• Svar på tråden ROMER
  • Mieria
    EttElaktTroll skrev 2009-06-03 02:24:08 följande:
    Jaha så vi har inte temerament då eller? Tror du han är deras nickedocka eller? Dom han umgås med verkar inte vara som dig för fem öre. Så dina kompisar får inte säga emot dig eller? Hennes mormor är ju zigenare? Det va ju bara ngt som hände på sjukhuset hon sa ngt om, inte i allmänhet eller hur? Har inte läst allt så kanske har missat ngt men det va så jag uppfattade det Marina Elena skrev 2009-06-03 02:20:41 följande:
    Jag har försökt förklara det också... Men jag är ju inget värd
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 02:25:46 följande:
    Jag har försökt förklara det också... Men jag är ju inget värd
    du är lika värd som alla andra människor, men jag ser dig inte som zigenare o jag har förklarat varför.
  • EttElaktTroll

inte vet jag, jag kan inte romani... men han sjunger många låtar på romani och många handlar om att han är en resande man så jag skulle gissa på resande... Kan inget om skillnaden mellan dom måste jag erkänna

Heter språket romani och sen finns det olika dialekter eller hur fungerar det?

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:22:03 följande:

o vilka zigenare umgås han med? finska? resande? för den romani du skrev är inte den romani som talas av ROMER
  • EttElaktTroll

nu antar jag att han inte har den uppfattningen eftersom dom är kompisar? men självklart skulle han kunna säga om dom gjorde ngt som han tyckte var fel? lika som dom kan säga det till honom, så gör ju kompisar?

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:25:19 följande:

men snacka om o tolka hit o dit..men tror du om han säger till dem ni zigenare ni bara stör o slåss o jävlas..att de ska klappa han på axeln o säga, men vilken fiiin uppfattning du har om os!
  • Marina Elena
    EttElaktTroll skrev 2009-06-03 02:26:30 följande:
    inte vet jag, jag kan inte romani... men han sjunger många låtar på romani och många handlar om att han är en resande man så jag skulle gissa på resande... Kan inget om skillnaden mellan dom måste jag erkännaHeter språket romani och sen finns det olika dialekter eller hur fungerar det?Marina Elena skrev 2009-06-03 02:22:03 följande:
    det språk som de resande talar och som vi romer talar är helt olika, men det finns många ord i resandes romani som kommer från vårt språk. men jag kan inte förstå en resande mer än att jag kan härleda vissa ord. Finska zigenare kan väl knappt romani längre, o deras dialekt är också så annorlunda att den kan jag inte.
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:26:22 följande:

du är lika värd som alla andra människor, men jag ser dig inte som zigenare o jag har förklarat varför.
    jag skiter fullständigt i hur du ser mig. Du har suttit och beskrivit hur du tycker att människor förtjänar att dö för att det du kallar ditt folk ska få skrika osv. Jag är glad om jag inte räknas in under människor som har det tankesättet.
  • EttElaktTroll

fast det lät som hon inte var värd ngt för hon kom från blandad släkt, det tyckte tom jag att det lät som, var säkert därför hon reagerade...

Men så tyckte du ju inte så då är ju allt bra?

• Marina Elena
    EttElaktTroll skrev 2009-06-03 02:28:02 följande:
    nu antar jag att han inte har den uppfattningen eftersom dom är kompisar? men självklart skulle han kunna säga om dom gjorde ngt som han tyckte var fel? lika som dom kan säga det till honom, så gör ju kompisar?Marina Elena skrev 2009-06-03 02:25:19 följande:
    ja, men de beror väl på hur sjutton man säger det. Han kan väl säga "ei du Dimitri, alltså sluta uppföra dig som ****" men inte gå o säga "alltså min uppfattning är att ni zigenare uppför er som skit"..han känner väl inte alla zigenare eller
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 02:29:06 följande:
    jag skiter fullständigt i hur du ser mig. Du har suttit och beskrivit hur du tycker att människor förtjänar att dö för att det du kallar ditt folk ska få skrika osv. Jag är glad om jag inte räknas in under människor som har det tankesättet.
    o som du såg så skrev jag sen "nu ska jag sluta driva med dig"
  • Marina Elena
    EttElaktTroll skrev 2009-06-03 02:29:23 följande:
    fast det lät som hon inte var värd ngt för hon kom från blandad släkt, det tyckte tom jag att det lät som, var säkert därför hon reagerade...Men så tyckte du ju inte så då är ju allt bra?Marina Elena skrev 2009-06-03 02:26:22 följande:
    nej, jag vet inte varför hon tror att hon inte är värd nåt för att hon inte är zigenare enligt romsk tradition? är vi mer värda än alla andra eller vad? fattar inte?