• Svar på tråden ROMER
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-25 20:39:32 följande:
    mmm..det är så dumt egentligen.. finska zigenare vill vi inte ha nåt alls att göra med..vi kan göra affärer med vissa romer från balkan..vi är vänner med de flesta från rumänien..men de enda vi egentligen gillar är de som tillhör våra egna släkter hahaha
    Haha så det blir släkten är bäst i slutändan
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 20:42:38 följande:
    Haha så det blir släkten är bäst i slutändan
    hmmm..ibland, ibland är de ju bara värst!
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-25 20:45:31 följande:
    hmmm..ibland, ibland är de ju bara värst!
    Haha jo så är det ju
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-05-25 20:04:13 följande:
    det är ju samma språk, eftersom grunderna är lika, många ord är samma i varenda dialekt men de uttalas bara en aning olika som t.ex hem (khere på kalderash, chere på arli), pojk (savo på kalderash, chavo på arli) och tur, lycka (baxt på både kalderash o arli) medan t.ex kärlek heter kamlipe på kalderash och mangipe på arli..en dialektal skillnad där.
    Hmmm...det känns ändå som lika språk för mig. Men jag är lite korkad också.
    Anledningen till att kvinnor har två par läppar; Det ena paret är för att slänga käft, det andra för att ställa allt till rätta.
  • NoMatter
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 20:05:01 följande:
    Ja tjej är ju ett ord Sedan har du t.ex pava, mula,Lattjo, pröjsa, tjabo, bast, bäng,haja och massa andra ord
    JOdå, jag kan flera ord men tjej är väl kanske det mest använda.
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 20:05:56 följande:
    Aha du tänkte så och jag tänkte annorlunda Då förstår jag hur du menar.
    Inte lätt när man har svårt att uttrycka sig i text inte.
    Anledningen till att kvinnor har två par läppar; Det ena paret är för att slänga käft, det andra för att ställa allt till rätta.
  • VulgusProfanum
    NoMatter skrev 2009-05-25 21:20:38 följande:
    Inte lätt när man har svårt att uttrycka sig i text inte.
    Eller när man läser slarvigt och är smått förbi av trötthet som en annan
  • NoMatter
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 20:27:21 följande:
    Resandefolket kallades förr i världen respektlöst för "tattare"
    Alla som såg annorlunda ut och inte kom från orten kallade för tattare i stort sett. Det handlade ju om okunskap och rädsla såklart. Jag är uppväxt med att min (låtsas)kusins pappa var tattare, jag vet än idag inte vart han kom ifrån eller vilket folkslag han tillhör. Däremot vet jag att kusinen är väldigt mörk i både hår, hy och ögon.
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-05-25 20:25:04 följande:
    Snäckan 85 skrev 2009-05-25 20:22:37 följande: resande o zigenare är inte samma sak!!
    Nej, resande och zigenare är inte samma sak men både resande och zigenare har hamnat i gruppen romer idag. Märkligt nog.
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-05-25 20:33:28 följande:
    jag kan förstå det är förvirrande. själv så gillar jag inte att göra skillnad mellan romer o romer egentligen men typ alla gör ju det o det blir att man gör så själv också..t.ex så gå ju den stora skiljelinjen melan romer o sinter..o t.o.m så tycker man att vissa romer är orena för de följer inte just våra traditioner o talar inte som vi osv osv
    Nu måste jag få detta utrett en gång till, jag vet att det berättades i förra tråden men mitt minne är kort men intensivt. Är det de finska zigenarna som är sinter? I såna fall så håller jag med om skillnaden, jag har alltid gjort skillnad på finska zigenare och "äkta" zigenare.

Och vad gäller ordet zigenare så tycker jag att det är ett vackert ord som får mig att tänka på glad musik, färgglada kläder och fest.
  • VulgusProfanum
    NoMatter skrev 2009-05-25 21:25:39 följande:
    Alla som såg annorlunda ut och inte kom från orten kallade för tattare i stort sett. Det handlade ju om okunskap och rädsla såklart. Jag är uppväxt med att min (låtsas)kusins pappa var tattare, jag vet än idag inte vart han kom ifrån eller vilket folkslag han tillhör. Däremot vet jag att kusinen är väldigt mörk i både hår, hy och ögon.
    Ja tattare blev ju sedemera en betäckning på alla som inte passade in i normen men ursprunget kommer så långt tillbaka som på 1600-talet kanske t.om ännu längre tillbaka i tiden och då var det en benämning på det vi idag kallar resande.

Sedan blev det ett skällsord för alla som sagt inte passade in i den givna normen och idag används ordet flitigt utan att det överhuvudtaget behöver handla om resande eller att den som använder ordet ens vet varifrån det kommer och vad det innebär.

Din kusins pappa kan ju mycket väl vara resande
Svar på tråden ROMER