• Anonym

Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?

Är det omoraliskt att daytrada fastän man är sjukskriven och får ersättning från försäkringskassan?

Jag är sjukskriven, men finner ett nöje i att spela på börsen. Det är lika roligt som att spela olika dataspel, men extra roligt om man får över en slant:)

Enligt skattemyndigheten klassas det INTE som arbete att daytrada, eftersom det är förvaltning av kapital.

Jag har valt att inte berätta för någon hur jag spenderar mina dagar, tror att folk skulle uppfatta det som stötande.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:33
    Jag är psykiskt sjuk,bipolär med depression, ångest "you name it". Senaste året har jag knappt gått ut ur huset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:41
    Det kan ju vara så att jag får in dubbelt mer pengar från tradingen än från fk - är det då fortfarande ok tycker ni? Samtidigt kan det ju gå åt h-vete oxå, dvs man går minus.

• Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?
  • Anonym (också FK)

Anonym (Blomma) skrev 2009-05-06 10:11:08 följande:

Frågan är snarare om DU är på riktig?!
    Vad är det du har svårt att begripa? TS är sjuk och har därför rätt till ersättning från FK vilket de tydligen redan beviljat efter utredning.
    Vad TS sedan gör på sin fritid har varken du, jag eller ngn annan med att göra.
    Det skulle däremot inte förvåna mig om du tyckte att man inte har rätt till en fritid om man får ersättning från statliga pengar...

Sen vill jag veta på vilket sätt du menar att TS skulle "utnyttja systemet"?
    Hon skriver att hon lider av depression, ångest mm..mm.. och att hon knappt gått ut ur huset det sista året. Tycker du det låter så friskt att man skulle kunna sköta ett jobb?
    För vilka arbetsgivare skulle acceptera att man då och då mår så dåligt att man inte dyker upp på jobbet, att man helt utan förvarning blir inlagd på psyk och därmed inte kan jobba osv osv?

Vad TS gör med sina pengar bestämmer bara hon för staten kommer väl inte och räddar henne om hon går minus på sitt börshandlande, eller hur?

Hade TS istället förklarat att hon förlorar på börsen varje dag så hade INGEN tyckt att det var "bedrägerier, omoraliskt, fel" osv.
    Folk stör sig helt enkelt på att man tjänar pengar med hjälp av sina sparmedel.

Punkt.
    Nej, jag stör mig inte på vinsten. Jag stör mig på att man kan utföra något på ett arbetsmässigt sätt, vare sig hon går plus eller minus. Finns egna företagare som också går minus, inte har de rätt at vara sjukskrivna för det? Jag har dessutom tillräckligt med egna pengar för att inte behöva vara avundsjuk.

När TS är sjuk och inlagd har hon naturligtvis rätt till sjukpenning. Det finns personer som arbetar hemmifrån med ex telefonförsäljning pga ex agorafobi, skulle det då inte heller räknas som ett arbete utan som "fritid"? Jag har själv en sjukdom men klarar trots detta av att arbta heltid (är föräldraledig nu dock). Har jag rätt till sjukpenning pga min sjukdom trots att jag faktiskt kan försörja mig själv??? Sjukpenning finns till när man är sjuk och inte kan försörja sig. Punkt!
  • Anonym

Suck. Det är inte så det går till. När man är frisk får man inte längre vara sjukskriven, och då får man söka nytt jobb. Om ts är sjukskriven så är det för att en läkare och försäkringskassan anser att hon är sjuk.

Bara för att man klarar av att sitta framför datorn (eller för den delen ligga i sängen med en dator i knät) och trycka på några tangenter så är det inte samma sak som att man klarar av att sköta ett jobb. Med det resonemanget skulle ingen bli sjukskriven, eftersom man alltid sköter en del sysslor hemma. Den där personen som fått en hjärtinfarkt häller säkert upp kaffe till sig själv någon gång under dagen, men det är inte samma sak som att han klarar av att arbeta på ett café.

Anonym skrev 2009-05-06 07:10:07 följande:
    Ja självklart. I det akuta skedet kanske hon inte kan jobba alls...men låt säga att benet tar två år att bli så bra att hon kan dansa igen. Ska hon sitta hemma och glo på såpor då även om hon skull klara ett administrativt jobb? Tycker du det på allvar?Många proffessionella dansare eller idrottsmän som skadar sig allvarligt blir aldrig tillräckligt återställda för att återgå till det jobbet. Ska de vara sjukskrivna resten av livet då?Man är inte sjuk bara för att man inte klarar av just det jobb man vill ha. I så fall skulle jag kunna ta jobb på ett hundpensionat och sedan sjukskriva mig resten av livet för min astma.
  • Anonym

Jag tror att det är förmågan att tjäna pengar (förvalta sitt kapital) som stör. Instämmer med Blomma att hade jag förlorat pengar hade INGEN ifrågasatt om jag hade arbetsförmåga.

Daytrading väljer man själv arbetsinsats, men det är ju inte fråga om att det är som ett jobb där du är 8 timmar. Blomma är ju föräldraledig och med samma logik borde hon egentligen jobba för hon kan både sköta barn och trada samtidigt;)

När jag blir riktigt dålig kan jag inte trada heller, inte prata med min man, inte prata med mina barn, kommer inte ur sängen... någon som fortfarande känner sig avundsjuk? Jovisst, jag hade ju lyckats spara en slant när jag mådde bättre - och det måste ju verkligen sticka i ögonen *blink*.

• Anonym (Skattebetalare)

Hoppas definitivt FK lägger märke till detta på nästa deklaration,
    Som övriga sagt- kan du sitta och leka vid datorn; Oavsett det är spel eller daytrading; Så kan du f-n också söka liknande jobb.

Stör mig enormt när parasiter sitter och använder mina skattepengar för dom inte orkar jobba, sedan sitter dom och intalar sig själva att dom är så sjuka att dom inte kan gå ut osv.

• Anonym (nyfniken)

Jag tycker inte att du gör nåt fel när det handlar om att du får in pengar på det du gör. Du har ju rätt till dem, du är ju uppenbarligen sjuk och som du säger skulle ingen klaga om du förlorade pengar på det du gör.
    Och att man kan sitta vid datorn hemma och göra något man har lust med betyder inte att man kan jobba med allt vad det innebär.

min åsikt iaf!

• Anonym (???)

Fast jag tror inte heller att du skulle klara av att ha ett vanligt jobb, som sagt är det ju stor skillnad på att ha ett arbete 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan och att sitta hemma och daytradea när man känner att man har ork till det.
    Självklart ska du vara sjukskriven, jag tycker som sagt att reglerna för sjukskrivning är alldeles för strikta redan nu, de drabbar de svagast i samhället och det är helt uppåt väggarna.
    MEN,vem tvingar dig att ta emot pengar från FK bara för att du är sjukskriven. Under de perioder du klarar dig ekonomiskt på daytradingen så låter du bli att ta emot pengar du inte behöver, då finns det andra som behöver dem bättre.
    Jag har svårt för inställningen att man har moraliskt rätt till bidrag baar för att man blir beviljad dem. Klarar man sig utan hjälp från samhället är det väl en bättre väg att gå. Tycker du att det är lika ok att jag får bostadsbidrag fast jag klarar mig utan det? Óm jag tar emot det så kommer pengarna någonstans ifrån, pengar finns inte i överflöd och jag ser hellre att de som verkligen behöver dem får pengarna.
    Och du, ingen har sagt sig vara avundsjuk på dig, tror de flesta väljer ett friskt liv framför ditt. Jag känner med dig och menar inte att du ska tvingas ut i arbetslivet och därmed må ännu sämre, men klarar du dig ekonomiskt utan sjukpenning så är det väl ett bättre alternativ under de perioderna?

Anonym skrev 2009-05-06 12:07:33 följande:
    Jag tror att det är förmågan att tjäna pengar (förvalta sitt kapital) som stör. Instämmer med Blomma att hade jag förlorat pengar hade INGEN ifrågasatt om jag hade arbetsförmåga.Daytrading väljer man själv arbetsinsats, men det är ju inte fråga om att det är som ett jobb där du är 8 timmar. Blomma är ju föräldraledig och med samma logik borde hon egentligen jobba för hon kan både sköta barn och trada samtidigt;)När jag blir riktigt dålig kan jag inte trada heller, inte prata med min man, inte prata med mina barn, kommer inte ur sängen... någon som fortfarande känner sig avundsjuk? Jovisst, jag hade ju lyckats spara en slant när jag mådde bättre - och det måste ju verkligen sticka i ögonen *blink*.
  • bustjejen

Nej det är inte omoraliskt. Att daytrayda är ju inte ett jobb! Man "spelar" ju med sina egna pengar och riskerar både vinst och förlust.

• Anonym (???)

Så det är moraliskt rätt att ta emot pengar från staten fast man inte behöver dem?
    *springer till FK och hämtar ut mitt bostadsbidrag*
    Skit i att det finns andra som behöver pengarna mer, man ska visst bara se till sitt eget bästa..

bustjejen skrev 2009-05-06 12:59:27 följande:
    Nej det är inte omoraliskt. Att daytrayda är ju inte ett jobb! Man "spelar" ju med sina egna pengar och riskerar både vinst och förlust.
  • Anonym

Anonym (???) skrev 2009-05-06 13:02:48 följande:

Så det är moraliskt rätt att ta emot pengar från staten fast man inte behöver dem?*springer till FK och hämtar ut mitt bostadsbidrag*Skit i att det finns andra som behöver pengarna mer, man ska visst bara se till sitt eget bästa..
    Om du är berättigad till bostadsbidrag - då är du ju en av dom som behöver det! Jag tycker självklart att du skall ta ut det om du har rätt till det. Jag har betalat skatt för att få ett så jämställt ekonomiskt läge för alla - självklart skall du ta emot den hjälp samhället erbjuder. Vill du inte så kommer ingen att tacka dig för det, tyvärr.

Anonym (Skattebetalare) skrev 2009-05-06 12:51:54 följande:
    Hoppas definitivt FK lägger märke till detta på nästa deklaration,
    Måste göra dig besviken, men FK har inget att göra med inkomst av kapital. Det påverkar inte deras bedömning :)
  • Anonym (???)

Nä, jag är berättigad men klarar mig bra utan det, då behöver jag ju inte det, eller hur?
    Jag har inget behov av att folk ska tacka mig, jag vet att jag aldrig har tagit emot en krona av staten som jag inte behöver, se det som mitt lilla bidrag till ett bättre samhälle för de som har det värre. Som sagt, jag är helt emot strängare regler för de som redan ligger ner, jag har full förståelse för att du inte kan och ska arbeta och tycker inte att du fuskar på något sätt. Men, varför ta emot pengar du inte behöver, betyder inte sjävförsörjande i den mån det går något för din självkänsla?

Anonym skrev 2009-05-06 13:42:02 följande:
    Om du är berättigad till bostadsbidrag - då är du ju en av dom som behöver det! Jag tycker självklart att du skall ta ut det om du har rätt till det. Jag har betalat skatt för att få ett så jämställt ekonomiskt läge för alla - självklart skall du ta emot den hjälp samhället erbjuder. Vill du inte så kommer ingen att tacka dig för det, tyvärr.
Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?