• Anonym

Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?

Är det omoraliskt att daytrada fastän man är sjukskriven och får ersättning från försäkringskassan?

Jag är sjukskriven, men finner ett nöje i att spela på börsen. Det är lika roligt som att spela olika dataspel, men extra roligt om man får över en slant:)

Enligt skattemyndigheten klassas det INTE som arbete att daytrada, eftersom det är förvaltning av kapital.

Jag har valt att inte berätta för någon hur jag spenderar mina dagar, tror att folk skulle uppfatta det som stötande.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:33
    Jag är psykiskt sjuk,bipolär med depression, ångest "you name it". Senaste året har jag knappt gått ut ur huset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:41
    Det kan ju vara så att jag får in dubbelt mer pengar från tradingen än från fk - är det då fortfarande ok tycker ni? Samtidigt kan det ju gå åt h-vete oxå, dvs man går minus.

• Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?
  • 1111

Skit i va vi på familjeliv har för moral i den frågan. Det bestämmer du helt å hållet själv ju. Är det inget jobb så trejda på du hoppas bara att du inte loosar så mkt utan snarare tvärt om... hehe

Lycka till!

• Anonym (a)

Det är väl bra att du får in pengar tycker jag Har du tid är det väl bara att köra på. Snarare önskar jag att jag också kunde, hur lärde du dig det? Är det svårt?

• Anonym (Blomma)

Om du aldrig går ut ur huset behöver du ju inga pengar, skämt åsido

Jag daytradar också men är föräldrarledig. Riktigt kul!!
  • Anonym

Anonym (Blomma) skrev 2009-05-03 09:28:46 följande:

Om du aldrig går ut ur huset behöver du ju inga pengar, skämt åsido

Jag daytradar också men är föräldrarledig. Riktigt kul!!
    Det är väl liknande "moraliskt" dilemma...man får ersättning från fk, samtidigt som man kan vara hemma och trada. Men små barn är farliga, min lilla köpte 1000 LUMI åt mig genom ett knapptryck;) hehe. Skulle ha suttit bra nu!!! Måste tänka på det nästa gång han "handlar" åt mig, han har känsla för marknaden.

Berättar du Blomma att du tradar samtidigt som du är föräldrakledig?
  • Anonym (Blomma)

Nej, ingen som vet förutom min man och bror. Tycker inte folk borde veta det eftersom det handlar om så mycket pengar. Vill inte folk ska veta helt enkelt.

Förresten tar jag inte ut föräldrapenning. Har två små och alla dagar kvar för båda barnen.
    Har du några aktietips? Vill köpa i morgon men vet inte riktigt vad. Har nyligen sålt mina New wave, Skf B, RNB och H&M.
  • Anonym

Lumi;) som tips.

Snyggt jobbat Blomma!

Jag swingtradar inte och sover inte med mina aktier:)

Det är ju lite upp och ner vad "the big boys tror", men expertdirekt har sagt ner, ända ner till 680 ("brrr") så jag tror på det. Om du blankar så rullar ju pengarna fortare in!!!, för nedgången går ju fortare än uppgången.

Uppgången ha rgått lite väl fort, om inte en nedgång så en konsoidering behövs!

ED har nyligen (i helgen) rekat RnB och sagt att de skall upp till 9 spänn. Han har kusligt rätt i sina rekat...

Jag tror att jag skall sälja av i långa portföljen, det är ju ingen mening att följa med på resan ner ;) ( vad bankerna än säger...hehe)

Ed rekade NW på 8,8 :) Bara lite som trackrecord, men det kanske är du som är ED?!?

• 1111
    Anonym skrev 2009-05-04 06:41:33 följande:
    Lumi;) som tips. Snyggt jobbat Blomma! Jag swingtradar inte och sover inte med mina aktier:) Det är ju lite upp och ner vad "the big boys tror", men expertdirekt har sagt ner, ända ner till 680 ("brrr") så jag tror på det. Om du blankar så rullar ju pengarna fortare in!!!, för nedgången går ju fortare än uppgången. Uppgången ha rgått lite väl fort, om inte en nedgång så en konsoidering behövs! ED har nyligen (i helgen) rekat RnB och sagt att de skall upp till 9 spänn. Han har kusligt rätt i sina rekat... Jag tror att jag skall sälja av i långa portföljen, det är ju ingen mening att följa med på resan ner ;) ( vad bankerna än säger...hehe) Ed rekade NW på 8,8 :) Bara lite som trackrecord, men det kanske är du som är ED?!?
    Vilket härligt snack, hur lär man sig daytrejda jag vill också tjäna pengar
  • Odella

Är man sjukskriven pga sin mentala hälsa syns det ju inte utanpå, men kan fortfarande ligga lika mycket i fatet som tex en ryggskada. Jag ser inte det som du gör som något arbete, tycker det är stor skillnad faktiskt.

• Odella

Om du tjänar mycket pengar på daytrading så skulle jag fundera på att strunta helt i f-kassan, som ändå innebär regler för hur du ska leva.

• Anonym (Blomma)
    Anonym skrev 2009-05-04 06:41:33 följande:
    Lumi;) som tips. Snyggt jobbat Blomma! Jag swingtradar inte och sover inte med mina aktier:) Det är ju lite upp och ner vad "the big boys tror", men expertdirekt har sagt ner, ända ner till 680 ("brrr") så jag tror på det. Om du blankar så rullar ju pengarna fortare in!!!, för nedgången går ju fortare än uppgången. Uppgången ha rgått lite väl fort, om inte en nedgång så en konsoidering behövs! ED har nyligen (i helgen) rekat RnB och sagt att de skall upp till 9 spänn. Han har kusligt rätt i sina rekat... Jag tror att jag skall sälja av i långa portföljen, det är ju ingen mening att följa med på resan ner ;) ( vad bankerna än säger...hehe) Ed rekade NW på 8,8 :) Bara lite som trackrecord, men det kanske är du som är ED?!?
    Fan, skulle ha läst ditt inlägg och köpt Lumi precis när börsen öppnade för det känns lite meningslöst nu när de gått upp 14% )
    Köpte Ssab och Sca precis. Jag tror inte på en nedgång om du gör utan det fortsätter uppåt.
    Man kan bli bra galen på det här med börsen - jag skulle väntat med o sälja NW, RnB och Sk för det fortsätter ju bra uppåt nu.
    Jaja... Jag är rätt ny på det här så jag lär mig fortfarande...
    Up we go!!
Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?