• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Anonym (Fjantar)

haha.. har läst igenom hela tråden, de ringde oss igår och jag svarar inte på nummer jag inte känner igen då det ahr ringt idioter från både somalia och turkiet av någon konstig anledning. kollade upp nummret på vemringde.se och såg att de var dom pluss en massa kommentarer på just radiotjänstens nummer.
    Vi öppnar inte heller dörren för okända människor, mycket för att vi inte orkar med dom. Jehovas är också sånt irritations objekt om man skiter i och öppna för.

Tipset är helt enkelt inte öppna dörren eller svara på okännt nummer som du inte känner igen!!

De kan stoppa upp sina inbetalningsbrev någonstans!!!

• Anonym (fd RT-jobbare)

Anonym (nope) skrev 2009-05-06 17:40:54 följande:

Läs på lite det funkar bara på hus.
    ?
  • Anonym (Nicke)

Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 17:57:49 följande:

Anonym (nope) skrev 2009-05-06 17:40:54 följande: ?
    vad han menar är att det funkar bättre på hus. I lägenheter är det för osäkert var ifrån svaret kommer.

Kan vi inte lägga ner hela diskussionen.

Vi kan konstatera att:
    1. Tv-avgiften är förlegad
    2. Radiotjänst har inga rättigheter
    3. Du kan aldrig tvingas betala så länge du bestämt nekar till att ha äga en tv (eller något avgiftsbelagt vidunder). Varför inte? Se nummer 2.

Om de ringer, svara inte. Om de ringer på dörren, svara ej.
    Om de skickar brev, svara inte. (eller svara att du inte har någon tv)
  • Anonym (fd RT-jobbare)

om de ringer på dörren och du öppnar får du bara betala om du erkänner att du har tv eftersom det är en vägg och kontrollanterna inte får se genom väggen.

• Anonym (Nicke)

Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 18:15:39 följande:

om de ringer på dörren och du öppnar får du bara betala om du erkänner att du har tv eftersom det är en vägg och kontrollanterna inte får se genom väggen.
    Varför ska jag öppna? och som du säger, även om de ser teven så betyder det inte att jag måste betala. inte länge sen detta var uppe i rätten och RT förlorade.
  • Anonym (fd RT-jobbare)

Anonym (Nicke) skrev 2009-05-06 18:18:39 följande:

Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 18:15:39 följande: Varför ska jag öppna? och som du säger, även om de ser teven så betyder det inte att jag måste betala. inte länge sen detta var uppe i rätten och RT förlorade.
    ja har du inget titthål så brukar man ju öppna...
  • Anonym (Nicke)

Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 18:20:06 följande:

Anonym (Nicke) skrev 2009-05-06 18:18:39 följande: ja har du inget titthål så brukar man ju öppna...
    Jag kör den gamla farmorsvarianten. "Vem är det?" genom dörren. Mina vänner och bekanta kommer inte oanmälda.

De är pinsamma
  • Anonym

Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 17:10:50 följande:

nej summan stämmer inte.
    Asså shit! du säger ju själv att du är FD RT jobbare saker kanske har ändrats sedan du jobbat. Summan stämmer, vi diskuterade detta på jobbet för några dagar sedan då dom vill höja böterna. och just nu kan man få upp till 1500 i böter!
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Anonym skrev 2009-05-06 18:45:51 följande:
    Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 17:10:50 följande: Asså shit! du säger ju själv att du är FD RT jobbare saker kanske har ändrats sedan du jobbat. Summan stämmer, vi diskuterade detta på jobbet för några dagar sedan då dom vill höja böterna. och just nu kan man få upp till 1500 i böter!
    märkligt att det inte är så. har vänner som jobbar kvar och nej det säger att det inte har ändrats och inte kommer göra det på några år.
  • Anonym

Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 18:48:31 följande:

märkligt att det inte är så. har vänner som jobbar kvar och nej det säger att det inte har ändrats och inte kommer göra det på några år.
    visst då är det väl någon av våra chefer som ljuger för någon av oss. vad är den rätta summan då enligt dina kompisar?
Svar på tråden Tv-licens, straff?