• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Anonym

Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 16:01:12 följande:

Hade du verkligen jobbat på RT så hade du vetat att det INTE stämmer!
    Vad exakt är det som inte stämmer då? vi pratade om just detta med böter för bara nån dag sedan på jobbet.
  • Pansarhamster
    Danielito skrev 2009-05-04 20:53:56 följande:
    ...min pappa sats och sparkade allt vad han hade på brevlådeluckan (lägenhetdörr), så den lilla manicken (typ en snabel) gick sönder och hamnade på mattan.Så den killen som stog och försökte pejla, kuta därifrån, min farsade öppnade fönster och skrek att han skulle anmäla honom för olaga intrång, sen dess har han inte sett dom.
    HAHAHAHAHAHA! Underbart!
  • Butikslager

Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 16:46:17 följande:

arbetat där gjorde jag. och jag vet att det är en lag men om man väljer att "inte ha någon tv" så är det ingen som kan tvinga dig att betala. kan de inte annars häller.
    Det är klart ingen kan tvinga dig att betala. Du tvingas inte att göra något, men om de vet att du har en tv och du bötfälls och inte betalar så får ju du stå för konsekvenserna.

Självklart är det upp till var och en vad de vill göra och vad dem tycker är viktigt. Det enda jag ville få fram var att TV-licensen är en lag och att man kan få böter. Sen väljer var och en vad de vill göra.

Jag tror inte att det finns många som tycker att TV-licensen är en bra idé och att vi hellre hade haft reklam på tv istället för att betala massa pengar. Och jag är inte heller en av dem. Jag tycker tv-licensen är helt onödig, men väljer att betala den ändå. Just för att jag inte orkar stå för konsekvenserna om de skulle bli såna.
  • Team J

Det är roligt med Radiotjänst reklam de sänder ut, ni vet när de står på ett bibliotek och sjunger för att någon har betalat.

Då sjunger de: "Tack för alla BIDRAG från öst och ifrån Väst"...hm....hur tänkte de där?!

• Anonym (fd RT-jobbare)
    Anonym skrev 2009-05-06 16:47:26 följande:
    Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 16:01:12 följande: Vad exakt är det som inte stämmer då? vi pratade om just detta med böter för bara nån dag sedan på jobbet.
    den summan du skrev i böter stämmer inte och oftast får man INTE böter.
  • Anonym

Team J skrev 2009-05-06 16:55:03 följande:

Det är roligt med Radiotjänst reklam de sänder ut, ni vet när de står på ett bibliotek och sjunger för att någon har betalat.Då sjunger de: "Tack för alla BIDRAG från öst och ifrån Väst"...hm....hur tänkte de där?!

Det där garvade vi åt på jobbet när dom reklamerna hade vunnit guldägget för bästa reklamfilm. .....man funderade ju lite "hmmmm svt reklamfritt? men vinner ett pris för sin reklam?"
  • Anonym

Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 16:57:07 följande:

den summan du skrev i böter stämmer inte och oftast får man INTE böter.
    Jo då summan stämmer. och jag skrev inte folk får böter OFTA.
  • Anonym (anna)

Har aldrig betalat och kommer aldrig göra. En snabb överslagsräkning ger mig tillfredsställelsen att jag därmed sparat drygt 15 000 kr sedan jag flyttade hemifrån.

Vi har haft många från radiotjänst som ringt på dörren men skiter i att öppna. De terroriserade oss via mobilerna alldeles nyss då vi flyttade, ringde både mig och sambon. Alla möjliga tider på dygnet dessutom. Sambon sa att han är elallergiker och jag sa att vi är bohemer som hatar elektronik!

• Anonym

Anonym (anna) skrev 2009-05-06 17:00:14 följande:

Har aldrig betalat och kommer aldrig göra. En snabb överslagsräkning ger mig tillfredsställelsen att jag därmed sparat drygt 15 000 kr sedan jag flyttade hemifrån.Vi har haft många från radiotjänst som ringt på dörren men skiter i att öppna. De terroriserade oss via mobilerna alldeles nyss då vi flyttade, ringde både mig och sambon. Alla möjliga tider på dygnet dessutom. Sambon sa att han är elallergiker och jag sa att vi är bohemer som hatar elektronik!
    ha ha ha!!! Vilka suveräna ursäkter!
  • Anonym (fd RT-jobbare)
    Anonym skrev 2009-05-06 16:59:52 följande:
    Anonym (fd RT-jobbare) skrev 2009-05-06 16:57:07 följande: Jo då summan stämmer. och jag skrev inte folk får böter OFTA.
    nej summan stämmer inte.
Svar på tråden Tv-licens, straff?