• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Butikslager

Först ringer de ju härifrån till de som inte anmält tv-innehav, om de säger att de inte har tv och telefonisten inte tror på personen så skickar de en kontrollant.

Och den här kontrollanten går alltså dit, plingar på, och hoppas på att människan som öppnar ska erkänna tv innehav av bara farten?

• Anonym
    Butikslager skrev 2009-05-07 00:10:11 följande:
    Först ringer de ju härifrån till de som inte anmält tv-innehav, om de säger att de inte har tv och telefonisten inte tror på personen så skickar de en kontrollant. Och den här kontrollanten går alltså dit, plingar på, och hoppas på att människan som öppnar ska erkänna tv innehav av bara farten?
    90 % är skrämselpropaganda, resten går dit och tittar och försöker t o m se om de kan upptäcka en TV själv, även från utsidan.

Jag läste en rolig anektot häromveckan på ett annat forum på internet om en som inte hade en TV-mottagare men väl en dvd-spelare med videoprojektor (ej TV-avgiftspliktig). Kontrollanten hade sett från något annat hus att det visades en film och kom segervisst och plingade på dörren och trodde sig kunna sätta dit en TV-avgiftsskolkare. Han blev dock inbjuden, förevisad anläggningen och blev något snopen när han upptäckte vad det var och fick gå därifrån i oförättat ärende..
  • Anonym (anna)

Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 17:15:53 följande:

Anonym (anna) skrev 2009-05-06 17:00:14 följande:och du svararde på mobilen...
    Javisst, samtidigt som jag hade TV:n på i bakgrunden.

Tv-gubben lät rätt sur faktiskt.
  • Anonym (lol)

Anonym (filmälskare) skrev 2009-05-06 23:45:01 följande:

Anonym (lol) skrev 2009-05-06 21:37:09 följande: Köp en projektor. Det har vi. Ingen tv. Och det är faktiskt sant.
    jo vi funderade på att göra det först, men insåg att det kunde bli väldigt dyrt! Eftersom lampan kostar väldigt mycket om den skulle gå sönder, detta tog vi med i beräkningen eftersom vi är studerande bägge två. För en projekter, upphängninganordning och duk så skulle det kosta mer än vi betalade för vår tv. Så då var det billigare att lägga pengar på en tv. Men när man får ett jobb är det en möjlig lösning med projektor. Har även funderat på att ta bort mottagaren i tvn, men det kostar ju pengar. Men vi har ändå inte några kanaler på tv, eftersom vi inte har sladden i till uttaget ("tre hål i väggen").
  • JM76

Om lampan går sönder köper man en ny projektor. Det blir ungefär samma pris...

Fast nu har vi ju inte projektor främst för att slippa tv-avgift utan för att det är billigaste sättet att få riktigt stor bild. Nu är hemma bättre än bio. Och som bonus kan Radiotjänst spionera hur mycket de vill, vi _har_ ingen tv.

• Anonym (lol)
    JM76 skrev 2009-05-07 12:02:35 följande:
    Om lampan går sönder köper man en ny projektor. Det blir ungefär samma pris... Fast nu har vi ju inte projektor främst för att slippa tv-avgift utan för att det är billigaste sättet att få riktigt stor bild. Nu är hemma bättre än bio. Och som bonus kan Radiotjänst spionera hur mycket de vill, vi _har_ ingen tv.
    jo precis, och vilken student har råd med det? räcker med en engångsutgift för att få en större bild än e datorskärm
  • Anonym (tess)

en fråga... vi bor i typ radhus men det är lägenheter... två våningar...
    bakomvårat hus finns en gräsmatta den tillhör föreningen.. och gräsplöttarna dom sitter ihop till en gräsmatta men raktner från våran altan är det "våran" plätt som vi rår om.

min fråga är får "agenterna" från RT gå på privata gräsmattor för att kika in igenom fönstren?
    alla i vårat hus har sina tvrum mot denna baksida?

vad gäller?

• Butikslager

Anonym (tess) skrev 2009-05-07 12:59:28 följande:

en fråga... vi bor i typ radhus men det är lägenheter... två våningar... bakomvårat hus finns en gräsmatta den tillhör föreningen.. och gräsplöttarna dom sitter ihop till en gräsmatta men raktner från våran altan är det "våran" plätt som vi rår om. min fråga är får "agenterna" från RT gå på privata gräsmattor för att kika in igenom fönstren? alla i vårat hus har sina tvrum mot denna baksida? vad gäller?
    Eftersom kontrollanterna inte ens får komma in i ditt hus/lägenhet om du bjuder in dem så tvekar jag på att de får stå på din privata gräsmatta.
  • Anonym (grr)

Skrivit om det förr, men det irriterar mig än.

När jag och sonen tog ett bad tillsammans och hade glömt låsa ytterdörren på nedervåningen, så kom en från RT in oinbjuden. Sen stod han och ropade inne i min hall och krävde att jag skulle komma ned och skriva på papper han hade, för väl inne kunde han ju se att jag hade tv..

Då var jag ilsken kan jag säja, klev upp dyngsur ur badkaret och svepte en handuk om mig, stegade ned och skrev på utan ett ord. (var för snäll) ångrar att jag inte kunde hiva ur mig några väl valda ord.

Hans brott var definitivt större än mitt, men det kom jag inte att tänka på förän sen.

• Butikslager

Anonym (grr) skrev 2009-05-07 14:29:03 följande:

Skrivit om det förr, men det irriterar mig än. När jag och sonen tog ett bad tillsammans och hade glömt låsa ytterdörren på nedervåningen, så kom en från RT in oinbjuden. Sen stod han och ropade inne i min hall och krävde att jag skulle komma ned och skriva på papper han hade, för väl inne kunde han ju se att jag hade tv.. Då var jag ilsken kan jag säja, klev upp dyngsur ur badkaret och svepte en handuk om mig, stegade ned och skrev på utan ett ord. (var för snäll) ångrar att jag inte kunde hiva ur mig några väl valda ord. Hans brott var definitivt större än mitt, men det kom jag inte att tänka på förän sen.
    Men shit, du skulle ha anmält. Det är ju olaga intrång/inbrott.. Man FÅR INTE gå in hos någon bara sådär.. Är det längesen?
Svar på tråden Tv-licens, straff?