Anonym (Blomma) skrev 2009-05-06 10:11:08 följande:
Frågan är snarare om DU är på riktig?!
Vad är det du har svårt att begripa? TS är sjuk och har därför rätt till ersättning från FK vilket de tydligen redan beviljat efter utredning.
Vad TS sedan gör på sin fritid har varken du, jag eller ngn annan med att göra.
Det skulle däremot inte förvåna mig om du tyckte att man inte har rätt till en fritid om man får ersättning från statliga pengar...
Sen vill jag veta på vilket sätt du menar att TS skulle "utnyttja systemet"?
Hon skriver att hon lider av depression, ångest mm..mm.. och att hon knappt gått ut ur huset det sista året. Tycker du det låter så friskt att man skulle kunna sköta ett jobb?
För vilka arbetsgivare skulle acceptera att man då och då mår så dåligt att man inte dyker upp på jobbet, att man helt utan förvarning blir inlagd på psyk och därmed inte kan jobba osv osv?
Vad TS gör med sina pengar bestämmer bara hon för staten kommer väl inte och räddar henne om hon går minus på sitt börshandlande, eller hur?
Hade TS istället förklarat att hon förlorar på börsen varje dag så hade INGEN tyckt att det var "bedrägerier, omoraliskt, fel" osv.
Folk stör sig helt enkelt på att man tjänar pengar med hjälp av sina sparmedel.
Punkt.
Nej, jag stör mig inte på vinsten. Jag stör mig på att man kan utföra något på ett arbetsmässigt sätt, vare sig hon går plus eller minus. Finns egna företagare som också går minus, inte har de rätt at vara sjukskrivna för det? Jag har dessutom tillräckligt med egna pengar för att inte behöva vara avundsjuk.
När TS är sjuk och inlagd har hon naturligtvis rätt till sjukpenning. Det finns personer som arbetar hemmifrån med ex telefonförsäljning pga ex agorafobi, skulle det då inte heller räknas som ett arbete utan som "fritid"? Jag har själv en sjukdom men klarar trots detta av att arbta heltid (är föräldraledig nu dock). Har jag rätt till sjukpenning pga min sjukdom trots att jag faktiskt kan försörja mig själv??? Sjukpenning finns till när man är sjuk och inte kan försörja sig. Punkt!