• Anonym

Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?

Är det omoraliskt att daytrada fastän man är sjukskriven och får ersättning från försäkringskassan?

Jag är sjukskriven, men finner ett nöje i att spela på börsen. Det är lika roligt som att spela olika dataspel, men extra roligt om man får över en slant:)

Enligt skattemyndigheten klassas det INTE som arbete att daytrada, eftersom det är förvaltning av kapital.

Jag har valt att inte berätta för någon hur jag spenderar mina dagar, tror att folk skulle uppfatta det som stötande.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:33
    Jag är psykiskt sjuk,bipolär med depression, ångest "you name it". Senaste året har jag knappt gått ut ur huset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:41
    Det kan ju vara så att jag får in dubbelt mer pengar från tradingen än från fk - är det då fortfarande ok tycker ni? Samtidigt kan det ju gå åt h-vete oxå, dvs man går minus.

• Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?
  • Anonym (beror på)

Om du var sjukrkriven för att du inte kunde sitta vid datorn och jobba skulle jag bli grymt irriterad om jag visste det.....

• linjes

Vad är du sjukskriven för då?

• lia76

Ja det var ju nån som var hemt sjukskriven men skrev på sin blogg varje dag.
    Hon fick sjukskrivningen indragen när FK fick nys på det

Stod i aftonbladet om det

Är man sjukskriven så är man...
    Men man måste ju få sitta vid sin datorn, men kan ska ju inte sitta där från morgon till kväll om man är sjukskriven, då kan man lika gärna jobba.
    Men beror ju på vad man har för jobb också.
    Men har man ett jobb där man sitter om dagarna kan man lika gärna sitta på jobbet

Stella och Ida
  • Trixi8

enda rätta är ju faktiskt att höra med f-kassan om vad som gäller.

• jordgubbe0812

Tja, jag tycker att inom måttliga gränser är det ok.
    Ens ens största mål som sjuksriven ska ju vara att bli friskt. Så se till att ta hand om dig själv i första taget.
    Sen kanske man inte kan arbeta med det hela sin vakna tid, så finner du nöje i att daytrada så varför inte.

• 1111

Helt klart ok. Va skulle det spela för roll. Om man är sjukskriven kan man vara det av olika anledningar. Brutet ben tex, ja då kan man inte göra vissa saker. Fobi av olika slag, torgskräck tex. Ska man istället då bara ligga hemma i sin soffa och stirra i taket.

Vad får man göra när man är sjukskriven? Får man ens skita och torka sig själv? Duscha? Mikra sin mat i mikron? Laga mat? Baka ett bröd? Bädda sin säng. Tvätta sina kläder? Spela ett datorspel?

En del anser att man INTE får göra ett skit. Då kan ju alla sjukskrivna ta livet av sig då isf. Om man ändå inte får anses ha rätt att GÖRA NÅGOT ÖVERHUVUDTAGET.

Fan va irriterad jag blir när folk ska hålla på och tjafsa.

Daytrayda du - helt ok i mina ögon. Ingen hade brytt sig om du varit sjukskriven en månad för att du brutit två ben och ett nyckelben samtidigt som du suttit och spelat poker på nätet, oavsett om du förlorat eller vunnit...

Haja läget?

• Anonym

Så länge man inte tjänar pengar på att vara hemma och vara "sjuk" så skiter jag i vad folk gör.

Kombinationen sjukskriven och arbeta rimmar illa...

• Anonym

Det handlar kanske inte i första hand vad VI här tycker - ta reda på fakta hos tex FK i stället och se om detta kan jämställas med att arbeta?

Jag tror inte det men samtidigt så handlar ju ersättningen även om att du får kompensation från staten för förlorad arbetsinkomst så detta kan ju faktiskt vara på gränsen.

FK kanske behöver dessa nya uppgifter, att du faktiskt har möjligthet att utföra någon typ av kontorsarbete? Jag vet faktiskt inte.

Däremot finns det nog aldrig NÅGON som någonsinn har sagt att man ska ligga död på soffan och stirra i taket när man är sjuk - det är en krystad mening som många kommer med när de blir arga när man börjar prata om arbetsförmåga vs ingen arbetsförmåga...

• Anonym

Nej att daytrada är INTE ett arbete, det har skattemyndigheten bestämt. Eftersom man inte skattar för det som inkomst, så är det inte ett jobb. Det kan alltså inte påverka fk:s bedömning. Det är lagligt - min undran var om ni tycker det är moraliskt?

Jag tänkte inte på det, att det är ju samma sak som att endel inte tycker att sjukskrivna har rätt att resa...;) Att sjukskrivna egentligen inte har rätt till att "leva normalt"...lite tillspetsat då;)

Jag kommer inte heller i fortsättningen att öppet berätta att jag tradar, det tror jag inte heller att andra traders med vanliga jobb gör.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-02 20:25:20 följande:
    Nej att daytrada är INTE ett arbete, det har skattemyndigheten bestämt. Eftersom man inte skattar för det som inkomst, så är det inte ett jobb. Det kan alltså inte påverka fk:s bedömning. Det är lagligt - min undran var om ni tycker det är moraliskt?Jag tänkte inte på det, att det är ju samma sak som att endel inte tycker att sjukskrivna har rätt att resa...;) Att sjukskrivna egentligen inte har rätt till att "leva normalt"...lite tillspetsat då;)Jag kommer inte heller i fortsättningen att öppet berätta att jag tradar, det tror jag inte heller att andra traders med vanliga jobb gör.
    Men hur menar du nu? Du ställer ju frågan här och är väl beredd på svar, från alla med olika syn på saken eller?

Om du tycker det är ok och att det ÄR lagligt och inte kan ändra Fks bedömning - fine! Fortsätt att daytrada så mycket du vill liksom
Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?