• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Anonym

Jag jobbar på Radiotjänst, (tyvär) och straffet för att smita från tv-avgiften är böter på 1500, jämfört med dom 2076 kr det kostar per år så är det ju klart värt att smita.

• Anonym (Nicke)
    Anonym skrev 2009-05-05 18:16:49 följande:
    Jag jobbar på Radiotjänst, (tyvär) och straffet för att smita från tv-avgiften är böter på 1500, jämfört med dom 2076 kr det kostar per år så är det ju klart värt att smita.
    Ni sätter ju inte dit några. De enda ni får dit är de som är korkade nog att inte ifrågasätta era krav.

Jag har dodgat tv-licensen i 9 år nu. Ni har ringt på dörren, ringt hem till mig. Jag har haft teven på i bakgrunden då ni ringt men var är min avi? Var är mina böter?

Vadå? Jag har ingen tv.
  • Anonym

Det är för att majoriteten av cheferna här är idioter. och hela systemet är skit.
    Och tro nu inte att ALLA som jobbar här är idioter, för det är vi inte. men majoriteten :)
    Anonym (Nicke) skrev 2009-05-05 18:19:47 följande:

Ni sätter ju inte dit några. De enda ni får dit är de som är korkade nog att inte ifrågasätta era krav.Jag har dodgat tv-licensen i 9 år nu. Ni har ringt på dörren, ringt hem till mig. Jag har haft teven på i bakgrunden då ni ringt men var är min avi? Var är mina böter?Vadå? Jag har ingen tv.
  • The Man

För det första tycker jag hela systemet med TV-licens är S K I T ! Jag skulle i så fall hellre se ett system med Pay-Per-View, alltså där man betalar per minut eller påbörjad kvart/halvtimma/Timma oavsett vilken kanal eller vilket program man ser om det nu ska vara nån betalning alls...?!?!?! Personligen skulle jag HELST se att ALL TV var reklamfinansierad i stället.

Sedan undrar jag hur pejling går till? Jag kan förstå att man kan pejla in en SÄNDARE, dvs en mobiltelefon som är påslagen och skickar ut signaler. Men, en TV är en mottagare som inte sänder ut signaler, bara tar emot!!!! Hur i hela världen bär man sig åt för att pejla in en mottagare?????

Kanske den anonyme som jobbar på Radiotjänst kan svara på det?

• Anonym

Tyvär vet jag inte exakt hur pejlingen går till då jag inte jobbar som pejlare. men det finns och det används nästan aldrig. så det borde ts inte oroa sig för.

Doch tycker jag att Public service tv borde finnas kvar utan reklam och oberoende från staten som idag. Men hela systemet med tv avgiften är konstig det håller jag med om.

• The Man

OK, tackar för svaret. "Din hemläxa" blir att försöka få nån på jobbet att berätta exakt HUR det är möjligt att pejla in en TV-mottagare! DU behöver ju inte säga att du ska berätta det för oss här på FL ,HA HA!

• Anonym (suck)

Hej alla.
    Tack för era svar.
    Det har snart gått en vecka och jag har inte sett röken av tv-mannen.
    Jag bor väldigt öppet, så jag skulle ha sett om han hade kommit, såvida han inte kom på natten
    Jag kollade på deras hemsida, längst ner till höger står det var de är och pejlar, och nu är inte min stad med längre

• nilspetter

The Man skrev 2009-05-05 20:45:18 följande:

OK, tackar för svaret. "Din hemläxa" blir att försöka få nån på jobbet att berätta exakt HUR det är möjligt att pejla in en TV-mottagare! DU behöver ju inte säga att du ska berätta det för oss här på FL ,HA HA!
    sv.wikipedia.org/wiki/TV-pejling

Var inte så lat
  • The Man

HA HA! Människan är av naturen lat, och jag utgör därvislag inget undantag!

Desutom är jag skeptisk till WIKIPEDIA då det är ett"uppslagsverk" fullt av felaktigheter beroende på att de som lägger in uppgifter där många gånger inte har tillräckligt på fötterna.

Dock verkar det ju vara som jag trodde att man inte kan pejla en TV i sig med mindre än att den är PÅSLAGEN.

Är TV'n avslagen så ska det uppenbarligen INTE gå att pejla den.

Svar på tråden Tv-licens, straff?