• Anonym

Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?

Är det omoraliskt att daytrada fastän man är sjukskriven och får ersättning från försäkringskassan?

Jag är sjukskriven, men finner ett nöje i att spela på börsen. Det är lika roligt som att spela olika dataspel, men extra roligt om man får över en slant:)

Enligt skattemyndigheten klassas det INTE som arbete att daytrada, eftersom det är förvaltning av kapital.

Jag har valt att inte berätta för någon hur jag spenderar mina dagar, tror att folk skulle uppfatta det som stötande.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:33
    Jag är psykiskt sjuk,bipolär med depression, ångest "you name it". Senaste året har jag knappt gått ut ur huset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:41
    Det kan ju vara så att jag får in dubbelt mer pengar från tradingen än från fk - är det då fortfarande ok tycker ni? Samtidigt kan det ju gå åt h-vete oxå, dvs man går minus.

• Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?
  • Anonym (Ursäkta?)
    Anonym skrev 2009-05-10 20:48:53 följande:
    Anonym (Ursäkta?) skrev 2009-05-10 19:44:26 följande:
    Aha- har det inte upp för dig att jag är en psykiskt sjuk människa?!?Kanske jag kan spela på börsen...men frisk är jag inte, inte heller har jag påstått det! Trots att jag är sjuk så skulle jag också vilja jobba, men jag kan inte. För mitt självförtroendes skull kallar jag det för jobb, det gör mig gott faktiskt. Sedan att det inte är ett jobb och att jag ändå inte kan jobba och absolut inte agera tillsammans med andra människor är en annan sak... För mig är det viktigt att ha ett jobb för att livet skall vara meningsfullt (tyvärr upplever jag det så) och därför kallar jag det för ett jobb.
    Men jag förstår fortfarande inte då varför du har skrivit en TS överhuvudtaget? Först är du osäker på hur det uppfattas, du är "rädd" att det ska vara omoraliskt - och sen vänder du tvärt när några tycker att du KAN arbeta och att det ÄR omoraliskt? Jag får inte ihop det tyvärr, eller är det bara så att du inte längre kan stå för att du själv tvekade när du skrev TS?
  • Anonym

Anonym (Ursäkta?) skrev 2009-05-10 21:41:55 följande:

Men jag förstår fortfarande inte då varför du har skrivit en TS överhuvudtaget? Först är du osäker på hur det uppfattas, du är "rädd" att det ska vara omoraliskt - och sen vänder du tvärt när några tycker att du KAN arbeta och att det ÄR omoraliskt? Jag får inte ihop det tyvärr, eller är det bara så att du inte längre kan stå för att du själv tvekade när du skrev TS?
    Det är ett stort hopp från att fråga om det är omoraliskt att daytrada till att fråga om "tycker ni jag är arbetsför"? Det är två skilda saker!

Jag har inte bett om bedömingar om min arbetsförmåga, jag vet precis hur det står till med den, tyvärr! Vad jag undrade var ju om folk tycker det är omoraliskt att man kan tjäna pengar fastän man är sjukskriven.

Och det tycker många, de som att man som sjukskriven skall ha det jävligare än jävlogt, annars är man en "snyltare". Den attityden har ju endel verkligen visat att de har.

Varför skriva här? Jo tänk om jag hade berättat vad jag gör och blivit bemött som här på tråden av en del- det skulle definitivt utlösa en akutisering av min sjukdom. Det har gett svar på min fråga, att endel inte unnar sjuka att få in pengar, även om det är på aktiehandel, spel eller kanske bara en turlott. Jag är glad så länge jag kan göra detta, väl medveten om att skov med sämre sjukdomsperioder kommer och då är det kört!
  • Anonym (oetiskt)

ditt "jobba" är anmält till fk nu så det kommer att göra en utredning.

• Anonym

Tror du att det gör mig friskare?
    Anonym (oetiskt) skrev 2009-05-11 12:30:10 följande:

ditt "jobba" är anmält till fk nu så det kommer att göra en utredning.
  • Anonym

Daytrada- man köper och säljer värdepapper (aktier).

Tydligen finns det de som missunnar de som redan är sjuka och slagna att överhuvudtaget göra någonting i sitt liv. Ta som oetiskt här ovanför, det måste kännas bra för henne att hota med fk:s utredning, för en som är sjuk skall bara lägga sig ner och dö, och gud nåde om man klarar av minsta lilla sak...

Oetiskt- man kunde ju bara vänta sig att det fanns någon vars liv var så tragiskt och eländigt att de skulle hota med anmälning till fk... *suck* get a life!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-11 13:10:23 följande:
    Daytrada- man köper och säljer värdepapper (aktier).Tydligen finns det de som missunnar de som redan är sjuka och slagna att överhuvudtaget göra någonting i sitt liv. Ta som oetiskt här ovanför, det måste kännas bra för henne att hota med fk:s utredning, för en som är sjuk skall bara lägga sig ner och dö, och gud nåde om man klarar av minsta lilla sak...Oetiskt- man kunde ju bara vänta sig att det fanns någon vars liv var så tragiskt och eländigt att de skulle hota med anmälning till fk... *suck* get a life!
    Aha okej då förstår jag =)
    Tycker inte det är något fel med det.
  • Anonym (oetiskt)
    Anonym skrev 2009-05-11 12:53:02 följande:
    Tror du att det gör mig friskare? Anonym (oetiskt) skrev 2009-05-11 12:30:10 följande:
    friskare? du såpass frisk att du kan sitta vid datorn hela dagen och då behöver du inte sjukskrivning.
  • Anonym

Anonym (oetiskt) skrev 2009-05-11 13:13:06 följande:

friskare? du såpass frisk att du kan sitta vid datorn hela dagen och då behöver du inte sjukskrivning.
    Ja nu blir det ännu värre för sjukskrivna, man får inte ens sitta vid dator... *suck*. Om du var så nöjd med ditt liv, så skulle du inte känna ett behov av att ge dig på dem som redan lider!
  • Anonym (oetiskt)
    Anonym skrev 2009-05-11 13:20:39 följande:
    Anonym (oetiskt) skrev 2009-05-11 13:13:06 följande: Ja nu blir det ännu värre för sjukskrivna, man får inte ens sitta vid dator... *suck*. Om du var så nöjd med ditt liv, så skulle du inte känna ett behov av att ge dig på dem som redan lider!
    nöjd med mitt liv. jag har brutit foten och skaddat ryggen illa och jag är för "frisk" för sjukskrivning, FK godkänner det inte. så jag tycker det är fel att det finns folk som har både sjukskrivning och jobbar.
Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?