• Svar på tråden ROMER
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 20:19:23 följande:
     drom är väg. Eller drommen- vägenBekkna används om försäljning vad har ni för ord där?
    att sälja heter bikinel, någon som säljer är en bikinari eller bikinitori
  • Marina Elena

Snäckan 85 skrev 2009-05-25 20:22:37 följande:

hej. för det första så är jag själv en zigenare. och zigenare och romer är samma sak. fast för i tiden så sa man zigenare men inte nu för nu säger man romer. när man sa zigenare förr så var det rasistisk. därför säger man romer. och en sak till. ja alla romer har oilka dialekter men man förstår varandra ändå. det är ju nästan som svenska och danska. men alla kanske inte förstår varandra dem är väll inte så språkkunniga. men ni säger att romanes talas av zigenare och romani av resande folk... men så är det inte för romani och resande zigenare är samma sak. det finns inget som heter så. att romanes talas av zigenare och romani av resande folk så är det inte.
    resande o zigenare är inte samma sak!!
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-25 20:23:40 följande:
    att sälja heter bikinel, någon som säljer är en bikinari eller bikinitori
    Där har vi en till likhet

När jag först kom in i familjen så fattade jag inte vad svärmor pratade om. Hon berättade att hon hade bekknat det och det på blocket och jag tänkte att vad 17 pratar hon om
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    Snäckan 85 skrev 2009-05-25 20:22:37 följande:
    hej. för det första så är jag själv en zigenare. och zigenare och romer är samma sak. fast för i tiden så sa man zigenare men inte nu för nu säger man romer. när man sa zigenare förr så var det rasistisk. därför säger man romer. och en sak till. ja alla romer har oilka dialekter men man förstår varandra ändå. det är ju nästan som svenska och danska. men alla kanske inte förstår varandra dem är väll inte så språkkunniga. men ni säger att romanes talas av zigenare och romani av resande folk... men så är det inte för romani och resande zigenare är samma sak. det finns inget som heter så. att romanes talas av zigenare och romani av resande folk så är det inte.
    Nej resande och zigenare är inte samma sak även om det finns en del gemensamt dem emellan både traditionsmässigt och språkmässigt. Men det är två olika grupper
  • Marina Elena

o de är inte rasistiskt att säga zigenare, jag föredrar zigenare framför rom..romer har blivit nån samlingsord i sverige för alla zigenare inklusive resandefolket men det är skillnad mellan olika romer alltså, så är det

• VulgusProfanum

Resandefolket kallades förr i världen respektlöst för "tattare"

• VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-25 20:27:06 följande:
    o de är inte rasistiskt att säga zigenare, jag föredrar zigenare framför rom..romer har blivit nån samlingsord i sverige för alla zigenare inklusive resandefolket men det är skillnad mellan olika romer alltså, så är det
    Ja och det är rätt förvirrande faktiskt. Speciellt för en som jag som försöker att ta reda på så mycket som det bara är möjligt om makens härkomst.
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 20:30:35 följande:
    Ja och det är rätt förvirrande faktiskt. Speciellt för en som jag som försöker att ta reda på så mycket som det bara är möjligt om makens härkomst.
    jag kan förstå det är förvirrande. själv så gillar jag inte att göra skillnad mellan romer o romer egentligen men typ alla gör ju det o det blir att man gör så själv också..t.ex så gå ju den stora skiljelinjen melan romer o sinter..o t.o.m så tycker man att vissa romer är orena för de följer inte just våra traditioner o talar inte som vi osv osv
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-25 20:33:28 följande:
    jag kan förstå det är förvirrande. själv så gillar jag inte att göra skillnad mellan romer o romer egentligen men typ alla gör ju det o det blir att man gör så själv också..t.ex så gå ju den stora skiljelinjen melan romer o sinter..o t.o.m så tycker man att vissa romer är orena för de följer inte just våra traditioner o talar inte som vi osv osv
    Jo jag har förstått att det föreligger lite konflikter mellan vissa grupper.

Det är rätt trist faktiskt eftersom att det är två grupper som fått utstå rätt mycket genom århundrandena och som har rätt mycket gemensamt med varandra.
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 20:36:51 följande:
    Jo jag har förstått att det föreligger lite konflikter mellan vissa grupper.Det är rätt trist faktiskt eftersom att det är två grupper som fått utstå rätt mycket genom århundrandena och som har rätt mycket gemensamt med varandra.
    mmm..det är så dumt egentligen.. finska zigenare vill vi inte ha nåt alls att göra med..vi kan göra affärer med vissa romer från balkan..vi är vänner med de flesta från rumänien..men de enda vi egentligen gillar är de som tillhör våra egna släkter hahaha
Svar på tråden ROMER