• Anonym

Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?

Är det omoraliskt att daytrada fastän man är sjukskriven och får ersättning från försäkringskassan?

Jag är sjukskriven, men finner ett nöje i att spela på börsen. Det är lika roligt som att spela olika dataspel, men extra roligt om man får över en slant:)

Enligt skattemyndigheten klassas det INTE som arbete att daytrada, eftersom det är förvaltning av kapital.

Jag har valt att inte berätta för någon hur jag spenderar mina dagar, tror att folk skulle uppfatta det som stötande.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:33
    Jag är psykiskt sjuk,bipolär med depression, ångest "you name it". Senaste året har jag knappt gått ut ur huset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 15:41
    Det kan ju vara så att jag får in dubbelt mer pengar från tradingen än från fk - är det då fortfarande ok tycker ni? Samtidigt kan det ju gå åt h-vete oxå, dvs man går minus.

• Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?
  • Anonym

Daytrading handlar bara om att köpa och sälja aktier, inget annat. Det kan vem som helst göra när som helst. Många sitter på jobbet och tradar...;)

Man behöver inte lära sig någonting, men om man satsar på fel häst så förlorar man sina pengar. Det är som ett spel:) Satsa olika beroende på om du tror det går upp eller ner.

• Anonym

Kan det inte vara så att ditt daytradande bidrar till att bibehålla dina psykiska problem genom att det gör dig än mer husbunden?

Du kanske inte är frisk nog att jobba men du är frisk nog att ägna dig åt att försöka bli frisk och det är vad du borde ägna dagarna åt - inte att spela (vare sig på börsen elelr dataspel).

• Anonym ($$$)

Anonym (Blomma) skrev 2009-05-03 22:28:04 följande:

Nej, ingen som vet förutom min man och bror. Tycker inte folk borde veta det eftersom det handlar om så mycket pengar. Vill inte folk ska veta helt enkelt.
    Bara nyfiken, hur mycket kapital har du att 'daytrada' för?

Jag skulle kunna tänka mig att testa på men är lite för grön för det. Har 400 tkr i aktier (vilket motsvarar 60% av mina tillgångar) men det är mer tänkt som långsiktig investering. Tänker mig att om man ska bli daytrader krävs det väl åtminstone ett kapital på ett par miljoner för att man ska kunna tjäna bra på det...?
  • Anonym ($$$)

Lite oartigt kanske att inte svara på TS's fråga, så...

Omoraliskt - tja... Förutsatt att du tjänar pengar (så inte vinsterna kvittas 100% med förlusterna), så bidrar du ju till välfärdssamhället genom skatt, och jag förmodar att det inte är ett jobb som aktieinvesterare som du är sjukskriven från...? Så jag tycker det är helt ok att du sysslar med daytrading trots sjukskrivning.

• Anonym

Nej man behöver inga miljoner för att trada. Alla banker säger alltid att man skall vara långsiktig "sitt still i båten"... men varför skall man titta på när ens investeringar går ner i värde?

De flesta har en lång portfölj, och där får man ju avkastning utan att lyfta ett finger:)

Nej endel har "bara" 20k att spela med, det finns så mycket billiga aktier nu att det fungerar. Jag är ju inget proffs, så jag kan inte säga hur mycket cash dom har men många handlar i poster om 1000 aktier (underlättar matematiken).

Om du har 400k i aktier kan du belåna portföljen och trada med lånade pengar. Så länge du inte behåller över natten så kostar lånet inget. "Satsa monopolpengar-vinn riktiga":) Ha en kapitalförsäkring, annars blir det massor att deklarera... Det är heller ingen vinst skatt på den, man skattar ung 1% av värdet 1 januari. Du kan dock inte flytta aktier in i en kf, bara likvider.

Tänk på att man kan förlora pengar på aktiehandel!!!

Det blev lite OT från frågeställningen, men jag tror mig ha fått svaret, att det visst finns människor som tycker att det är inte bara omoraliskt utan dessutom att det skulle vara fel att daytrada om man är sjukskriven.

• Anonym

Det är väl inte frågan om att du ska leva upp till vår moral...

...frågan är om det du sysslar med nu är bra för dig och påskyndar till tillfrisknande och din väg ut i arbetslivet?

Tror DU att daytradandet är bra för dig själv långsiktigt? (och jag menar inte ur ekonomisk synvinkel).

Du skriver att du har allvarliga psykiska problem och knappt går ur huset. Istället för att använda dina problem som en ursäkt så måste du ju jobba vidare med dem, tex genom KBT och andra behandlingar. Att steg för steg utmana dina gränser och våga dig ut i verkligheten är vad du behöver träna på för att ta dig ur sin isolerade situation.

Du mår ju inte bra idag, har du själv skrivit. Du mår ju så psykiskt dåligt att det räknas som en sjukdom. Är det verkligen något du vill stanna kvar i? Eller tänker du dig liksom att det kommer att gå över av sig självt? Så är tyvärr sällan fallet.

Det kanske känns bra så länge du sitter och häckar framför datorn, precis som det känns bra för någon med ätstörningar att svälta sig. Men att det känns bra behöver ju inte betyda att det ÄR bra. Är du sjuk bör du ägna dagarna åt rehabilitering, inte åt social isolering. Det är ju jättetråkigt att du ijte blivit erbjuden någon hjälp men samtidigt kan jag se att motivationsfaktorn kanske påverkas negativt av daytradandet, eller vad tror du själv?

• Anonym (Blomma)
    Anonym ($$) skrev 2009-05-05 05:37:12 följande:
    Anonym (Blomma) skrev 2009-05-03 22:28:04 följande: Bara nyfiken, hur mycket kapital har du att 'daytrada' för? Jag skulle kunna tänka mig att testa på men är lite för grön för det. Har 400 tkr i aktier (vilket motsvarar 60% av mina tillgångar) men det är mer tänkt som långsiktig investering. Tänker mig att om man ska bli daytrader krävs det väl åtminstone ett kapital på ett par miljoner för att man ska kunna tjäna bra på det...?
    Vi är mångmiljonärer men jag daytradar med ett par hundra tusen. Får in nu sista tiden i genomsnitt ca 10 tusen om dagen.
    De mesta av pengarna är bäst att köra långsiktigt med.
    Lycka till och våga!
  • Anonym

Jag tycker det är sjukt omoraliskt.
    Du kan uppenbarligen sitta framför en dator och jobba. Då ska du inte vara sjukskriven, du kan ju jobba.
    Det finns jobb där man sköter allt hemifrån.

• Anonym

Men TS, vad väntar du dig när du SJÄLV skriver "sjukskriven men "jobbar" ?? Det är ju DU som frågar om detta är ok, när du sen får svar som inte passar så fräser du i högan sky.

Jag tycker det du gör är fel i moralisk synpunkt. Att du själv har ställt frågan här, och på det sättet du väljer dina ord, får mig att känna att även DU faktiskt inser att du har en arbetsförmåga men väljer att sitta hemma och "leka". Och att du även tjänar stora summor som 10.000 kr om dagen får mig att ännu mer undra om det du håller på med inte är felaktigt.

Men hey, det är ju ändå Du i slutänden som blir ev polisanmäld och återbetalningsskyldig om detta klassas som arbetsförmåga!

• Anonym

Lite OT- men jag behöver inte råd om hur jag skall bli frisk;) det var inte frågeställningen i tråden.

Svar på tråden Sjukskriven men "jobbar" som daytrader - är det ok?