sitter både skönt och snyggt, speciellt för oss som är lite större. Synd. Klädföretagen gör storlekarna mindre o mindre medans befolkningen blir större o längre. Knasigt.

Jag tänker inte heller dölja min mage mer nu när första 12 veckorna gått. Är ju så stolt över att äntligen ha lyckats få till det!!!

Sjukvården verkar vara påhoppande ibland. Själv fick jag aningens onda ögat när det kom fram att jag är vegetarian. "Du måste få i dig si och så"... Vet jag väl?! Har ju för van varit veggo i 25 år. Precis som om de tror att man inte är medveten om sin egen situation... Blah. Jag sitter här och lever och mår bra som alla andra. Det om nåt är väl bevis på att allt är ok. Och trots min övervikt (tror inte den är så stor, men den finns) så försöker jag tänka på vad jag äter och så. De måste väl inse att människor är olika, förbränner olika osv?

Jag tänker heller inte göra allt för att bli "smal". Visst blir man hjärtvättad ibland av reklam med smala bruttor i alla dess formerm, och känner att man är för stor. Men ändå... Jag mår bra som jag är! Och jag duger som jag är! Så det så.

• Satin

MissMarti: Jag är ju en av dem som har skrivit att jag "gömt" mig... Vill då gärna tillägga att det var innan vi "kom ut". Nu göms det ingenting!!! Men längtar tills det blir en riktig bebismage... nu är det ju tarmarna o det som är svullna... =)

Har oxå problem med kläder.... Köpte några mammabyxor på gekås men de är sommarbyxor o det vädret försvann ju nånstans.... Har sprungit omkring i samma tigths hela veckan, har inget annat som passar. Tänkte åka o köpa nåt nån dag men nu vet jag inte om jag ens vill gå in o prova på hm... Inge kul när det är så små storlekar.......

• Kotten7381

Här i stan finns bara en butik än så länge som säljer mamma kläder, EXIT och de hade inte direkt stort utbud. Jag funderar på att skicka efter från typ Ellos eller nått. Fast än behövs det inte riktigt, även om mina vanliga jeans stramar kring midjan.

Det blir inga karuseller på Grönan iaf, skrev en tråd om det och fick bara svar om att man INTE skulle åka något sådant när man är gravid. Skakningar och vibbrationer kan vara skadligt för barnet.

• MissMarti

Satin: Ja menar inte att man inte ska dölja sin mage innan de syns men sen när de syns så förstår ajg inte varför vissa e nöjda med att inte få nån mage o att de kunde dölja denhela graviditeten...
    ja själv har döljt min tills nu...men de e för den har ju bara vart fläskig =)

• lyckospeja

Himla tur iaf att det nu är mode med alla dessa tights! Finns ju de som verkligen ser ut som stretchjeans. Superbra.

Kotten7381: Låter bra att du är försiktig med karusellåkandet. Man ska nog vara försiktig eftersom många ställen själva avråder gravida från att åka. Dock tror jag du kan åka nåt långsamt utan fara. Nåt som är ungefär som en tåg- eller biltur. För det har jag då aldrig hört att det är farligt! Farfars bilar och gammeldags karusell går säkert finfint. Fast det vet jag inte om det finns på Grönan...

Ja, jag tror vi alla tänker stoltsera med magarna så fort den första kritiska tiden är över, de omtalade 12 veckorna! För en gångs skull känns det riktigt bra att få gå runt i bikini till sommaren.

• vi och lilla hjärtat

Ja, detta med kläder är något som alla har känslor inför... Jag vet inte om jag har nåt särskilt inlägg i den debatten. Låter ju som om det bli enklare för mig (som har 36-38) att hitta mammakläder... så jag ska nog inte klaga i förväg iaf... men i storstäder borde det ju finns bättre sortiment än bara HM. Bor själv utanför en liten stad, men tror det finns flera affärer som säljer mammakläder faktiskt. Har inte vågat kolla än.
    Är så rädd att nån ska se mig titta på mammakläder faktiskt om jag ska vara ärlig.

Idag på jobbet berättade en kollegas fru att hon inte fattat att det var hemligt att vi väntade barn (min kollega hade glömt att säga den detaljen till henne...) så hon hade sagt det till en annan. När hon märkte att jag blev besviken/orolig/less över det så sa hon snabbt att hon bara sagt det till en, men jag anar att hon sagt det till flera.

Hittills är det bara familjerna, riktigt nära vänner och mina kollegor som vi berättat för (eftersom läkaren bad mig berätta för dom då jag måste undvika vissa farliga medel på mitt jobb). Men när hon sa det till en som jag tänkt vänta länge med att berätta det för blev jag så stressad. Jag ringde henne flera gånger utan att hon svarade och jag blev så stressad! När jag äntligen fick tag på henne blev jag lugnare... hon hade inte sagt det till nån. Och henne tror jag verkligen på.

Hu. Kändes som värsta pärsen. Jag menar, hur farligt är det egentligen med att många får veta?... men ändå... Jag vill ha kontroll över vilka som vet än så länge. Skulle inte palla att nån en månad efter vi fått missfall kom o sa "Grattis, har hört att ni ska få barn!"

Men, men. Har ju bestämt mig för att allt ska gå bra! Så det så!

(förlåt allihopa att jag skriver så lååånga inlägg nästan jämt. Vet inte vad som flyger i mig varje gång jag sätter mig vid datorn...)

Sov gott gravida kvinnor! Det har jag tänkt att göra =)

Svar på tråden BF framåt jul 2009!