• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Butikslager

Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 17:10:50 följande:

nej summan stämmer inte.
    Vilken summa är rätt då?
  • Anonym (fd RT-jobbare)

Anonym (anna) skrev 2009-05-06 17:00:14 följande:

Har aldrig betalat och kommer aldrig göra. En snabb överslagsräkning ger mig tillfredsställelsen att jag därmed sparat drygt 15 000 kr sedan jag flyttade hemifrån. Vi har haft många från radiotjänst som ringt på dörren men skiter i att öppna. De terroriserade oss via mobilerna alldeles nyss då vi flyttade, ringde både mig och sambon. Alla möjliga tider på dygnet dessutom. Sambon sa att han är elallergiker och jag sa att vi är bohemer som hatar elektronik!
    och du svararde på mobilen...
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Butikslager skrev 2009-05-06 17:12:11 följande:
    Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 17:10:50 följande: Vilken summa är rätt då?
    du betalar från den dagen du anmäler. blir det böter (vilket det äldrig blir) är det induviduellt.
  • Anonym

Anonym (anna) skrev 2009-05-06 17:00:14 följande:

Har aldrig betalat och kommer aldrig göra. En snabb överslagsräkning ger mig tillfredsställelsen att jag därmed sparat drygt 15 000 kr sedan jag flyttade hemifrån. Vi har haft många från radiotjänst som ringt på dörren men skiter i att öppna. De terroriserade oss via mobilerna alldeles nyss då vi flyttade, ringde både mig och sambon. Alla möjliga tider på dygnet dessutom. Sambon sa att han är elallergiker och jag sa att vi är bohemer som hatar elektronik!
    Men du drar dig inte för att titta på tv och lyssna på radio antar jag?
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Butikslager skrev 2009-05-06 17:19:53 följande:
    Kulturministern som inte betalade fick böter. Så säg inte att det ALDRIG blir. 10personer per år får böter, vad jag har hört. Nu är det ju inga rejäla summor, men böter dock. Sen hittade jag lite intressant läsning: www.kronofogden.se/download/18.3a7aab801183dd...
    jag sa inte att det aldrgi blir böter med böterna är induviduella.
  • Butikslager
    Anonym skrev 2009-05-06 17:18:54 följande:
    Anonym (anna) skrev 2009-05-06 17:00:14 följande: Men du drar dig inte för att titta på tv och lyssna på radio antar jag?
    Radio ingår inte i tv-licensen längre.
    Utan:
    TV
    Video
    Dator med TV-kort
    Digital tv-mottagare
    eller inspelningsbar dvd-spelare.

Har man tv i bilen är man också skyldig att betala.
  • Butikslager

"blir det böter (vilket det äldrig blir) är det induviduellt."

Det tyckte jag att du sa?

• Anonym (fd RT-jobbare)
    Butikslager skrev 2009-05-06 17:22:45 följande:
    "blir det böter (vilket det äldrig blir) är det induviduellt." Det tyckte jag att du sa?
    ja det sa jag men om du läser ovanför så ser du att det mycket väl kan bli med att det nästan aldrgi sker.
  • Anonym (nope)
    Butikslager skrev 2009-05-06 16:44:50 följande:
    Det är en lag och det borde ju du som arbetar där veta. Lagen slutar inte gälla bara för att du studerar eller har lite pengar. Och lagar är ju till för att följas, men självklart finns det ju dem som bryter lagar.Och vi måste ingenting här i livet. Det enda vi måste är att dö.
    Läs på lite det funkar bara på hus.
Svar på tråden Tv-licens, straff?