• Anonym (suck)

Tv-licens, straff?

Jag betalar inte tv-licens, av flera anledningar.
    Jag har bott där jag bor nu i ett par år, och jag har flera gånger fått hem en lapp i brevlådan där jag ska anmäla tv-innehav, och det har jag inte gjort.

Idag kom det hit en man, han frågade om jag har tv, och jag sa nej.
    Han frågade om jag visste att det är lag på att man måste betala och jag sa ja.
    Sen sa han att han ska komma tillbaks och pejla och om det visar sig att jag har en tv så blir jag polisanmäld.

Vad ska hända nu? Vad kan straffet bli? Böter- hur mycket?

Jag vet att jag säkert borde skylla mig själv, spar er tid, ni som ev hade tänkt att skriva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 14:20
    Okej, lite uppdatering:

Nu har det snart gått en månad. Vi har inte haft besök av RT igen, vi fick dock efter en vecka en påminnelse, att vi skulle anmäla tv-innehav. Inget inbetalningskort eller telefonsamtal.
    Så jag drar därmed slutsatsen att man inte behöver ta dom på allvar, aldrig mer ska jag oroa mig för deras besök.

Tack för alla svar!!

• Svar på tråden Tv-licens, straff?
  • Shadilly

Jag är så jävla trött på Radiotjänst och deras ljugande, smygande och hemsnickrade detektivarbete.

Man är skyldig att betala TV-avgift om man har en TV-mottagare hemma. Det kan vara en TV, ett TV-kort i datorn, en video eller en projektor t.ex.

Om du inte anser att du är skyldig att betala TV-avgift, men en kontrollant ändå anmäler att du har TV ska du överklaga beslutet skriftligen, det kommer de att avslå, för det är bara ett sätt at ttrötta ut folk och se om de betalar ändå. Överklaga igen och vänta på avslag så du kan överklaga en tredje gång. Då måste Radiotjänst bevisa i rätten att du har TV.
    Även om de skickar räkningar behöver du inte betala dem så länge du bestrider dem. I alla fall inte förränn du fått saken prövad i länsrätten. Förlorar du där måste du betala alltihop inklusive ränta.

Fejkad orgasm är sexuell mened!
  • Mieria
    Shadilly skrev 2009-04-30 00:29:30 följande:
    Jag är så jävla trött på Radiotjänst och deras ljugande, smygande och hemsnickrade detektivarbete.Man är skyldig att betala TV-avgift om man har en TV-mottagare hemma. Det kan vara en TV, ett TV-kort i datorn, en video eller en projektor t.ex.Om du inte anser att du är skyldig att betala TV-avgift, men en kontrollant ändå anmäler att du har TV ska du överklaga beslutet skriftligen, det kommer de att avslå, för det är bara ett sätt at ttrötta ut folk och se om de betalar ändå. Överklaga igen och vänta på avslag så du kan överklaga en tredje gång. Då måste Radiotjänst bevisa i rätten att du har TV.Även om de skickar räkningar behöver du inte betala dem så länge du bestrider dem. I alla fall inte förränn du fått saken prövad i länsrätten. Förlorar du där måste du betala alltihop inklusive ränta.
    Till saken hör att de aldrig kan bevisa någonting :) Hur skulle det gå till? :) Jag erkänner villigt om jag haft en tv här hemma en dag och betalar då gärna för den dagen : ) Men det kan väl inte vara lagligt att de skulle sitta här varje dag i ett halvår och övervaka mitt hem? Haha denna idioti!
  • Danielito

Dom kan pejla i lägenhet.
    Jag hade tv ett tag, men sedan sa jag upp tv (thorn, man hyr tv)
    Så sa jag att jag inte har tv längre till radiotjänst.
    Dom trodde inte på mig, så kom och pejlade mig när jag inte var hemma tre dagar senare, vad förvånade dom blev; "Vi har kontrollerat om du har tv-mottagare. Ingen sändare i denna bostad"
    Sen så kom dom aldrig, men sen så skaffade vi tv, men vi anmälde aldrig oss.

Här är en rolig historia:

Min pappa har tv men inte betalar, dom kom och ringe på flera gånger, men han öppnade inte, dom ringde och han öppnade en gång visade sin bricka med radiotjänst, den gången hade han inte tv, på så dom frågade om han hade tv, men han sa nej.

Några dagar senare så kom dom igen, han öppnade inte, men han stog vid dörren, då öppnades brevlådan, dom sänkte tv
    min pappa sats och sparkade allt vad han hade på brevlådeluckan (lägenhetdörr), så den lilla manicken (typ en snabel) gick sönder och hamnade på mattan.
    Så den killen som stog och försökte pejla, kuta därifrån, min farsade öppnade fönster och skrek att han skulle anmäla honom för olaga intrång, sen dess har han inte sett dom.

• Anonym (Yes!)

Anonym (Nevah!) skrev 2009-04-29 23:56:41 följande:

En snigel på ögat!Nej men om han kommer där och "pejlar" så kan du säga att du antingen bara lånar tvn på prov (man får ha den i 15 dagar eller hur det är) eller att den är trasig eller något. Never pay!
    Muahahahahahaha... håller med
  • Anonym (tess)

hur pejlar dom om man inte har brev inkast?

måste tvn vara på för att sändaren ska ge utslag vid pejling?

• Anonym (Nicke)

Du har inget att oroa dig för. De får itne gå in i lägenheten. Pejling är skitsnack. Om deras "pejling" ger utslag spelar det ingen roll. De får inte gå in i lägenheten utan fullmakt. Finns inte ett enda fall där polsein gett fulltmakt och gått in för att kontrollera TV-innehav då detta inte är ett allvarligt brott.

Om de ser tv'en innanför dörren kan du säga "du såg fel". Det var ingen tv, det var en cykel.

Du måste inte svara på deras frågor, du måste inte öppna dörrenetc etc etc.

De har noll makt, de vet det. De hotar bara.

Jag vägrar betala för tv-licensen. Mina pengar går inte dit jag vill tyvärr. Jag bryr mig inget om public service, kollar sällan på tv ändå.

Längtar till den dagen de knackar på dörren. Då ska jag höja volymen på tv'en och låtsas som ingenting.

Skrev konstigt, beror påa tt jag skriver med en arm. har en bebis på den andra. Ber om ursäkt. Summan av det hela är: Oroa dig inte, de kan INGET göra

• Anonym (Annelie)
    Anonym (tess) skrev 2009-05-04 23:25:22 följande:
    hur pejlar dom om man inte har brev inkast?måste tvn vara på för att sändaren ska ge utslag vid pejling?
    Det undrar jag med? Hur gör dom om man inte har brevinkast?
  • Anonym (Nicke)

Anonym (Annelie) skrev 2009-05-05 00:38:54 följande:

Det undrar jag med? Hur gör dom om man inte har brevinkast?
    Det där med pejling är löjligt. Oroa dig inte. De gör inget med ditt brevinkast :)
  • Vampyrtrollet

Hehe...
    Nästa gång de ringer på så öppna i underkläder, se galen ut o fråga om de vill komma in för en liten snabbis... *asg*

Pejla lägenehet... Yeah right... hehe... Du har ju bara lånat den en liten stund för att känna efter om du vill ha en...

Värre om man bor i villa... Då går det att pejla ganska enkelt enligt rykten... Själv har man en betongkällare där tv är... Pejla det... *asg*

• Anonym (Nicke)
    Vampyrtrollet skrev 2009-05-05 17:34:34 följande:
    Hehe... Nästa gång de ringer på så öppna i underkläder, se galen ut o fråga om de vill komma in för en liten snabbis... *asg* Pejla lägenehet... Yeah right... hehe... Du har ju bara lånat den en liten stund för att känna efter om du vill ha en... Värre om man bor i villa... Då går det att pejla ganska enkelt enligt rykten... Själv har man en betongkällare där tv är... Pejla det... *asg*
    Sluta, varför ska man säga att man lånat en liten stund? PEJLING ÄR INTE NÅGOT MAN SKA OROA SIG ÖVER!! Man säger att man inte har något, eller skiter i att svara/öppna. De har inga rättigheter!

Pejla i ett hyreshus = Osäkert resultat då de inte kan avgöra varifrån de får "svar".
    Pejla en villa = lite lättare. Men vad gör de med resultatet? de kan inte göra något!!

Tv-avgiften är förlegad. Deras tekniker för att driva in pengar är ännu värre.
Svar på tråden Tv-licens, straff?