• Anonym

Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?

Är det omoraliskt att daytrada fastän man är sjukskriven och får ersättning från försäkringskassan?

Jag är sjukskriven, men finner ett nöje i att spela på börsen. Det är lika roligt som att spela olika dataspel, men extra roligt om man får över en slant:)

Enligt skattemyndigheten klassas det INTE som arbete att daytrada, eftersom det är förvaltning av kapital.

Jag har valt att inte berätta för någon hur jag spenderar mina dagar, tror att folk skulle uppfatta det som stötande.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:33
    Jag är psykiskt sjuk,bipolär med depression, ångest "you name it". Senaste året har jag knappt gått ut ur huset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:41
    Det kan ju vara så att jag får in dubbelt mer pengar från tradingen än från fk - är det då fortfarande ok tycker ni? Samtidigt kan det ju gå åt h-vete oxå, dvs man går minus.

• Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?
  • Anonym (oetiskt)

Kommer det där till FKs kännedom så kan det mycket väl innebära att det drar in sjukersättningen.

• Anonym

Anonym (oetiskt) skrev 2009-05-07 15:39:58 följande:

Kommer det där till FKs kännedom så kan det mycket väl innebära att det drar in sjukersättningen.
    Jag har ingen annan inkomst än sjukpenning! Tycker du jag skall ligga som en dö fisk, sedan plötsligt en dag kliva upp och vara fullt arbetsför? Vi pratar inte om sos där du först måste använda dina tillgångar.
    Anonym (Blomma) skrev 2009-05-07 15:37:08 följande:
    Tack

Är det i ngt forum den här ED skriver i?
    Gå in på börssnack (via di.se) under rullgardinen "derivat" håller han till. Han e kusligt grym i sina analyser:)
  • Anonym (oetiskt)
    Anonym skrev 2009-05-07 18:25:19 följande:
    Anonym (oetiskt) skrev 2009-05-07 15:39:58 följande: Gå in på börssnack (via di.se) under rullgardinen "derivat" håller han till. Han e kusligt grym i sina analyser:)
    nej men det är ändå uppenbart att du kan arbeta till viss mån.
  • Anonym

Hur då arbeta, ja jag kan för tillfället spela spel- är det samma sak som att arbeta?

Anonym (oetiskt) skrev 2009-05-07 18:27:53 följande:

nej men det är ändå uppenbart att du kan arbeta till viss mån.
    Vad menar du att jag skulle kunna arbeta med, om du nu vet mer än doktorn om min arbetsförmåga?
  • Anonym (oetiskt)
    Anonym skrev 2009-05-07 18:35:23 följande:
    Hur då arbeta, ja jag kan för tillfället spela spel- är det samma sak som att arbeta? Anonym (oetiskt) skrev 2009-05-07 18:27:53 följande: Vad menar du att jag skulle kunna arbeta med, om du nu vet mer än doktorn om min arbetsförmåga?
    du utför ett arbete via datorn nu som kan likans vid ett riktigt arbete.
  • Anonym

Anonym (oetiskt) skrev 2009-05-07 18:37:38 följande:

du utför ett arbete via datorn nu som kan likans vid ett riktigt arbete.
    Jag förstår inte hur du menar? Mina barn kan också spela spel, men det betyder inte att de kan arbeta.

Du tycker att min doktor har missbedömt mig, och när jag är inlagd så är jag väl en ännu värre snyltare, för det kostar multum för varje dygn som går.

Vilka likheter har det med att arbeta det jag gör nu? Förutom att jag en bra dag får en slant i fickan?
  • Anonym (oetiskt)
    Anonym skrev 2009-05-07 18:41:52 följande:
    Anonym (oetiskt) skrev 2009-05-07 18:37:38 följande: Jag förstår inte hur du menar? Mina barn kan också spela spel, men det betyder inte att de kan arbeta. Du tycker att min doktor har missbedömt mig, och när jag är inlagd så är jag väl en ännu värre snyltare, för det kostar multum för varje dygn som går. Vilka likheter har det med att arbeta det jag gör nu? Förutom att jag en bra dag får en slant i fickan?
    du daytrader och vinner ibland pengar. det innebär att du inte behöver snylta på oss andra längre genom att uppebära sjukersättning när du egentligen inte behöver ha det.
  • Anonym (Blomma)

Upp o hoppa TS! Nu är det rallydags i dag

• Anonym (nyfniken)

finns det nån tråd här på FL om daytrading??

• Anonym

Vi får väl starta en! hehe

nästan som "kvinnliga företagare" :)

Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?