• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Anonym
    Add3 skrev 2009-05-06 21:46:04 följande:
    Kan du inte ansöka om färre timmar? Eller påverkar inte det avgiften?
    det påverkar inte,
    Dom går 50% på dagis.
  • Butikslager

Anonym (lol) skrev 2009-05-06 21:37:09 följande:

på den tiden vi inte hade någon tv alls (vi finner inte det intressant, kostar el, tv kostar, vi inte har tid att se på det) så kom en RTsnubbe och knackade på dörren. Fråga var så klart om vi hade någon tv, vilket vi verkligen inte hade så vi sa nej. Vi erbjöd till o med honom att ta sig en titt i lägenheten, men han fick inte ens gå in o kolla efter?! När vi senare flyttade till en ny lägenhet börja dom terra oss helt, har fått hur många samtal som helst! För någon månad sen (jan?) köpte vi en faktiskt en tv (dock har vi fortfarande inget intresse alls av tvutbudet, vi har inte tid att kolla på skit och drar onödig el). Ni kanske förstår att vi faktiskt inte kollar på tv, det enda vi använder den till är att se på film via data ev dvd, så den ENDA anledningen till att vi FAKTISKT har tv nu är för att få en stor och bra bild till våra filmkvällar! Dock har vi bara fått 1-2 samtal sen dess. :P men iaf, ALDRIG att vi skulle betala tv-avgift för det!!!!
    Det är helt sant att de inte får komma in i lägenheten. Inte ens om du bjuder in dem på kaffe. Om de kommer in så har de gjort fel..
  • Anonym (Nicke)

men snälla läsa hela tråden. det dyker hela tiden upp saker som vi redan konstaterat på sida 1 :)

De kan INGET göra. End of story

• Lenchen77

Vi har inte heller någon TV. Däremot har vi en projektor och DVD-spelare. Eftersom ingen av dem innehåller en TV-mottagare så är det inga problem. Det är ju samma sak när det gäller datorn - om den inte har en TV-mottagare så ska man inte betala. Däremot är det väldigt smidigt att titta på de programmen som läggs ut av alla kanaler - och helt lagligt dessutom!!!

• Anonym

Det finns en apparat som kan plocka upp signaler men i flerfamiljshus är det omöjligt att avgöra varifrån signalerna kommer. Även i ett villaområde kan det vara svårt att veta varifrån signalerna härstammar.

• Butikslager
    Anonym skrev 2009-05-06 23:36:29 följande:
    Det finns en apparat som kan plocka upp signaler men i flerfamiljshus är det omöjligt att avgöra varifrån signalerna kommer. Även i ett villaområde kan det vara svårt att veta varifrån signalerna härstammar.
    Hur vet du det?
    Jag bara undrar hur alla vet att det är nästan omöjligt att pejla, eftersom radiotjänst uppenbarligen pejlar och lägger ut pengar på det.
  • Anonym (filmälskare)

Anonym (lol) skrev 2009-05-06 21:37:09 följande:

så den ENDA anledningen till att vi FAKTISKT har tv nu är för att få en stor och bra bild till våra filmkvällar! Dock har vi bara fått 1-2 samtal sen dess. :P men iaf, ALDRIG att vi skulle betala tv-avgift för det!!!!
    Köp en projektor. Det har vi. Ingen tv. Och det är faktiskt sant.
  • Anonym
    Butikslager skrev 2009-05-06 23:40:19 följande:
    Hur vet du det? Jag bara undrar hur alla vet att det är nästan omöjligt att pejla, eftersom radiotjänst uppenbarligen pejlar och lägger ut pengar på det.
    Radiotjänst pejlar inte längre, de har det som skrämselpropaganda. Pejling fungerar teoretiskt men inte praktiskt, om detta har jag läst i flera elektronikböcker där exakt detta tagits upp.
  • Butikslager
    Anonym skrev 2009-05-06 23:52:40 följande:
    Radiotjänst pejlar inte längre, de har det som skrämselpropaganda. Pejling fungerar teoretiskt men inte praktiskt, om detta har jag läst i flera elektronikböcker där exakt detta tagits upp.
    Varför skickar RT folk till de adresser där folk sagt att det inte har tv när de inte pejlar?
  • Anonym
    Butikslager skrev 2009-05-06 23:56:50 följande:
    Varför skickar RT folk till de adresser där folk sagt att det inte har tv när de inte pejlar?
    Radiotjänst går systematiskt efter listor på folk som inte anmält TV-innehav. De har 100 - 150 frilansare som sysslar med detta.

"Det som pejlingsutrustningen plockar upp är färgbärvågsocillatorn, den är svår att skärma av och ger alltid en viss strålning. I ett hyreshus är det nästan omöjligt att pejla eftersom det finns så många signaler från alla som har TV-apparater så man vet inte vilken man plockar upp".

Citatet är hämtat från boken: Elektroniken i ljud och bilder
    Författare: Kent Andersson och Bertil Hellsten
Svar på tråden Tv-licens, straff?