• Anonym

Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?

Är det omoraliskt att daytrada fastän man är sjukskriven och får ersättning från försäkringskassan?

Jag är sjukskriven, men finner ett nöje i att spela på börsen. Det är lika roligt som att spela olika dataspel, men extra roligt om man får över en slant:)

Enligt skattemyndigheten klassas det INTE som arbete att daytrada, eftersom det är förvaltning av kapital.

Jag har valt att inte berätta för någon hur jag spenderar mina dagar, tror att folk skulle uppfatta det som stötande.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:33
    Jag är psykiskt sjuk,bipolär med depression, ångest "you name it". Senaste året har jag knappt gått ut ur huset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:41
    Det kan ju vara så att jag får in dubbelt mer pengar från tradingen än från fk - är det då fortfarande ok tycker ni? Samtidigt kan det ju gå åt h-vete oxå, dvs man går minus.

• Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?
  • Anonym

En vinst är alltid en vinst.

Jag han med att både köpa och sälja Lumi i callen:)

Dagen räddad ;) Ska till doktorn idag, så det blir lite tungt. Arbetsterapeuten kommer hem och hämtar mig, men man vill ju inte ligga kvar i några positioner när man lämnar datorn obevakad.

Jag gillar SSAB, men jag tycker inte att de gått speciellt bra, eller egentligen så tycker jag inte att verkstad har dragit så bra nu under april ( även om flera bolag nästan gått 100% sedan botten). SSAB har ju rapport i veckan, så den låter jag bli;) Svårt att veta hur marknaden reagerar...

SCA är ju en kanonaktie i långa protföljen ( inte för att jag har den, men har tänkt:)). Jag tycker dock att den brukar vara trögrörlig, men precis som du tycker jag den trendar uppåt!

• Anonym

Grymma köp Blomma, ska haka på dina rek nästa gång!!!

• Anonym (Blomma)
    Anonym skrev 2009-05-04 16:39:41 följande:
    Grymma köp Blomma, ska haka på dina rek nästa gång!!!
    Tack! Idag har det ramlat in bra mycket slantar. Fortsätter uppåt i morgon med, speciellt om Nikkei går bra inatt.
    Lumi har förresten gått upp närmare 25% idag. Vad säger du, tror du den trenden fortsätter?
    Ha det gott!
  • Anonym

Jag tror på Lumi, men rapporten kommer den 7/5 och jag brukar inte vilja hålla över rapport:)

Fortsättningsvis, jag läser på vad "the big boys" tror om index, men det måste till ett utbrott snart, i någondera riktningen. Vi har varit uppe mot 780 många gånger och inte tagit oss igenom.

Kul att träffa en tjej som tradar! Det är mest killar som sysslar med det har jag fått uppfattningen.

Imorgon skall jag testa ett nytt system, har laddat länge nu... Men har inte vågat -ORB heter det.

Ha det Blomma, återigen grattis till fantastiska trades (tar gärna emot fler tips;))

• Anonym

Jag arbetar på Försäkringskassan. Om du har en sysselsättning som ger dig inkomst så har du ju en arbetsförmåga. Därmed kan du anses vara för frisk för att få behålla din sjukpenning eller sjukersättning? Hur redovisas dina inkomster? Jag antar att dina vinster kommer att synas i din deklaration, därmed kan även Försäkringskassan ta del av din taxering och förstå att du har annan sysselsättning utöver ditt bidrag.

• Anonym (Blomma)
    Anonym skrev 2009-05-04 17:48:52 följande:
    Jag tror på Lumi, men rapporten kommer den 7/5 och jag brukar inte vilja hålla över rapport:) Fortsättningsvis, jag läser på vad "the big boys" tror om index, men det måste till ett utbrott snart, i någondera riktningen. Vi har varit uppe mot 780 många gånger och inte tagit oss igenom. Kul att träffa en tjej som tradar! Det är mest killar som sysslar med det har jag fått uppfattningen. Imorgon skall jag testa ett nytt system, har laddat länge nu... Men har inte vågat -ORB heter det. Ha det Blomma, återigen grattis till fantastiska trades (tar gärna emot fler tips;))
    Jo, det är lite läskigt att hålla över rapport. I morgon kommer ssab med sin rapport och då hoppas jag att det går upp som det gjorde idag.
    Vad är ORB?
  • Anonym

Det syns som inkomst av kapital, och är INTE ett jobb enligt skattemyndigheten.

Det kan man väl diskutera vad som är arbetsförmåga, men exakt VAD består min arbetsförmåga i? Spela spel på datorn - ja det kan jag göra, eller det är bland det ENDA jag kan göra.

Jag tycker att det tydligt fram kommer av det du skriver att ni på försäkringskassan tycker att sjuka ska helst lägga sig ner döende... Ungefär som att andas, det kanske ni får göra men inte mer.

Anonym skrev 2009-05-04 18:24:19 följande:
    Jag arbetar på Försäkringskassan. Om du har en sysselsättning som ger dig inkomst så har du ju en arbetsförmåga.
  • Anonym (nyfniken)

Det här med daytrading låter väldigt spännande!

jag skulle gärna vilja veta mer om det. Kan man läsa om det nånstans? Vill ju inte göra det utan att kunna det såklart;)

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-04 20:03:53 följande:
    Det syns som inkomst av kapital, och är INTE ett jobb enligt skattemyndigheten.Det kan man väl diskutera vad som är arbetsförmåga, men exakt VAD består min arbetsförmåga i? Spela spel på datorn - ja det kan jag göra, eller det är bland det ENDA jag kan göra. Jag tycker att det tydligt fram kommer av det du skriver att ni på försäkringskassan tycker att sjuka ska helst lägga sig ner döende... Ungefär som att andas, det kanske ni får göra men inte mer.
    Återigen handlar det ju INTE om vad "försäkringskassan TYCKER" utan frågan är ju fortfarande OM du kan antas ha en arbetsförmåga - är det så ATT det senare kommer fram ATT detta kan likställas med arbete (jag har ingen aning om det kan göra det..) så är de ju så att du får din sjukpenning indragen.

Även om man tex har brytit benet och inte kan arbeta som tex brevbärare, kan man förlora sin ersättning om det visar sig att man tex kan sitta ner och sortera post.

Handlar ju verkligen inte om "nån" här på FL eller "nån" på FK som tycker att man ska "ligga och stirra i taket" - helt enkelt så handlar det om din rätt till bidrag från staten eller ej.

Nu säger jag inte att du verkligen gör nått fel, det vet jag ingenting om! Svarar bara på ditt felaktiga uttalande om "personalen på FK"
  • Nidi80
    Anonym skrev 2009-05-04 20:03:53 följande:
    Det syns som inkomst av kapital, och är INTE ett jobb enligt skattemyndigheten.Det kan man väl diskutera vad som är arbetsförmåga, men exakt VAD består min arbetsförmåga i? Spela spel på datorn - ja det kan jag göra, eller det är bland det ENDA jag kan göra. Jag tycker att det tydligt fram kommer av det du skriver att ni på försäkringskassan tycker att sjuka ska helst lägga sig ner döende... Ungefär som att andas, det kanske ni får göra men inte mer.
    Nu ger iofs "personen på FK" en beskrivning av hur det skulle kunna uppfattas. Det är hennes jobb, så du borde kanske uppskatta inlägget? Det är väl bättre att du frågar din handläggare rakt ut? Sen är inte FK en maskin, det är en myndighet där människor som arbetar. De kanske t o m själva är sjukskrivna ibland, hör o häpna.
Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?