• Svar på tråden ROMER
  • Marina Elena

vulgus profanum

har en till fråga om resande..använder man några speciella kläder vid högtider eller liknande?

• VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-29 20:37:50 följande:
    vulgus profanum har en till fråga om resande..använder man några speciella kläder vid högtider eller liknande?
    Vissa använder en mera traditionell klädsel men inte av samma typ som de finska zigenarna utan det rör sig mera om att man är finklädd, gärna hatt/basker, väst och snygga byxor och vissa kvinnor använder kjol.
    I övrigt så är man nog klädd som vissa svenssons som helst
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-29 22:38:52 följande:
    Vissa använder en mera traditionell klädsel men inte av samma typ som de finska zigenarna utan det rör sig mera om att man är finklädd, gärna hatt/basker, väst och snygga byxor och vissa kvinnor använder kjol.I övrigt så är man nog klädd som vissa svenssons som helst
    intressant. Är vissa färger vanligare än andra?
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-29 22:39:37 följande:
    intressant. Är vissa färger vanligare än andra?
    Det jag har tänkt på är att männen ofta bär mörka kläder medans kvinnorna gärna har färger
    Smycken och framförallt guldsmycken är vanligt. Det har jag sett på män också

Förr hade männen gärna vackra knivar men idag är väl inte det lika vanligt.
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-29 22:51:21 följande:
    Det jag har tänkt på är att männen ofta bär mörka kläder medans kvinnorna gärna har färger Smycken och framförallt guldsmycken är vanligt. Det har jag sett på män också Förr hade männen gärna vackra knivar men idag är väl inte det lika vanligt.
    männen har lite åt de finska zigenarnas håll då i klädsel? Våra män har ju gärna färger de med, rött är väldigt populärt Guld är nog viktigt för alla romer
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-29 22:53:41 följande:
    männen har lite åt de finska zigenarnas håll då i klädsel? Våra män har ju gärna färger de med, rött är väldigt populärt Guld är nog viktigt för alla romer
    Rött verkar vara en populär färg

Ja vid festligare tillfällen är det ju viktigt att klä sig propert och förr så klädde man sig gärna propert för att skilja sig från "bönderna"
    Det tror jag i vissa fall hänger kvar lite även om de flesta jag känner till till vardags klär sig precis som andra. Du kan inte se på klädseln att det är en resande.

Guld var ju lätt att bära med sig och enkelt att avyttra om det behövdes pengar
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-29 22:57:22 följande:
    Rött verkar vara en populär färg Ja vid festligare tillfällen är det ju viktigt att klä sig propert och förr så klädde man sig gärna propert för att skilja sig från "bönderna" Det tror jag i vissa fall hänger kvar lite även om de flesta jag känner till till vardags klär sig precis som andra. Du kan inte se på klädseln att det är en resande.Guld var ju lätt att bära med sig och enkelt att avyttra om det behövdes pengar
    ja, klädseln är ju olika viktig idag för olika romska grupper. Vi har också lagt bort den traditionella klädseln till vardags..fast vi kvinnor har oftast kjol och är nog lite mer förtjusta i glittrande kläder än andra . Apropå guld så är det än idga bra att ha en del av sitt kapital i guld eftersom guldpriset inte följer övriga index, t.ex som nu när aktierna rasat så påverkas inte guldpriset.
  • VulgusProfanum

Jag kikar ju i tråden om hål i öronen på småbarn. Du skriver där att det är något ni måste göra och då blev jag nyfiken
    Har det något med att det anses skydda barnet mot ont att göra?

• Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-30 03:54:55 följande:
    Jag kikar ju i tråden om hål i öronen på småbarn. Du skriver där att det är något ni måste göra och då blev jag nyfiken Har det något med att det anses skydda barnet mot ont att göra?
    ja, det har det. Spädbarn är mest känsliga mot onda saker, och vi har många traditioner som går ut på att skydda dem.
  • Marina Elena

har resande några speciella traditioner kring barnfödsel, bröllop, begravningar?

Svar på tråden ROMER