• Svar på tråden ROMER
  • Lina86

VulgusProfanum skrev 2009-05-26 08:44:39 följande:
    Det är enormt synd kan jag tycka men det finns en tjej som heter Jasmine Rosengren som har tagit tag i det här med språkbiten Hon har skrivit en lärobok som heter Miro rakkrar romani som väl främst vänder sig till dinglarbarn men som även kan vara till glädje för andra. Sök på det så får du upp en pdf.fil med boken
    Tack för tipset :)
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-26 10:21:23 följande:
    Intressant Jag tycker också att boken är fin och det är roligt att språket uppmärksammas annars är det lätt hänt att det försvinner i och med att det inte används av så många.
    finns det någon speciell anledning till att få pratar resanderomani? är det pga rädsla o förtryck?
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-26 20:51:23 följande:
    finns det någon speciell anledning till att få pratar resanderomani? är det pga rädsla o förtryck?
    Jag tror att det tyvärr har sin grund i de systematiska förföljelser som resande tyvärr varit utsatta för under århundradena. Och det är ju inte alltför länge sedan man tvångssteriliserade vuxna och/eller omhändertog resandebarn barn på absolut inga grunder alls.
    Det har skett så otroligt mycket tråkigt genom seklerna och det tror jag tyvärr har lett till att man försökt att anpassa sig bli svenssons och språket, sångerna och sederna glöms av. Lite mer för varje ny generation och när de gamla är borta så är de.
    Därför tycker jag att det är roligt att det finns ett ökat intresse
    Att det bildas föreningar och att det engagerar folk.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-26 21:09:11 följande:
    Jag tror att det tyvärr har sin grund i de systematiska förföljelser som resande tyvärr varit utsatta för under århundradena. Och det är ju inte alltför länge sedan man tvångssteriliserade vuxna och/eller omhändertog resandebarn barn på absolut inga grunder alls.Det har skett så otroligt mycket tråkigt genom seklerna och det tror jag tyvärr har lett till att man försökt att anpassa sig bli svenssons och språket, sångerna och sederna glöms av. Lite mer för varje ny generation och när de gamla är borta så är de.Därför tycker jag att det är roligt att det finns ett ökat intresse Att det bildas föreningar och att det engagerar folk.
    mmm..det finns ju också många romer i t.ex rumänien som helt förlorat språket, sederna, kläderna mm..medan andra håller hårt på det gamla. Det beror nog mycket på hur man behandlats av samhället..det är ganska intressant att se hur olika romska grupper bemött förtrycket..genom assimilering som de resande eller genom att bilda en motståndskultur som de finska zigenarna bl.a
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-26 21:13:05 följande:
    mmm..det finns ju också många romer i t.ex rumänien som helt förlorat språket, sederna, kläderna mm..medan andra håller hårt på det gamla. Det beror nog mycket på hur man behandlats av samhället..det är ganska intressant att se hur olika romska grupper bemött förtrycket..genom assimilering som de resande eller genom att bilda en motståndskultur som de finska zigenarna bl.a
    Jag tror också att det är olika mellan de olika släkterna även bland resande
    Vissa har aldrig stuckit under stolen med sin härstamning utan varit stolta. Medans andra tyvärr har försökt att dölja det. Allt för att inte t.ex barn ska råka illa ut i skolan eller att de ska råka illa ut på andra sätt.

I min makes släkt så har det här varit en "dold hemlighet". De har inte skämts däremot har de varit oroliga och rädda och jag vet att det har gjorts en tidigare släktforskning även då av en utomstående på -80 men den stoppades av "morfar" då det började att dyka upp benämningen "tattare" ""vallackare" i kyrkböckerna. Det här visste ju inte jag något om när jag satte igång med min efterforskning utan jag tyckte mest att det var konstigt att det enligt uppgift inte fanns någon information om släkten. Så nyfiken som jag är drog jag igång..
    Och då fick jag ju klart för mig var ursprunget var och även förklaringen på alla konstiga ord som användes. Men inte förän då berättade svärmor för mig hur det låg till att de inte var vallonättlingar utan resande. Och vips har jag lyckats ta mig ner till 1600-talet då släkten kom från Tyskland
  • Xay1de

Jag har en liten fråga om Romer som någon gärna får svara på. Jag jobbar som gymnasielärare och jag och en kollega diskuterade här för ett tag sen varför det inte finns en enda romsk elev på skolan. Det finns ju Romer här i stan. Är det hemskolning som gäller eller?

• Marina Elena
    Xay1de skrev 2009-05-26 21:25:26 följande:
    Jag har en liten fråga om Romer som någon gärna får svara på. Jag jobbar som gymnasielärare och jag och en kollega diskuterade här för ett tag sen varför det inte finns en enda romsk elev på skolan. Det finns ju Romer här i stan. Är det hemskolning som gäller eller?
    många romer slutar skolan efter högstadiet för att gifta sig. Sen kan det visst finnas romer men de kallar sig serber, bosnier osv.
  • VulgusProfanum
    Xay1de skrev 2009-05-26 21:25:26 följande:
    Tänker du på Zigenare?

För resandebarn har du med all säkerhet på din skola och kanske t.om i din klass
  • Xay1de
    VulgusProfanum skrev 2009-05-26 21:27:29 följande:
    Tänker du på Zigenare? För resandebarn har du med all säkerhet på din skola och kanske t.om i din klass
    Vi pratade om romer, men begreppen flyter ju tyvärr ihop...
  • VulgusProfanum
    Xay1de skrev 2009-05-26 21:28:07 följande:
    Vi pratade om romer, men begreppen flyter ju tyvärr ihop...
    Ja de gör ju det
Svar på tråden ROMER