• Firstandhappy

Vi från Linköping Del:4

Sommaredition 2009.

Ja här kan vi fortsätta att tjata om stort som smått.
    Alla är självklart lika välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 17:47
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41865988.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 17:15
    Och här kommer nya medlemslistan...
    Uppdatera med ny info får ni göra själva..

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m44435479.html

• Svar på tråden Vi från Linköping Del:4
  • SmileyMalin
    Firstandhappy skrev 2009-08-15 00:20:52 följande:
    vi kommer med att få gå mån tis o tors... lite hoppigt men ska ju bara vara så i ca 2 mån..
    vad händer om 2 månader? är det nya regler då?
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    thelifesaviour skrev 2009-08-15 12:18:08 följande:
    Absolut är ju det viktigaste att barnen mår bra, det är självklart. Och ärret spelar mig absolut ingen roll heller. Utan det är just upplevelsen att få föda, som jag skulle sakna någonting oerhört. Jag tror säkert att man inte känner så med tiden, men just nu, när jag ställs framför det så känns det oerhört tungt. För mig känns det som om att det är något av det häftigaste man kan få vara med om som kvinna, att få föda fram mitt barn. Så jag hoppas att det blir så. Annars går ju inte världen under såklart och jag får ju mitt älskade barn hur som helst, men det känns piss att det kanske kan bli så iaf.. Att jag inte ens fått testa. Men jag hoppas h*n vänder sig. Det ska den bannemig göra. Det har jag bestämt.
    att föda barn är övereklamerat
    Själva förlossningen i sig är ju mest bara sjukt smärtsam. Det häftig delen är när man äntligen får se sitt barn för första gången och det är nog precis lika otroligt häftigt oavsett vart bebisen kommer ut
    Men förhoppningsvis vänder bebben på sig!
    Nellie 060510 BF 090922
  • thelifesaviour
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 15:20:08 följande:
    att föda barn är övereklamerat Själva förlossningen i sig är ju mest bara sjukt smärtsam. Det häftig delen är när man äntligen får se sitt barn för första gången och det är nog precis lika otroligt häftigt oavsett vart bebisen kommer ut Men förhoppningsvis vänder bebben på sig!
    Fast det där säger ju alla olika om. Många säger ju att det är fantastiskt även att föda barn och jag vill gärna testa.
    jag väntar inget mirakel, i min mage växer ett spektakel.
  • SmileyMalin
    thelifesaviour skrev 2009-08-15 15:35:09 följande:
    Fast det där säger ju alla olika om. Många säger ju att det är fantastiskt även att föda barn och jag vill gärna testa.
    Jo det är klart. Men många som blivit snittade är ju helt lyriska över det också.
    Men nu är det väl ändå rätt gott om tid för bebisen att vända sig?
    Eller blir det för trångt i magen snart?
    När gör dom vändningsförsöket (eller för man flera?) annars?
    Hoppas verkligen bebisen har vänt sig nästa gång dom kollar så att du kan slappna av och slippa lägga så mycket fokus på det och istället kan förbereda dig inför förlossningen!
    Nellie 060510 BF 090922
  • JePaLuLi
    thelifesaviour skrev 2009-08-15 15:35:09 följande:
    JA!! det är hur häftigt som helst och det är mäktigt vad kroppen faktiskt klarar av. Jag skulle aldrig byta bort mina förlossningar mot ett snitt. Visst, det är ju bra att det finns, men vem vill bli opererad frivilligt?
    Det bästa för både mamma och bebis är ju trots allt en helt naturlig förlossning.
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 15:38:59 följande:
    Jo det är klart. Men många som blivit snittade är ju helt lyriska över det också.Men nu är det väl ändå rätt gott om tid för bebisen att vända sig?Eller blir det för trångt i magen snart?När gör dom vändningsförsöket (eller för man flera?) annars?Hoppas verkligen bebisen har vänt sig nästa gång dom kollar så att du kan slappna av och slippa lägga så mycket fokus på det och istället kan förbereda dig inför förlossningen!
    Det är ju inte konstigt att de är lyriska, de har ju fått träffa sitt barn. Men hur häftigt kan det egentligen vara att bli uppskuren och de plockar ut ungen jämfört med att faktiskt få föda fram sitt barn. Sista krystningen där man verkligen känner hur barnet glider ut är underbar och värd allt!
    En operation är också alltid en operation och det finns ingen barnmorska eller läkare som skulle rekommendera snitt om det inte fanns alldeles speciella skäl.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • dinana
    JePaLuLi skrev 2009-08-15 15:58:10 följande:
    Det är ju inte konstigt att de är lyriska, de har ju fått träffa sitt barn. Men hur häftigt kan det egentligen vara att bli uppskuren och de plockar ut ungen jämfört med att faktiskt få föda fram sitt barn. Sista krystningen där man verkligen känner hur barnet glider ut är underbar och värd allt! En operation är också alltid en operation och det finns ingen barnmorska eller läkare som skulle rekommendera snitt om det inte fanns alldeles speciella skäl.
    Aha, då är det väl något fel på mig, för jag ville minsann bli opererad. Och både jag och min son mådde ju mycket bättre av att jag blev snittad.. så där har du ju fel. Men men.. alla är ju olika. Jag skulle nog inte byta ut mina snitt mot vaginal förlossning. Neh, inte såhär efteråt. Det är verkligen underbart att få  sitt nya liv i famnen. Det spelar ingen roll hur, man har varit gravid så länge så i slut ändan så spelar det ju som sagt ingen roll hur bebisen kommer ut.
    Molly ?061216 (¯`°?. ¸.?°`¯) Leonard ?090519
  • thelifesaviour
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 15:38:59 följande:
    Jo det är klart. Men många som blivit snittade är ju helt lyriska över det också. Men nu är det väl ändå rätt gott om tid för bebisen att vända sig? Eller blir det för trångt i magen snart? När gör dom vändningsförsöket (eller för man flera?) annars? Hoppas verkligen bebisen har vänt sig nästa gång dom kollar så att du kan slappna av och slippa lägga så mycket fokus på det och istället kan förbereda dig inför förlossningen!
    Den har inte så gott om tid att vända sig, vändningsförsök bör väl göras ungefär i nästa, nästnästa vecka, sen är det ju för trångt. Går in i vecka 37 på tisdag. Men jag har inte fått så mycket information än.

Jag förbereder mig inför förlossningen ändå, tänker vara inställd på att få föda fram mitt barn tills dagen de säger någonting annat.
    jag väntar inget mirakel, i min mage växer ett spektakel.
  • JePaLuLi
    dinana skrev 2009-08-15 16:34:10 följande:
    Aha, då är det väl något fel på mig, för jag ville minsann bli opererad. Och både jag och min son mådde ju mycket bättre av att jag blev snittad.. så där har du ju fel. Men men.. alla är ju olika. Jag skulle nog inte byta ut mina snitt mot vaginal förlossning. Neh, inte såhär efteråt. Det är verkligen underbart att få  sitt nya liv i famnen. Det spelar ingen roll hur, man har varit gravid så länge så i slut ändan så spelar det ju som sagt ingen roll hur bebisen kommer ut.
    Fast det fanns ju en anledning till det. Ni mådde ju inte bra. Att få kniven i sig frivilligt verkar ju minst sagt lite märkligt...
    Det finns som sagt ingen läkare som beviljar ett snitt om det int finns anledning till det eftersom ett snitt inte är lika bra för mor och bebis som att föda normalt. Det spelar ingen roll vad du säger, så är det bara. Sen är det som sagt jättebra att det finns en möjlighet för snitt när en vaginal förlossning inte funkar, eller när det blir akut. Men det är aldrig ett förstahandsalternativ om allt är normalt.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • Leos och Vincents mamma
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 15:20:08 följande:
    att föda barn är övereklamerat Själva förlossningen i sig är ju mest bara sjukt smärtsam. Det häftig delen är när man äntligen får se sitt barn för första gången och det är nog precis lika otroligt häftigt oavsett vart bebisen kommer ut Men förhoppningsvis vänder bebben på sig!
    Jag håller med! Alla, oavsett hur man har fött sitt barn, är ju helt lyriska över att få träffa sitt barn. Det är ju även de som har adopterat ett barn så det där med att just föda vaginalt är så olika. Jag vet ett ett par som adopterat o de har blivit riktigt ledsna när folk hela tiden håller på att påpeka att föda vaginalt är så häftigt, men det är det ju att adoptera oxå säger de.
    Jag har oxå blivit ledsen många ggr när folk verkligen inte tänker sig för o har sagt rakt ut att jag är feg o ingen mamma som fött med snitt. Men å andra sidan så har jag ju gjort det som är bäst för mig o mina barn. O har egentligen aldrig känt nån sorg över att inte fått föda vaginalt. Jag kände lite så innan Leo föddes då jag visste att det skulle bli snitt, men efteråt så var jag inte ett dugg besviken.
    Däremot så har alla andra besvär o bekymmer över att jag inte fått föda vaginalt o att det är såå synd om mig. Men det är inte ett dugg synd om mig. Jag ville ju ha snitt o älskade det o mina barn föddes så.

Jag förstår verkligen dig Sanna, klart att man har ställt in sig på saker o ting. O jag förstår verkligen att du vill föda vaginalt. Så jag håller tummarna för att bebis vänder sig!
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • SmileyMalin
    thelifesaviour skrev 2009-08-15 17:03:52 följande:
    Den har inte så gott om tid att vända sig, vändningsförsök bör väl göras ungefär i nästa, nästnästa vecka, sen är det ju för trångt. Går in i vecka 37 på tisdag. Men jag har inte fått så mycket information än. Jag förbereder mig inför förlossningen ändå, tänker vara inställd på att få föda fram mitt barn tills dagen de säger någonting annat.
     oj är du så långt gången! Ja då förstår jag att det börjar bli bråttom! Men när kollade dom senast hur bebisen låg?
    Nellie 060510 BF 090922
Svar på tråden Vi från Linköping Del:4