• Svar på tråden ROMER
  • NoMatter
    NoMatter skrev 2009-05-25 23:08:06 följande:
    Jag vill minnas att någon hette Taikon. Fast det här var länge sen.
    Jag lurades nog här, dom var nog släkt med Taikon men hette nog Dimiter eller nåt liknande.
    Anledningen till att kvinnor har två par läppar; Det ena paret är för att slänga käft, det andra för att ställa allt till rätta.
  • Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-05-25 23:17:02 följande:
    Jag lurades nog här, dom var nog släkt med Taikon men hette nog Dimiter eller nåt liknande.
    Inga Bessik? Min mormor är från släkten Bessik, och vi är släkt med Taikons o Demetris.
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-05-26 08:23:40 följande:
    Inga Bessik? Min mormor är från släkten Bessik, och vi är släkt med Taikons o Demetris.
    Inte vad jag minns. Men som sagt det var länge sen och den jag kommer ihåg allra mest var en jättegammal dam, hon är med största sannolikhet död sen många, många år. Det som var lite tragiskt med henne var att hon bodde i en liten etta alldeles ensam och hon mådde inte alls bra av det, hon saknade ju släktingarna. Men hon var jätterar.
    Anledningen till att kvinnor har två par läppar; Det ena paret är för att slänga käft, det andra för att ställa allt till rätta.
  • Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-05-26 08:27:53 följande:
    Inte vad jag minns. Men som sagt det var länge sen och den jag kommer ihåg allra mest var en jättegammal dam, hon är med största sannolikhet död sen många, många år. Det som var lite tragiskt med henne var att hon bodde i en liten etta alldeles ensam och hon mådde inte alls bra av det, hon saknade ju släktingarna. Men hon var jätterar.
    vad trist tyvärr så är ju inte svenska bostäder lämpade för gamla tiders storfamiljer..men nog brukar man försöka bo i närheten av varandra!
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-05-26 08:33:09 följande:
    vad trist tyvärr så är ju inte svenska bostäder lämpade för gamla tiders storfamiljer..men nog brukar man försöka bo i närheten av varandra!
    Hennes barn bodde i samma område men hon var ändå väldigt mycket ensam. Jag kan se henne framför mig när hon satt på en stol ute på altanen alldeles ensam. Hon blev alltid så glad när man kom och pratade med henne fast hon pratade inte så bra svenska.
  • Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-05-26 08:34:46 följande:
    Hennes barn bodde i samma område men hon var ändå väldigt mycket ensam. Jag kan se henne framför mig när hon satt på en stol ute på altanen alldeles ensam. Hon blev alltid så glad när man kom och pratade med henne fast hon pratade inte så bra svenska.
    mm..man kan förstå de gamla, vilken omställning att från ha bott i samma hushåll som alla släktingar til att placeras ut i lägenheter ensamma..klart inte alla gillar det.
  • VulgusProfanum
    Lina86 skrev 2009-05-25 23:16:59 följande:
    Kul att hitta en sån här tråd! Min mamma berättade för mig för ca 5-6 år sedan att vi har "tattarblod" eller ja, att vi har resande i släkten ganska långt tillbaka. Min morfars mormor osv... Dock så har inte min morfar och hans mamma tagit tillvara på varken språk eller traditioner då det ansågs fult att vara just resande. Jag tycker detta är så synd.. Hade gärna kunnat språket..
    Det är enormt synd kan jag tycka men det finns en tjej som heter Jasmine Rosengren som har tagit tag i det här med språkbiten
    Hon har skrivit en lärobok som heter Miro rakkrar romani som väl främst vänder sig till dinglarbarn men som även kan vara till glädje för andra.

Sök på det så får du upp en pdf.fil med boken
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-26 08:44:39 följande:
    Det är enormt synd kan jag tycka men det finns en tjej som heter Jasmine Rosengren som har tagit tag i det här med språkbiten Hon har skrivit en lärobok som heter Miro rakkrar romani som väl främst vänder sig till dinglarbarn men som även kan vara till glädje för andra.Sök på det så får du upp en pdf.fil med boken
    vilka fina bilder i den! förstod verkligen inte allt, men kunde inte undgå att räkneorden är desamma på resanderomani som på kalderash utom 6, som heter shov på mitt språk
  • Marina Elena

även familjeord är ganska samma..dad - dad, dakkri - daj, pral - pral, penja - phej osv. Fast när det börjar komma till ord för mormor, svärmor etc så har vi helt andra ord..svärmor t.ex heter sakra som kommer från rumänskan

• VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-26 09:03:17 följande:
    även familjeord är ganska samma..dad - dad, dakkri - daj, pral - pral, penja - phej osv. Fast när det börjar komma till ord för mormor, svärmor etc så har vi helt andra ord..svärmor t.ex heter sakra som kommer från rumänskan
    Intressant

Jag tycker också att boken är fin och det är roligt att språket uppmärksammas annars är det lätt hänt att det försvinner i och med att det inte används av så många.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
Svar på tråden ROMER