• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Hallonsnören

Mulle Meck skrev 2009-07-22 11:11:55 följande:

Hej!Har också Hyper tyvärr! Ring din sköterska som du får dina provsvar av och prata med henne angående sjukskrivning. Jag vet hur du känner dig så lyssna på din kropp! Jag var sjukskriven länge under min första sjukdomsperiod. Nu har jag fått återfall och har ätit Thacapzol i snart fyra veckor och mår verkligen skit! Hoppas på förbättring när Levaxinet sätts in. Lycka till!
    Jag får mina provsvar av läkare. Och dom går ju inte att få tag på. Och hon i receptionen brukar aldrig veta någonting. Men jag kanske får ringa och se om jag kan få en telefontid med läkare. men frågan är om det hjälper för jag tror ju inte att dom vill sjukskriva över telefon. Men jag får väl göra ett försök.
  • NoMercy

Läser mer och mer om Hypotyreos typ 2. Det är en ahaupplevelse. Fick även tips om att min tunga kan bero på låg kortisolnivå, det kan bli så när man äter LCHF kost.
    Jag VILL ju så mkt, men känner mig helt matt. Det är inte lika hemskt som när det började för 3,5 år sen, men jag har ju lite andra symtom nu.
    Hoppas hoppas dr är lika vettig som han verkar!

Äcklak
  • H  e  l  e  n  a

Hej alla!

Ny här i tråden...

Är i v 8, snart 9 och blev i förra veckan inskriven på MVC. Då togs en del prover, bl a TSH och Fritt T4 eftersom jag nämnde att pappa har hypertyreos. Idag ringde bm och meddelade att jag också har problem, fast hypotyreos och att jag skall börja äta Levaxin 25 mikrogram idag. Jag fick dessutom komma in för att lämna prov så de kunde analysera ev TPO-antikroppar för att se om jag haft problem länge.

Angående blodvärdena så låg TSH på 3,3 (referensintervall 0,4-2,53). Fritt T4 låg på 14, men där såg jag inget referensintervall. Efter att ha googlat har jag fått svaret att det kan vara olika från lab till lab... Är det någon som vet hur intervallet är på Sahlgrenska dit mina prover skickas?

Har i övrigt krisat rejält idag efetr att ha fått detta besked och känner mig väldigt orolig för barnet i magen. Läste bl a att det var väldigt viktigt att värdena var stabila under den första trimestern innan barnet själv börjar producera tyroideahormoner och så har man själv gjort 2/3 av första trimestern Blir självklart också rädd för missfall och närmar ju mig de veckor (v 9-11) då de flesta missfall sker. Usch vilken hemsk dag! {#lang_emotions_cry}

ღ♥Mamma till älskade Eskil född 070707 och liten bebis i magen med BF 3 mars 2010♥ღ
  • craft

Hej,
    Jag har skummat lite i tråden men inte läst allt. Vad många det är som har hypo! Jag har haft det sen sep. 07 och är nu gravid igen. Jag kollade mina värden så fort jag visste att jag var gravid (troligen v. 6) och hade då S-Tsh 6,2! Inte alls bra... Höjde dosen rejält och har nu bra värden (v. 10), är orolig för hur det kan ha påverkat lille filuren i magen att jag hade dåliga värden i början av graviditeten. Har läst att man ska testa värden innan man blir gravid men det är ju lite svårt att göra det så här i efterhand, men det är lätt att gräma sig att man inte tog reda på det tidigare. Vad har ni för erfarenheter av hypo och graviditet..? Ja har inte läkartid förrän 3 aug. för att ställa frågor om detta.

• H  e  l  e  n  a

Självklart hittade jag svaret själv nu... {#lang_emotions_embarassed} T4 fritt skall ligga mellan 12-20 under första trimestern. Då var jag inom den gränsen men inte för TSH då.

ღ♥Mamma till älskade Eskil född 070707 och liten bebis i magen med BF 3 mars 2010♥ღ
  • craft

Hej,
    Hann inte läsa ditt inlägg innan jag skrev. Jag hade T4 14 nu när jag tog mitt senaste prov och då sa läkaren att det var perfekt värde. Referens på mitt labb för T4 är mellan 9-22.

• craft

Var hittade du det? *nyfiken vill läsa*

• Pucko Buffy

H e l e n a skrev 2009-07-22 13:33:47 följande:

Hej alla! Ny här i tråden...Är i v 8, snart 9 och blev i förra veckan inskriven på MVC. Då togs en del prover, bl a TSH och Fritt T4 eftersom jag nämnde att pappa har hypertyreos. Idag ringde bm och meddelade att jag också har problem, fast hypotyreos och att jag skall börja äta Levaxin 25 mikrogram idag. Jag fick dessutom komma in för att lämna prov så de kunde analysera ev TPO-antikroppar för att se om jag haft problem länge. Angående blodvärdena så låg TSH på 3,3 (referensintervall 0,4-2,53). Fritt T4 låg på 14, men där såg jag inget referensintervall. Efter att ha googlat har jag fått svaret att det kan vara olika från lab till lab... Är det någon som vet hur intervallet är på Sahlgrenska dit mina prover skickas?Har i övrigt krisat rejält idag efetr att ha fått detta besked och känner mig väldigt orolig för barnet i magen. Läste bl a att det var väldigt viktigt att värdena var stabila under den första trimestern innan barnet själv börjar producera tyroideahormoner och så har man själv gjort 2/3 av första trimestern Blir självklart också rädd för missfall och närmar ju mig de veckor (v 9-11) då de flesta missfall sker. Usch vilken hemsk dag!
    Du behöver inte vara allt för orolig. Dina värden är inom referensvärdena för friska icke gravida kvinnor, men TSH är lite högt för att vara gravid. Hade det varit rejält höjt hade det varit riktigt allvarligt men, jag tror inte du behöver oroa dig nämnvärt då många kvinnor går igenom fullgångna graviditeter med högre värden och får fullt friska barn. Hade värdena varit runt 9 eller högre då borde du varit orolig. Troligtvis får du fortsätta med levaxinet under hela graviditeten och kanske höja dosen någon gång. Får du missfall inom det snaraste, så beror det nog inte till så stor del på TSH värdet utan på andra orsaker, då bebis tar vad den behöver i första hand och det är du som blir lidande. Men det var bra att de kollade upp dig så du slipper må extra dåligt under graviditetens gång, vilket många kvinnor gör där TSH och T4 inte kollas upp.

Mvh PB
  • kosmosblomman

Ringde och pratade m dom på Scandlab..Är det nån som har gjort det här salivprovet, fått svar och börjat äta medicin för nedsatt korisol ??

Testet kostar ju en hel del, men är kanske värt varenda krona?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13