• lyckospeja

BF framåt jul 2009!

Här är min story...

Är 25 år. Min man är 29. I december 2005 började vi med våra försök att skaffa barn. Efter ca ett år sökte vi hjälp. I december 2008 började vi vårt första IVF, tog Synarela och Gonal-F. Äggplock i januari 2009. Fick vänta med återföring eftersom jag hade blivit överstimuerad, fick vätska i buken. Vi fick iaf väldigt många ägg, 24 tror jag, och fyra var så bra så de blev frysta.

1:a april var det återföring i normal cykel, ej stimuerad på något vis. Första ägget de tinade upp klarade sig galant.
    Några dager efter återföringen var det lite ljusrosa på pappret. Molande svag mensvärk har jag haft hit och dit hela tiden.
    Fredagen den 17:e april testade jag positivt! Svårt att tro att det är sant. (Tjuvtestade måndagen och onsdagen innan med apotekets tester, Apoliva, och även de visade positivt.)
    Känns så härligt att det tog sig på första IVF-försöket, och att vi har 3 befruktade ägg kvar i frysen.

Har räknat ut att bf blir några dagar innan jul. :)

Skulle vilja veta om fler här har bf kring jul! Och det vore kul om man fick höra era historier om resan till +.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-21 18:01
    LITEN ÄNDRING!

Detta har nu blivit tillhåll för oss som fått kämpa lite mer för våra +!
    Alltså planerade små bebisar. :)

• Svar på tråden BF framåt jul 2009!
  • lyckospeja
    Missvampiria skrev 2009-06-29 17:24:36 följande:
    Jag bränner mig alltid massor i solen, är ljus i hyn, så jag märker ingen större skillnad Är det nån mer än jag som är konstant kissnödig? Kan hålla mig max 2 timmar, sen är det kört. Kommer inte mycket när jag går på toan, men det känns som blåsan är sprängfylld! Är det Bebis som trycker på den redan? Hur ska det då bli i slutet!?
    Hahaha... Känner igen mig i det där med blåsan. Kissar faktiskt ofta nu. Igår gick jag på toa i tron om att jag var åtminstone normalnödig. Kissade max 3 sekunder... Trodde inte det skulle vara så redan nu!
  • Bel

Att man kissar så mycket i början av en graviditet beror på att livmodern ligger så lågt i början. Ju mer barnet växer desto mer "höjer" sig livmodern och trycket på blåsan kommer således att minska. Dock så kommer det till att trycka på blåsan i slutet av graviditeten också eftersom barnet är större.

Allt det här fick jag redan på för någon vecka sedan när jag var och lämnade ett urinprov för att jag misstänkte UVI. Jag håller på att kissa ner mig hela tiden och var därför helt övertygad om att det var UVI, men provet visade att det inte fanns några bakterier överhuvdtaget. Men barnmorskan beättade detta för mig då.

• Missvampiria
    Bel skrev 2009-06-30 08:11:59 följande:
    Att man kissar så mycket i början av en graviditet beror på att livmodern ligger så lågt i början. Ju mer barnet växer desto mer "höjer" sig livmodern och trycket på blåsan kommer således att minska. Dock så kommer det till att trycka på blåsan i slutet av graviditeten också eftersom barnet är större.Allt det här fick jag redan på för någon vecka sedan när jag var och lämnade ett urinprov för att jag misstänkte UVI. Jag håller på att kissa ner mig hela tiden och var därför helt övertygad om att det var UVI, men provet visade att det inte fanns några bakterier överhuvdtaget. Men barnmorskan beättade detta för mig då.
    Aha tack för infon

Lägger upp ny bild på magen i galleriet nu. Tycker inte det har hänt så mycket dom senaste 2 veckorna...
    ~Neo 16/1-07 och Bebis i magen med BF 26/12-09~
  • Waiting 4U

Ha ha...känner igen mig, är uppe & kissar hela nätterna!=)
    Jag vet inte om jag känt av bebisen än, ibland känns det som om jag har fjärilar i magen & vem vet, det kanske är den lille/lilla som sparkar därinne. Är ju första barnet så jag vet ju inte hur det känns riktigt än heller. Nån gång ibland känns det lite mer, men det händer ju så mycket med kroppen nu. Mina bröst har börjat läcka tex, ingen mjölk än utan genomskinlig, grumlig vätska. Någon annan som läcker? =)

• MissMarti

Hej på er tjejer!!
    Hur har ni de?? Ja har huvudvärk o har haft de e i 3 veckor nu varje dag dygnet runt...var till min BM i måndags för o få reda på om ja kan få nått annat än panodil för ja e däckad av värken...
    o vet ni ja har ett blodtryck på 90/40.....så nu e ja ordinerad vila i en vecka...ska sova hela tiden tyckte hon....känns sådär men ja måste få upp blodtrycket o även få bort huvudvärken...
    är de nån av er som känner igen detta???

• vi och lilla hjärtat

Stackars dig Miss Marti med huvudvärken! Jag känner inte igen det, men åskvädret som varit de senaste dagarna har ju gjort att det trycker rejält i huvudet, men inget graviditetsrelaterat precis...

Jag kissar oftare på dagarna nu, men på nätterna är det en gång mellan fyra o fem som gäller. Tror att jag är rätt så dålig på att dricka mycket, så då finns det nog inte så mycket att kissa ut.

Mitt största problem nu, som ganska säkerligen hör till graviditeten, är nästäppa. Jag var förkyld lite veckan efter midsommar, men sen när jag inte känner mig förkyld längre så har ändå näsan täppt igen. Värst är det kring lunch, på kvällen och mellan 4 o fem på nätterna. Har haft Otrivin nässpray nu i tio dar, så jag måste till apoteket o hitta nåt annat bra som man får ta längre tid. Är rädd att det håller i sig hela graviditeten, men men... Det är nog värt det!

En sak som jag märkt att jag glömt berätta är hur det gick på ul förra fredan. Jag var ju så orolig eftersom det var lääänge sedan jag såg lilla hjärtat och nu i början känner man ju lixom inget. Så jag ordnade med ul och vi tittade jättesnabbt så att vi bara såg att hjärtat slog o att bebisen rörde sig. Och det gjorde den! Var verkligen inställd på att den hade dött. Så jag blev inte riktigt glad heller när jag såg att den levde, eftersom jag stängt av känslorna på nåt sätt...
    Men samtidigt så gick jag o köpte en söt rosa och en söt blå mininapp på apoteket alldeles efter, så glad var jag nog, men det kändes lixom inte inuti. Vet att det är onödigt att handla redan nu, men kunde inte motstå!

Detta var min lilla rapport. Nu ska jag äta frukost innan jag gör sista arbetsdan innan semestern, som verkar komma lagom till regnet... Men då hinner vi renovera desto mera!

Är lite mindre inlägg än innan på detta forum nu. Har alla fullt upp i sommar? Har ni semester? Ha det bra hur som helst!

• Missvampiria

Äntligen 4 veckor underbar semester! {#lang_emotions_sunny}

Usch då, låter inge kul med det blodtrycket MissMarti. Hoppas du mår bättre snart!

~Neo 16/1-07 och Bebis i magen med BF 26/12-09~
  • diggiloo

Ja, det kan inte vara kul med huvudvärk i den här värmen miss Marti, hoppas du känner dig bättre snart.

• fido81

Hejsan tjejer!
    Jag är en tjej på 27 år som bor i Hälsingland. Har BF den 25 dec och fyller själv år den 24:e. Började "göra" barn vintern 06, men efter ett års görande säkte vi hjälp. Hann inte komma igång med någon utredning innan jag fick åka in akut för brusten blodsysta i magen. Väl på operationsbordet upptäckte läkarna att jag hade endometrios. Detta vart sedan vår förklaring till varför vi inte blivit gravida. Så våren 08 gjorde vi vårt första IVF som slutade i ett minus, fick vänta över sommaren och på hösten sattte vi tillbaka ett fryst embrio som slutade i utomkvedshavandeskap. Så återigen hamnade jag akut på operationsbordet. Denna gång fick de ta bort båda mina äggledare eftersom dessa var fylda med endometrios. Fick förklaringen att mina sjuka äggledare hade orsakat utomkvedshavandeskapet och att jag nu borde ha större chans att bli gravid genom IVF. Så våren 09 började vi återigen med en ny IVF behandling och nu är vi i 15:e veckan

Har mått illa och varit väldigt trött, men dessa symptomer börjar försvinna. Har fått en liten kul och gått upp 5 kg. Gjorde detta ganska så tidigt så nu har jag stått still ett tag. Har också haft huvudvärk konstant den senaste tiden. Har alltid haft problem, men varit bättre det senaste året då jag går hos sjukgymnast. Har normalt blodtyck, men fick förklaringen att det är vanligt med huvudvärk och allra helst om man har lätt till huvudvärk annars.

Oj vilken långt inlägg, men här har ni min berättelse.
    Grattis allihopa till lyckade graviditeter!!!!

Svar på tråden BF framåt jul 2009!