• Svar på tråden ROMER
  • NoMatter
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 21:22:47 följande:
    Eller när man läser slarvigt och är smått förbi av trötthet som en annan
    Inte lätt att förstå allt jag skriver, det har jag full förståelse för. JAG vet ju vad jag menar.
    Anledningen till att kvinnor har två par läppar; Det ena paret är för att slänga käft, det andra för att ställa allt till rätta.
  • VulgusProfanum
    NoMatter skrev 2009-05-25 21:31:09 följande:
    Inte lätt att förstå allt jag skriver, det har jag full förståelse för. JAG vet ju vad jag menar.
    Nej då du skriver tydligt
    Det är jag som är så förbenat trött och virrig just nu Tro mig hehe
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • NoMatter
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 21:30:37 följande:
    Ja tattare blev ju sedemera en betäckning på alla som inte passade in i normen men ursprunget kommer så långt tillbaka som på 1600-talet kanske t.om ännu längre tillbaka i tiden och då var det en benämning på det vi idag kallar resande. Sedan blev det ett skällsord för alla som sagt inte passade in i den givna normen och idag används ordet flitigt utan att det överhuvudtaget behöver handla om resande eller att den som använder ordet ens vet varifrån det kommer och vad det innebär. Din kusins pappa kan ju mycket väl vara resande
    KOmmer inte ordet ursprungligen från tatarerna? Och om jag färstått saken rätt så var det ju folk som inte passade in i det svenska samhället p.g.a deras utseende och deras kultur bl.a. Sen försvenskades ordet och blev tattare. Jag KAN ha fel men det vore ovanligt.
    Anledningen till att kvinnor har två par läppar; Det ena paret är för att slänga käft, det andra för att ställa allt till rätta.
  • NoMatter
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 21:32:02 följande:
    Nej då du skriver tydligt Det är jag som är så förbenat trött och virrig just nu Tro mig hehe
    Då skulle jag föreslå en vända mellan lakanen.
  • Maggis Nervis
    NoMatter skrev 2009-05-25 21:33:03 följande:
    KOmmer inte ordet ursprungligen från tatarerna? Och om jag färstått saken rätt så var det ju folk som inte passade in i det svenska samhället p.g.a deras utseende och deras kultur bl.a. Sen försvenskades ordet och blev tattare. Jag KAN ha fel men det vore ovanligt.
    tatarer är muslimer och bor i fd socjet lite utspritt, det fanns även en stam under Djingis Kahn som kallades för tartarer, det var ett ridande folk som krigade med Djingis om jag inte minns helt fel

Hej förresten, sorry om jag hoppar in i en dissk, som jag inte är alltför beläst inom, har umgåtts en del med romer från olika delar av världen dock
    Gå och rösta den 7:e juni!
  • VulgusProfanum
    NoMatter skrev 2009-05-25 21:33:03 följande:
    Det finns de som hävdar att ordet kommer därifrån och det finns också resande som anser att man härstammar från tartarerna. Då hävdar man att ursprunget har sina rötter ända tillbaka till Djingis Kahn eftersom att tartarer var namnet på just hans stam. Man tror då att dessa kom hit som värvade soldater.
  • VulgusProfanum
    Maggis Nervis skrev 2009-05-25 21:39:07 följande:
    tatarer är muslimer och bor i fd socjet lite utspritt, det fanns även en stam under Djingis Kahn som kallades för tartarer, det var ett ridande folk som krigade med Djingis om jag inte minns helt fel Hej förresten, sorry om jag hoppar in i en dissk, som jag inte är alltför beläst inom, har umgåtts en del med romer från olika delar av världen dock
    Hej gumman

Välkommen jag håller på att ta reda på lite om makens härstamning
  • VulgusProfanum
    Maggis Nervis skrev 2009-05-25 21:39:07 följande:
    tatarer är muslimer och bor i fd socjet lite utspritt, det fanns även en stam under Djingis Kahn som kallades för tartarer, det var ett ridande folk som krigade med Djingis om jag inte minns helt fel Hej förresten, sorry om jag hoppar in i en dissk, som jag inte är alltför beläst inom, har umgåtts en del med romer från olika delar av världen dock
    Det stämmer

Det var hans sonson Batus som tog sig in i Polen och därifrån spred de sig enligt sägnen
  • NoMatter

Intressant och kul att jag inte var HELT ute och cyklade som omväxling. Jag läser massor om sånt som intresserar mig, vilket definitivt olika kulturer/folkslag gör men jag minns ju så jäkla dåligt.

• VulgusProfanum
    NoMatter skrev 2009-05-25 21:43:00 följande:
    Intressant och kul att jag inte var HELT ute och cyklade som omväxling. Jag läser massor om sånt som intresserar mig, vilket definitivt olika kulturer/folkslag gör men jag minns ju så jäkla dåligt.
    Jag tycker det är väldigt intressant och nu har jag ju också förstått sambandet. Vilket jag inte hade gjort tidigare
    Men i och med bl.a. släktforskning så kom frågorna upp eller rättare sagt inget stämde och när jag sedan började att fråga så fick jag det hela klart för mig. Det var en del bitar som föll på plats faktiskt allt ifrån "konstiga seder" och även ord som jag inte kände igen och som används frekvent.

Det är jäkligt intressant på ren svenska
Svar på tråden ROMER