• Anonym

Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?

Är det omoraliskt att daytrada fastän man är sjukskriven och får ersättning från försäkringskassan?

Jag är sjukskriven, men finner ett nöje i att spela på börsen. Det är lika roligt som att spela olika dataspel, men extra roligt om man får över en slant:)

Enligt skattemyndigheten klassas det INTE som arbete att daytrada, eftersom det är förvaltning av kapital.

Jag har valt att inte berätta för någon hur jag spenderar mina dagar, tror att folk skulle uppfatta det som stötande.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:33
    Jag är psykiskt sjuk,bipolär med depression, ångest "you name it". Senaste året har jag knappt gått ut ur huset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:41
    Det kan ju vara så att jag får in dubbelt mer pengar från tradingen än från fk - är det då fortfarande ok tycker ni? Samtidigt kan det ju gå åt h-vete oxå, dvs man går minus.

• Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?
  • Anonym

Nej det är inte OT, att du blir frisk är ju knappast din privatsak så länge du försörjs av skattebetaarna... När du är sjukskriven ska du ägna dig åt att försöka bli frisk så att du kan bli självförsäörjande igen.

• Anonym (arbetar på FK)
    Anonym skrev 2009-05-04 20:03:53 följande:
    Det syns som inkomst av kapital, och är INTE ett jobb enligt skattemyndigheten. Det kan man väl diskutera vad som är arbetsförmåga, men exakt VAD består min arbetsförmåga i? Spela spel på datorn - ja det kan jag göra, eller det är bland det ENDA jag kan göra. Jag tycker att det tydligt fram kommer av det du skriver att ni på försäkringskassan tycker att sjuka ska helst lägga sig ner döende... Ungefär som att andas, det kanske ni får göra men inte mer.
    Jag är så jä*la trött på såndana kommentarer. "Ni på FK tycker att sjuka heslt ska lägga sig ner döende". Tror du verkligen att utredarna på FK är sadister som själva sitter och bestämmer reglerna kring vad som krävs för att få ersättning.

Alla regler som finns för sjukskrivning är politiska beslut som är fattade av vår riksdag, trots det får vi utredare skulden för alla avslag vi tvingas göra. Om vi inte gör dem får vi sparken eftersom vi då inte är professionella i våra jobb.

Sen är det inte särskilt märkligt att man bara får sjukpenning om man saknar arbetsförmåga. Det är logiskt och solidariskt. Varför ska skattepngar gå till personer som kan men inte vill arbeta?
  • Anonym

Varför gå på sjukbidrag när du helt klart är självförsörjande? Jag anser inte att du skall hålla på med andra sk bisysslor såsom daytrading medans du är sjukskriven.

Jobbar du så är du helt klart kapabel till att göra något annat än att sitta hemma.

• Anonym

Det är liite mer komplicerat att bli frisk än några hurtfriska och glada tillrop :) Det var inte det jag frågade efter heller.

Anonym skrev 2009-05-05 17:55:23 följande:
    Nej det är inte OT, att du blir frisk är ju knappast din privatsak så länge du försörjs av skattebetaarna... När du är sjukskriven ska du ägna dig åt att försöka bli frisk så att du kan bli självförsäörjande igen.
    Däremot vad jag ängnar mig åt som sjukskriven ville jag ju veta vad ni tyckte om... *ler* Du tycks veta svaret på vad sjukskrivna skall ägna sig åt... men att leva tycks inte ingå i detta... särskilda regler gäller för sjuka, spela dator kan aldrig vara bra.

Men det motsvarar ju klimatet i samhället, vi sjuka har en skyldighet att bete oss på ett visst sätt som motsvarar förväntingarna hos er friska. T ex att endel tycker det är fel att sjukskrivna ska få resa utomlands... Men det är lite OT oxå*ler*
  • Anonym

Jag tycker inte att det är ok att göra sådana vinster, när man samtidigt är för sjuk för att jobba. Jag tror inte att du har något egentligt intresse av att bli frisk, eftersom du lever ett bra liv idag, med pengar på banken och du slipper jobba.

Om du hade varit arbetslös och fått A-kassa hade du inte ens fått jobba gratis för då kan du inte stå till arbetsmarkanadens förfogande. Det är så att leva i Sverige. Vi får bidrag från staten för att klara oss, men samtidigt måste vi ge något tillbaka också, och det är ju i ditt fall att du gör allt du kan för att bli frisk, och kan du ha ett arbete där du sitter hemma framför datorn och arbetar, så borde du göra det och betala skatt, inte bli försörjd av samhället.

I ditt fall handlar det ju inte om att du inte kan jobba, utan att du inte kan jobba på konventionella arbetsplatser. Du kan ju uppenbarligen sitta hemma och arbeta och jag förstår inte varför du inte gör det?

Anonym skrev 2009-05-05 20:09:20 följande:
    Det är liite mer komplicerat att bli frisk än några hurtfriska och glada tillrop :) Det var inte det jag frågade efter heller. Däremot vad jag ängnar mig åt som sjukskriven ville jag ju veta vad ni tyckte om... *ler* Du tycks veta svaret på vad sjukskrivna skall ägna sig åt... men att leva tycks inte ingå i detta... särskilda regler gäller för sjuka, spela dator kan aldrig vara bra. Men det motsvarar ju klimatet i samhället, vi sjuka har en skyldighet att bete oss på ett visst sätt som motsvarar förväntingarna hos er friska. T ex att endel tycker det är fel att sjukskrivna ska få resa utomlands... Men det är lite OT oxå*ler*
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-05 20:14:58 följande:
    Jag tycker inte att det är ok att göra sådana vinster, när man samtidigt är för sjuk för att jobba.
    Det är väl upp till var och en att förvalta sitt kapital? Det finns väl ingenstan skrivet att sjuka inte får göra det?
    Att sjuka inte får sitta framför datorn?
  • Anonym (???)

Fast TS, tycker du själv att det är ok att ta av skattebetalarnas pengar när du inte behöver dem?
    Jag hade skämts över att unyttja resurser som andra behöver bättre och dessutom leva på andra människor när jag inte behöver det.
    Jagär ensamstående med ett låglöneyrke, jag har rätt till bostadsbidrag men söker det inte eftersom jag klarar mig utan, nån annan behöver de pengarna bättre.
    Gör vad du vill med dina egna pengar men utnyttja inte de du får av andra.

• Anonym (???)

Jag anser att man går alldeles för hårt åt sjukskrivna, men du bidrar ju tiull den mentaliteten genom att utnyttja pengar du inte behöver. Klaga inte över folks fördommar när sånna som du gör att de får vatten på sin kvarn.

Anonym skrev 2009-05-05 20:09:20 följande:
    Det är liite mer komplicerat att bli frisk än några hurtfriska och glada tillrop :) Det var inte det jag frågade efter heller.

Däremot vad jag ängnar mig åt som sjukskriven ville jag ju veta vad ni tyckte om... *ler* Du tycks veta svaret på vad sjukskrivna skall ägna sig åt... men att leva tycks inte ingå i detta... särskilda regler gäller för sjuka, spela dator kan aldrig vara bra.Men det motsvarar ju klimatet i samhället, vi sjuka har en skyldighet att bete oss på ett visst sätt som motsvarar förväntingarna hos er friska. T ex att endel tycker det är fel att sjukskrivna ska få resa utomlands... Men det är lite OT oxå*ler*
  • Anonym

Anonym (???) skrev 2009-05-05 20:46:43 följande:

Jag anser att man går alldeles för hårt åt sjukskrivna, men du bidrar ju tiull den mentaliteten genom att utnyttja pengar du inte behöver. Klaga inte över folks fördommar när sånna som du gör att de får vatten på sin kvarn.
    Hur då vatten på sin kvarn? Jag är sjukskriven för att jag är sjuk och inte kan jobba, men måste jag lägga mig ner döende för att det skall vara befogat att vara sjukskriven?

Hur ska jag försörja mig när jag ligger inlagd på psyk då tycker ni?
  • Anonym (???)

Nä, du behöver inte ha ett vanligt arbete, men ingen tvingar väl dig att ta emot pengar från Fk? Du kan ju tydligen försörja dig på pengarna från daytradingem, varför då ta emot allmossor från skattebetalarna?
    Du kn vara sjukskriven såtillvida tt du är hemma och inte arbetar, men i ärlighetens namn utnyttjar du ju det om du tar emot pengar du inte behöver.
    Jag kulle skämmas om jag sökte bostadsbidrag bara för att jag vet tt jag kn få det när jag klarar mig utan, just för att det finns en massa arbetslösa oh sjukskrivna som behöver de pengarna bättre. Dessutom vill jag inte bidra till en hetsjakt mot sjukskrivna, jag tycker att de som behöver hjälp ska få det. Du behöver den inte men utnyttjar den ändå.

Anonym skrev 2009-05-05 21:11:25 följande:
    Anonym (???) skrev 2009-05-05 20:46:43 följande:
    Hur då vatten på sin kvarn? Jag är sjukskriven för att jag är sjuk och inte kan jobba, men måste jag lägga mig ner döende för att det skall vara befogat att vara sjukskriven?Hur ska jag försörja mig när jag ligger inlagd på psyk då tycker ni?
Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?