• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Anonym

då kan man köpa en begagnad tv så ser de inte namnet

• Anonym

Sen är de ju inte enbrt Tv lisen de ingår ju radio linsen i den avgiften också hävdar radiotjänst i kiruna!! De gånger jag prtat med.

• Anonym (Nicke)
    Anonym skrev 2009-05-07 21:37:07 följande:
    Jag tycker det är urtaskigt att inte betala teve-licens när man har TV. Jag är själv ensamstående två barns mamma och har låg inkomst, men självklart betalar jag TV-licensen eftersom jag är en ärlig person och det är lag på att göra det. Men blir så ledsen och besviken på folk som inte gör det. Har själv en urgammal ful tjock TV. En bekant har allt i det senaste och stor ursnygg platt TV, men anser sig ändå inte ha råd att betala Tv-licensen.... Jag tycker att, eftersom det tyvärr finns så många oärliga människor i Sverige så borde denna avgift tas in på annat sätt tex. via skatten eller via reklam. Jag hade gärna kunnat tänka mig reklam i SVT om jag slapp betala tv-licensen. Snälla Ni som "glömt" betala Tv-licensen, gör det! , så att alla hjälper till...
    Läs igenom hela tråden. Jag tänker inte betala för något jag inte nyttjar. Jag har en TV, men jag nyttjar inte public service. Vill de dra det på skatten så fine. men RT ska inte ha en spänn
  • Anonym

Jag tycker att alla skulle få betala "tv-licensen"genom en obligatorisk avgift (som då måste bli avsevärt billigare eftersom fler är med och hjälper till). Eller ännu hellre att alla skulle få slippa (inte bara de oärliga)! Men det är lag på att betala,och detta gäller även om det bara är barnen som ser på dvd ibland och kanske ev. Bolibompa ibland eller om tvn är sönder eller man är bortrest... Sen har väl de flesta människor radio och licensen går även dit...

• krabban

Anonym (Nicke) skrev 2009-05-07 18:36:17 följande:

Återigen. Alla tar upp samma saker om och om igen. De får inte göra någonting över huvud taget. De har noll rättigheter. INEGN behöver betala. Mitt tips till er alla: Skicka in ett brev där ni säger att ni saknar TV från med och dagens datum. Ni behöver inte ange varför. That's it...
    Helt rätt! Dagens sanning! Tv-Licens avgift är en total onödig utGIFT!Finns ingen chans att åka fast!
  • Anonym
    krabban skrev 2009-05-07 23:24:25 följande:
    Anonym (Nicke) skrev 2009-05-07 18:36:17 följande:
    Helt rätt! Dagens sanning! Tv-Licens avgift är en total onödig utGIFT!Finns ingen chans att åka fast!
    Jag känner flera som inte anmält att de har tv men de har tros allt ändå fått räckning från radiotjänst och vägrat betalt sen hamnt hos kronofogden. För att de intebetalt sin TV linsen på en tv de inte har eller haft
  • Anonym (Nicke)
    Anonym skrev 2009-05-07 23:29:00 följande:
    Jag känner flera som inte anmält att de har tv men de har tros allt ändå fått räckning från radiotjänst och vägrat betalt sen hamnt hos kronofogden. För att de intebetalt sin TV linsen på en tv de inte har eller haft
    Sluta ljug. Antingen far du med osanning eller dina kompisar. De skickar ingen räkning förrän du medger tv innehav.

DESSUTOM, när du köper tv måste du inte fylla i någon garantidel. Och om RT hör av sig så kan du säga att du köpte tv'n åt en kompis i present.

SLUTA SNACKA SKIT SNÄLLA =)

NI BEHÖVER INTE BETALA SÅLÄNGE NI LÅTER BLI ATT MEDGE TV INNEHAV. OM HAN SÅ KOMMER IN, SER PÅ TV APPARATEN OCH OLLAR DEN KAN DU SEN NEKA TILL ATT DU HAR TV.

Förlåt, men ett caps lock var på sin plats. Folk är dumma nog att läsa en post och sen lägga in sina funderingar och frågor trots att vi konstaterat tusenfalt att RT är förlegat, har noll rättigheter och att man inte behöver betala så länge man nekar till tv innehav. du kan neka på telefon, brev eller om de står i dörren. Oavsett vad de ser, säger eller hör.

got it? Get it? Good!
  • Anonym (Lena)

Anonym (Nicke) skrev 2009-05-07 23:56:13 följande:

Sluta ljug. Antingen far du med osanning eller dina kompisar. De skickar ingen räkning förrän du medger tv innehav. DESSUTOM, när du köper tv måste du inte fylla i någon garantidel. Och om RT hör av sig så kan du säga att du köpte tv'n åt en kompis i present. SLUTA SNACKA SKIT SNÄLLA =) NI BEHÖVER INTE BETALA SÅLÄNGE NI LÅTER BLI ATT MEDGE TV INNEHAV. OM HAN SÅ KOMMER IN, SER PÅ TV APPARATEN OCH OLLAR DEN KAN DU SEN NEKA TILL ATT DU HAR TV. Förlåt, men ett caps lock var på sin plats. Folk är dumma nog att läsa en post och sen lägga in sina funderingar och frågor trots att vi konstaterat tusenfalt att RT är förlegat, har noll rättigheter och att man inte behöver betala så länge man nekar till tv innehav. du kan neka på telefon, brev eller om de står i dörren. Oavsett vad de ser, säger eller hör. got it? Get it? Good!
    Visst vi fattar vad du menar, MEN det är trots allt en lag. Sedan kvittar det vad man tycker om det, för det är likafullt lagstadgat att man ska betala. Det är säkert så att RT inte kan göra så mycket, men det har ju egentligen inte med saken att göra.
  • Anonym

Anonym (Nicke) skrev 2009-05-07 23:56:13 följande:

Sluta ljug. Antingen far du med osanning eller dina kompisar. De skickar ingen räkning förrän du medger tv innehav. DESSUTOM, när du köper tv måste du inte fylla i någon garantidel. Och om RT hör av sig så kan du säga att du köpte tv'n åt en kompis i present. SLUTA SNACKA SKIT SNÄLLA =) NI BEHÖVER INTE BETALA SÅLÄNGE NI LÅTER BLI ATT MEDGE TV INNEHAV. OM HAN SÅ KOMMER IN, SER PÅ TV APPARATEN OCH OLLAR DEN KAN DU SEN NEKA TILL ATT DU HAR TV. Förlåt, men ett caps lock var på sin plats. Folk är dumma nog att läsa en post och sen lägga in sina funderingar och frågor trots att vi konstaterat tusenfalt att RT är förlegat, har noll rättigheter och att man inte behöver betala så länge man nekar till tv innehav. du kan neka på telefon, brev eller om de står i dörren. Oavsett vad de ser, säger eller hör. got it? Get it? Good!
    Tv-avgiftskontrollanterna besöker alla hushåll som inte har anmält att de har tv det område där det är skärpt avgiftskontroll.

Visst har du rätt i att de inte får gå in i din bostad men Tv-avgiftskontrollanterna lämnar sina iakttagelser på en rapport till huvudkontoret som sen fattar beslut om man skicka ut en räkning eller inte. Om de har sett eller hört en tv i din bostad så skriver dom det i rapporten. Så visst kan man få en räkning trots att man inte medgett innehav.

Om man vägrar betala den så går det ju vidare till kronofogden. Vägrar du betala även där så hamnar i tingsrätten och då står ord mot ord, dvs. ditt ord mot tv-avgiftskontrollantens ord om vad han/hon sett eller hört eller pejlat vid besöket hos dig.
  • Love74

Jag betalar tv-licensen men en tanke slog mig.. när vi flyttade hit för 5 år sedan(bor i mindre samhälle utanför Göteborg) så kunde vi inte se en endaste kanal(alltså inte ens SVT1, SvT2 och TV4) utan vi var tvungna att köpa en boxer. Ska man betala tv-licensen då?!?

Svar på tråden Tv-licens, straff?