H e l e n a skrev 2009-07-22 13:33:47 följande:
Hej alla! Ny här i tråden...Är i v 8, snart 9 och blev i förra veckan inskriven på MVC. Då togs en del prover, bl a TSH och Fritt T4 eftersom jag nämnde att pappa har hypertyreos. Idag ringde bm och meddelade att jag också har problem, fast hypotyreos och att jag skall börja äta Levaxin 25 mikrogram idag. Jag fick dessutom komma in för att lämna prov så de kunde analysera ev TPO-antikroppar för att se om jag haft problem länge. Angående blodvärdena så låg TSH på 3,3 (referensintervall 0,4-2,53). Fritt T4 låg på 14, men där såg jag inget referensintervall. Efter att ha googlat har jag fått svaret att det kan vara olika från lab till lab... Är det någon som vet hur intervallet är på Sahlgrenska dit mina prover skickas?Har i övrigt krisat rejält idag efetr att ha fått detta besked och känner mig väldigt orolig för barnet i magen. Läste bl a att det var väldigt viktigt att värdena var stabila under den första trimestern innan barnet själv börjar producera tyroideahormoner och så har man själv gjort 2/3 av första trimestern Blir självklart också rädd för missfall och närmar ju mig de veckor (v 9-11) då de flesta missfall sker. Usch vilken hemsk dag!
Du behöver inte vara allt för orolig. Dina värden är inom referensvärdena för friska icke gravida kvinnor, men TSH är lite högt för att vara gravid. Hade det varit rejält höjt hade det varit riktigt allvarligt men, jag tror inte du behöver oroa dig nämnvärt då många kvinnor går igenom fullgångna graviditeter med högre värden och får fullt friska barn. Hade värdena varit runt 9 eller högre då borde du varit orolig. Troligtvis får du fortsätta med levaxinet under hela graviditeten och kanske höja dosen någon gång. Får du missfall inom det snaraste, så beror det nog inte till så stor del på TSH värdet utan på andra orsaker, då bebis tar vad den behöver i första hand och det är du som blir lidande. Men det var bra att de kollade upp dig så du slipper må extra dåligt under graviditetens gång, vilket många kvinnor gör där TSH och T4 inte kollas upp.
Mvh PB