• Svar på tråden ROMER
  • NoMatter
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 21:45:32 följande:
    Jag tycker det är väldigt intressant och nu har jag ju också förstått sambandet. Vilket jag inte hade gjort tidigare Men i och med bl.a. släktforskning så kom frågorna upp eller rättare sagt inget stämde och när jag sedan började att fråga så fick jag det hela klart för mig. Det var en del bitar som föll på plats faktiskt allt ifrån "konstiga seder" och även ord som jag inte kände igen och som används frekvent. Det är jäkligt intressant på ren svenska
    Det är det definitivt. Jag har ju faktiskt umgåtts en del med resandefolk (f.d grannar) men dom berättade inte så mycket. Zigenare/romer hade jag mycket kontakt med i tonåren när jag bodde i Enköping. Och tänk, ingen av dom hade rivit upp parketten och odlat potatis i vardagsrummet.
    Anledningen till att kvinnor har två par läppar; Det ena paret är för att slänga käft, det andra för att ställa allt till rätta.
  • Maggis Nervis
    NoMatter skrev 2009-05-25 21:49:39 följande:
    Det är det definitivt. Jag har ju faktiskt umgåtts en del med resandefolk (f.d grannar) men dom berättade inte så mycket. Zigenare/romer hade jag mycket kontakt med i tonåren när jag bodde i Enköping. Och tänk, ingen av dom hade rivit upp parketten och odlat potatis i vardagsrummet.
    eller flått en igelkott levande...
    Gå och rösta den 7:e juni!
  • enny signatur

Är den för romer eller för funderingar rent allmänt?
    Jag har mest hört skräckhistorier hur romer blir bemötta (när de har sina traditionella kläder), upplever ni att det är så?

• Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-05-25 21:49:39 följande:
    vilka slags romer? En del av min släkt bor där
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 21:45:32 följande:
    Jag tycker det är väldigt intressant och nu har jag ju också förstått sambandet. Vilket jag inte hade gjort tidigare Men i och med bl.a. släktforskning så kom frågorna upp eller rättare sagt inget stämde och när jag sedan började att fråga så fick jag det hela klart för mig. Det var en del bitar som föll på plats faktiskt allt ifrån "konstiga seder" och även ord som jag inte kände igen och som används frekvent.Det är jäkligt intressant på ren svenska
    kan du ge exempel på "konstiga seder" som resande har? (kanskse de är samma som våra haha)
  • Marina Elena
    enny signatur skrev 2009-05-25 22:19:11 följande:
    Är den för romer eller för funderingar rent allmänt?Jag har mest hört skräckhistorier hur romer blir bemötta (när de har sina traditionella kläder), upplever ni att det är så?
    tyvärr, ja
  • Marina Elena
    enny signatur skrev 2009-05-25 22:19:11 följande:
    Är den för romer eller för funderingar rent allmänt?Jag har mest hört skräckhistorier hur romer blir bemötta (när de har sina traditionella kläder), upplever ni att det är så?
    och ja, tråden är för allmänna funderingar!
  • NoMatter
    Maggis Nervis skrev 2009-05-25 22:08:07 följande:
    eller flått en igelkott levande...
    Haha, en av de som tillhör resandefolket som jag tidigare bodde granne med var livrädd för igelkottar. Stora starka karln, liksom.
    Anledningen till att kvinnor har två par läppar; Det ena paret är för att slänga käft, det andra för att ställa allt till rätta.
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-05-25 22:45:01 följande:
    vilka slags romer? En del av min släkt bor där
    Jag vill minnas att någon hette Taikon. Fast det här var länge sen.
  • Lina86
    Kul att hitta en sån här tråd!

Min mamma berättade för mig för ca 5-6 år sedan att vi har "tattarblod" eller ja, att vi har resande i släkten ganska långt tillbaka.
    Min morfars mormor osv...
    Dock så har inte min morfar och hans mamma tagit tillvara på varken språk eller traditioner då det ansågs fult att vara just resande.

Jag tycker detta är så synd..

Hade gärna kunnat språket..

Svar på tråden ROMER