• Anonym

Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?

Är det omoraliskt att daytrada fastän man är sjukskriven och får ersättning från försäkringskassan?

Jag är sjukskriven, men finner ett nöje i att spela på börsen. Det är lika roligt som att spela olika dataspel, men extra roligt om man får över en slant:)

Enligt skattemyndigheten klassas det INTE som arbete att daytrada, eftersom det är förvaltning av kapital.

Jag har valt att inte berätta för någon hur jag spenderar mina dagar, tror att folk skulle uppfatta det som stötande.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:33
    Jag är psykiskt sjuk,bipolär med depression, ångest "you name it". Senaste året har jag knappt gått ut ur huset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:41
    Det kan ju vara så att jag får in dubbelt mer pengar från tradingen än från fk - är det då fortfarande ok tycker ni? Samtidigt kan det ju gå åt h-vete oxå, dvs man går minus.

• Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?
  • Tös

Om du är smart skickar du ett mess till FK o frågar. Om de anser det är fel...o det kommer fram...ser inte så bra ut för din del då. Konsekvensen kan ju bli att de drar in dina pengar...hur gör du då?

Kunskap är som alltid makt.

• Anonym

Tös- vad är det som skulle vara fel?

Jag förvaltar mitt kapital, det påverkar inte sjukpenningen. Utöver fk har jag ingen inkomst, och det är ju det dom vill veta.

Inte kommer fk att säga åt någon att "nu när du är sjuk så får du inte handla med dina aktier/fonder för då är du arbetsför"!

• johannajois

Alltså jag förstår inte riktigt hur en del tänker?! Jag menar det är väl faktiskt upp till henne vad hon gör med sina egna pengar, eller?!

FK kan väl inte hindra henne från att köpa aktier bara för att hon får pengar från dom?

Det är som att dom skulle förbjuda en att handla lotter osv...
    Går man på soc så kanske det är en sak men om man är sjukskriven så beror det juh på att man är sjuk, då har man ändå rätt att leva ett liv i den mån man kan. Och att sitta och spela spel och antyda att man lika gärna kan gå och jobba istället är inte likvärdigt för mig.

Dessutom vet ni inte hennes yrke ens?!

Blir så j*vla less ibland på detta praktfulla familjeliv...aldrig gör ni fel, ni bara älskar att kliva på alla andras fötter pga ren och skär avundsjuka!

• Anonym

Det står ju var och en fritt att handla med värdepapper, även de som jobbar! Alldeles för få tjejer äger aktier idag, någonting att tänka på.

Den allämnna jargongen är att det är bara killar som handlar aktivt med aktier, det märks inte minst på alla forum för aktieintresserade.

Så kom igen tjejer och var inte bara avundsjuka!

• Anonym (Skattebetalare)
    Anonym skrev 2009-05-07 18:35:23 följande:
    Hur då arbeta, ja jag kan för tillfället spela spel- är det samma sak som att arbeta? Anonym (oetiskt) skrev 2009-05-07 18:27:53 följande: Vad menar du att jag skulle kunna arbeta med, om du nu vet mer än doktorn om min arbetsförmåga?
    Som sagt det är FK som bestämmer om du får ersättning; Inte din doktor eller du, jag hoppas dom ser över ditt fall rejält nästa år.
  • Tös
    Anonym skrev 2009-05-08 15:28:22 följande:
    Tös- vad är det som skulle vara fel?Jag förvaltar mitt kapital, det påverkar inte sjukpenningen. Utöver fk har jag ingen inkomst, och det är ju det dom vill veta.Inte kommer fk att säga åt någon att "nu när du är sjuk så får du inte handla med dina aktier/fonder för då är du arbetsför"!
    Allt handlar om vad FK anser om det du håller på med.

Anser FK att du har ett jobb...ja då ryker dina pengar direkt. Då står du där med skägget i brevlådan.
  • Anonym

Skattebetalare och Tös - det är inte ett jobb, men det genererar pengar. Det gör aktier också oavsett om man rör dem eller inte sk direktavkastning - hur skulle en sådan sak kunna påverka ersättningen från Fk???

Jag måste småle åt er som visar er så avundsjuka- jag byter gärna med er och är frisk istället -för då hade jag kunnat jobba. En jävla skillnad! Ni stirrar er blinda på att aktiehandel genererar pengar, bryr er inte om människan och livsödet bakom.

Försäkringskassan har inget att göra med min eventuella inkomst av kapital, eller om jag är så pass frisk att jag kan spela dataspel... Tro att ni hotar med stora stygga vargen, men dom lägger ingen vikt vid det, det är inte sos vi pratar om!

Nästa gång jag ligger inlagd skall jag tänka på er, att ni ansåg mig vara arbetsför för att jag kunde spela dataspel/spela på börsen.

• Anonym (Ursäkta?)
    Anonym skrev 2009-05-08 13:44:29 följande:
    Vi får väl starta en! hehenästan som "kvinnliga företagare" :)
    Både i rubriken och här antyder du om att du själv ser detta som ett arbete/eget företag??

Jag är INTE ett dugg avis på dig kan jag ju säga, bara så du inte får nått om bakfoten

För DIG handlar det om att faktiskt kanske ta reda på vad FK anser om detta kan likställas med arbete och eftersom du själv skriver "sjukskriven men "jobbar" så undrar jag varför du först skriver så och sen blir skitarg över att många tycker att det kan likna arbete?

Eftersom du frågar så får du svar! Och svaret är att några håller med om det du själv skriver i rubriken. Fattar faktiskt inte varför du börjar svamla om avundssjuka och att man ska ligga som en död sill när man är sjukskriven - det handlar ju inte ens om det. DU ställer en FRÅGA ?? Varför gör du det om du inte vill ha svar??
  • Anonym (ekonom)

Klart du kan "daytrada" aven om du är sjukskriven OM nu varken fk eller skatteverket ser det som ett arbete. Det finns ju de som spelar på hästar och är sjukskrivna, so why not.

En del bli ju bara irriterad för att du "tjänar" pengar OM du däremot berättat att du förlorar massor med pengar etc och inte har råd med mat hade du fått rådet att söka spelmissbrukarhjälp.

Keep on the good work!

• Anonym

Anonym (Ursäkta?) skrev 2009-05-10 19:44:26 följande:

För DIG handlar det om att faktiskt kanske ta reda på vad FK anser om detta kan likställas med arbete och eftersom du själv skriver "sjukskriven men "jobbar" så undrar jag varför du först skriver så och sen blir skitarg över att många tycker att det kan likna arbete? DU ställer en FRÅGA ?? Varför gör du det om du inte vill ha svar??
    Aha- har det inte upp för dig att jag är en psykiskt sjuk människa?!?

Kanske jag kan spela på börsen...men frisk är jag inte, inte heller har jag påstått det! Trots att jag är sjuk så skulle jag också vilja jobba, men jag kan inte. För mitt självförtroendes skull kallar jag det för jobb, det gör mig gott faktiskt. Sedan att det inte är ett jobb och att jag ändå inte kan jobba och absolut inte agera tillsammans med andra människor är en annan sak...

För mig är det viktigt att ha ett jobb för att livet skall vara meningsfullt (tyvärr upplever jag det så) och därför kallar jag det för ett jobb.
Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?