• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Anonym skrev 2009-05-05 18:16:49 följande:
    Jag jobbar på Radiotjänst, (tyvär) och straffet för att smita från tv-avgiften är böter på 1500, jämfört med dom 2076 kr det kostar per år så är det ju klart värt att smita.
    Hade du verkligen jobbat på RT så hade du vetat att det INTE stämmer!
  • Anonym (tess)

Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 16:01:12 följande:

Hade du verkligen jobbat på RT så hade du vetat att det INTE stämmer!
    vad stämme dÅ+
  • Anonym

Ja tror att de kan se om någon i huset har TVmen inte var om de pejlar så det är nog lungt. Och du har ingen skyldighet att släppa in dem.

Jag hatar radiotjänst, betalar nu för att sambon gjorde det, men innan var jag en smitare. För mig är det som att leva i en diktatur där någon bestämmer vad jag ska tycka är bra...jag tittar fan aldrig på 1an och 2an!!! Jag skulle vilja gå hem till chefen för radiotjänst med ett par byxor som inte passar och sen kräva betalning för att det är lag på att alla ska gilla just de byxorna, sen om de ligger i garderoben och aldrig används inte fan spelar det nån roll...jag ska ha betalt i alla fall!!!!

• Butikslager

Tyvärr är ju TV-licensen en LAG. Alltså MÅSTE man betala om man har en tv. Spelar ingen roll om du har en trasig tv eller en tv i garderoben eller på balkongen. Man måste ändå betala.

Min vän jobbar på Radiotjänst och hon sa att det var ungefär tio stycken per år som fick böter pga att de inte betalat tv-licensen. Bötern låg på mellan 1200-1500 har jag för mig.

Och just nu har de anställt mer folk för att få in fler tv-licenser, så förbered er på att bli uppringda, om ni inte betalar. ;)

• Anonym (nope)
    Butikslager skrev 2009-05-06 16:35:40 följande:
    Tyvärr är ju TV-licensen en LAG. Alltså MÅSTE man betala om man har en tv. Spelar ingen roll om du har en trasig tv eller en tv i garderoben eller på balkongen. Man måste ändå betala.Min vän jobbar på Radiotjänst och hon sa att det var ungefär tio stycken per år som fick böter pga att de inte betalat tv-licensen. Bötern låg på mellan 1200-1500 har jag för mig.Och just nu har de anställt mer folk för att få in fler tv-licenser, så förbered er på att bli uppringda, om ni inte betalar. ;)
    Ja vi blir uppringda och säger NEJ jag har ingen tv för sista gånge. Vad ska dom göra tror du? För dom kan inte tränga sig in och dom kan inte pejla lägenheter så hahahahaha på dom.
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Butikslager skrev 2009-05-06 16:35:40 följande:
    Tyvärr är ju TV-licensen en LAG. Alltså MÅSTE man betala om man har en tv. Spelar ingen roll om du har en trasig tv eller en tv i garderoben eller på balkongen. Man måste ändå betala. Min vän jobbar på Radiotjänst och hon sa att det var ungefär tio stycken per år som fick böter pga att de inte betalat tv-licensen. Bötern låg på mellan 1200-1500 har jag för mig. Och just nu har de anställt mer folk för att få in fler tv-licenser, så förbered er på att bli uppringda, om ni inte betalar. ;)
    måste och måste, det är ju en tolkningsfråga. själv betalar jag inte nu när jag är student. anser att jag inte har råd med det nu.
  • Anonym

Jag blev påkommen en gång då min TV stod och brötade...svårt att ljuga då! :) Men jag fick ingen böter, jag fick bara börja betala f.o.m den dagen. Ett par dagar senare ringde jag och sa att min TV gått sönder, men att jag naturligtvis skulle kontakta dem när ja skaffat en ny. :D

• Butikslager

Anonym (nope) skrev 2009-05-06 16:38:48 följande:

Ja vi blir uppringda och säger NEJ jag har ingen tv för sista gånge. Vad ska dom göra tror du? För dom kan inte tränga sig in och dom kan inte pejla lägenheter så hahahahaha på dom.
    Varför skulle dem ha pejlare om de inte kunde pejla? Det känns ju lite korkat måste jag säga.. Därför utgår jag ifrån att de kan det.
    Självklart kan du säga att du inte har någon tv.
    Meningen med inlägget var inte att jag menade att just du kommer åka dit på det? Jag säger bara som det är, thats it.

Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 16:39:00 följande:
    måste och måste, det är ju en tolkningsfråga. själv betalar jag inte nu när jag är student. anser att jag inte har råd med det nu.
    Det är en lag och det borde ju du som arbetar där veta. Lagen slutar inte gälla bara för att du studerar eller har lite pengar.
    Och lagar är ju till för att följas, men självklart finns det ju dem som bryter lagar.
    Och vi måste ingenting här i livet. Det enda vi måste är att dö.
  • Anonym
    Det är en lag och det borde ju du som arbetar där veta. Lagen slutar inte gälla bara för att du studerar eller har lite pengar. Och lagar är ju till för att följas, men självklart finns det ju dem som bryter lagar.Och vi måste ingenting här i livet. Det enda vi måste är att dö.
    Det är en jäkla dum lag dock! Förändring i sammhället sker ofta genom revolt! Upp till kamp!!!
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Butikslager skrev 2009-05-06 16:44:50 följande:
    Anonym (nope) skrev 2009-05-06 16:38:48 följande: Det är en lag och det borde ju du som arbetar där veta. Lagen slutar inte gälla bara för att du studerar eller har lite pengar. Och lagar är ju till för att följas, men självklart finns det ju dem som bryter lagar. Och vi måste ingenting här i livet. Det enda vi måste är att dö.
    arbetat där gjorde jag. och jag vet att det är en lag men om man väljer att "inte ha någon tv" så är det ingen som kan tvinga dig att betala. kan de inte annars häller.
Svar på tråden Tv-licens, straff?