• Anonym

Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?

Är det omoraliskt att daytrada fastän man är sjukskriven och får ersättning från försäkringskassan?

Jag är sjukskriven, men finner ett nöje i att spela på börsen. Det är lika roligt som att spela olika dataspel, men extra roligt om man får över en slant:)

Enligt skattemyndigheten klassas det INTE som arbete att daytrada, eftersom det är förvaltning av kapital.

Jag har valt att inte berätta för någon hur jag spenderar mina dagar, tror att folk skulle uppfatta det som stötande.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:33
    Jag är psykiskt sjuk,bipolär med depression, ångest "you name it". Senaste året har jag knappt gått ut ur huset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:41
    Det kan ju vara så att jag får in dubbelt mer pengar från tradingen än från fk - är det då fortfarande ok tycker ni? Samtidigt kan det ju gå åt h-vete oxå, dvs man går minus.

• Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?
  • FlamingRed

Anonym (???) skrev 2009-05-06 13:47:46 följande:

Nä, jag är berättigad men klarar mig bra utan det, då behöver jag ju inte det, eller hur?
    Då lever du inte på många kr varje månad, om du är berättigad men "klarar" dig bra ändå... :)
  • Anonym (???)

Jo, man behöver inte direkt vara jättefattig för att vara berättigad till bostadsbidrag som ensamstående förälder i en större stad. Klart jag klara mig bra, jag har ett jobb på 80%, jag rättar mig hellre efter de premisserna än tar emot ett bidrag jag klarar mig utan.
    Skulle jag ta emot bidraget skull det ju vara en extra lyx eftersom jag klarar mig utan det, men det kanske bara r jag som inte anser att bidrag ska gå till lyx.

FlamingRed skrev 2009-05-06 13:52:46 följande:
    Då lever du inte på många kr varje månad, om du är berättigad men "klarar" dig bra ändå... :)
  • Anonym

Men, varför ta emot pengar du inte behöver, betyder inte sjävförsörjande i den mån det går något för din självkänsla?
    Finns inget som säger att jag kan göra detta hur mycket som helst, eller när nästa skov ner i skiten kommer... förmodligen blir det till hösten... Det måste finnas någon trygghet i livet, att kunna betala räkningarna varje månad tycker jag är en trygghet. Ja, jag är beroende av sjukpenningen. Jag har betalt skatt för denna trygghet som finns i sjukpenningen, så det är bra för mitt självförtroende att trots jag är sjuk så måste inte min man försörja familjen ensam.
  • Anonym (???)

Fast om du är i behov att sjukpenningen varje månad tycker jag inte att det är fel. Jag tycker inte heller att man absolut måste leva på gränsen ekonomiskt bara för att man är sjuk eller arbetslös.
    Jag kan inte systemet, skulle du kunna tacka nej till pengarna de månader du inte behöver dem utan att för den sakens skull riskera att stå utan när du inte orkar daytreada?
    Vet att jag har låtit lite hård i vissa inlägg, det ber jag om ursäkt för. Jag dömemr inte dig och förstår att det samtidigt kan vara ett bra sätt att ge dagarna lite mening när man inte kan göra mycket annat. Men som sagt, själv vill jag vara självförsörjande i den mån det går och har svårt för att se hur man inte kan vilja vara det. MEN, jag vet verkligen inte allt om din situation som sagt och är medveten om det.

Anonym skrev 2009-05-06 14:50:19 följande:
    Finns inget som säger att jag kan göra detta hur mycket som helst, eller när nästa skov ner i skiten kommer... förmodligen blir det till hösten... Det måste finnas någon trygghet i livet, att kunna betala räkningarna varje månad tycker jag är en trygghet. Ja, jag är beroende av sjukpenningen. Jag har betalt skatt för denna trygghet som finns i sjukpenningen, så det är bra för mitt självförtroende att trots jag är sjuk så måste inte min man försörja familjen ensam.
  • Anonym

Anonym (???) skrev 2009-05-06 15:00:39 följande:

Vet att jag har låtit lite hård i vissa inlägg, det ber jag om ursäkt för. Jag dömemr inte dig och förstår att det samtidigt kan vara ett bra sätt att ge dagarna lite mening när man inte kan göra mycket annat.
    Tack! :)
  • Soffen

Att vara sjuk är inte automatiskt detsamma som att ha rätt till sjukpenning. Att sakna en medicinskt dokumenterad brist på arbetsförmåga ger rätt till sjukpenning. Eftersom TS visar att hon klarar av att sitta vid en dator och tjäna pengar så kan det jämställas med ett arbete. Det är inte säkert att FK känenr till TS lilla "sysselsättning". Och du har fel, vad sjukskrivna gör på sin fritid har visst betydelse. Om du är sjukskriven för lumbago (= ryggvärk) så är det knappast särskilt smart att anlägga om trädgården på egen hand. Då visar ju den personen att han klarar av ett hårt fysiskt arbete. Samma sak med TS i detta fall. FK:s bedömning kan ändras om de får tillgång till alla uppgifter.

Sen finns det idag regler kring mot vilken sysselsättning man ska bedömas mot. De första 90 dagarna är det mot ditt vanliga arbete, dag 91 - 180 mot andra arbetsuppgifter hos samma arbetsgivare, och från och med dag 181 mot alla vanligt förekommande arbeten på arbetsmarknden. Varför har man bestämt detta från politisk håll? Jo, för att komma åt alla snyltare förstås som tror att man kan få sjukpenning resten av livet.

• Anonym

Jag har en medicinskt dokumenterad arbetsoförmåga, varför tror du jag är sjukskriven?

Det är INTE samma sak att sitta vid en dator och spela som att jobba, inte ens om man bara jobbar 25%.

Soffen skrev 2009-05-06 20:02:05 följande:
    Eftersom TS visar att hon klarar av att sitta vid en dator och tjäna pengar så kan det jämställas med ett arbete.
    ...bara för att jag tjänar pengar på att förvalta mitt kapital, det är det som i dina ögon gör det till arbetsförmåga. Om jag skulle förlora pengar skulle jag ju göra samma sak, men då skulle det inte störa dig om jag spelade hela dagarna.

Min svärmor har konstant värk i kroppen, om hon går ut och dansar , det räcker med några danser, så är hon liggande i flera dagar med värk. Skall man då säga att hennes värk är fejk, för att hon dansade?
  • Anonym (Blomma)

Hur går det för dig TS? På börsen alltså...

Köpte 1000 st Holmen igår för 188 st. Gissa om jag är glad idag
  • Anonym

Du e grym Blomma! Jättegrattis! ED hade lovat 193 kr, men det körde vi förbi:)

• Anonym (Blomma)

Tack

Är det i ngt forum den här ED skriver i?
Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?