• Firstandhappy

Vi från Linköping Del:4

Sommaredition 2009.

Ja här kan vi fortsätta att tjata om stort som smått.
    Alla är självklart lika välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 17:47
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41865988.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 17:15
    Och här kommer nya medlemslistan...
    Uppdatera med ny info får ni göra själva..

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m44435479.html

• Svar på tråden Vi från Linköping Del:4
  • SmileyMalin
    JePaLuLi skrev 2009-08-15 19:45:50 följande:
    Vad grundar han på att det kommer bli så snabbt? Det går väl aldrig att förutspå? Inte ens för mig som gick igenom två förlossningar på ett år kunde de lova att det skulle gå fort, även om de nu trodde det eftersom jag aldrig hann läka innan det var dags igen
    Det har jag också funderat mycket på...
    Men förra gången hade jag en väldigt långdragn och seg latensfas, och sedan när kroppen äntligen fattade vad som var på gång gick det verkligen i raketfart.
    0-5 cm tog typ 30 timmar och 5-10 cm gick på någon halvtimme-timme.
    Så därför säger läkaren att jag verkar ha en väldigt effektiv livmoder och nu när kroppen "vet" vad det är som händer och allt redan är förberett sedan förra gången kommer det troligtvis gå väldigt fort redan från start.
    Hon verkar väldigt säker och har på vartenda samtal flera gånger om sagt att jag ska förbereda mig mentalt på detta och att jag absolut inte får vänta hemma utan måste fixa barnvakt och åka in direkt när värkarna drar igång.
    Själv är jag skeptisk och har jag svårt att förstå hur man kan förutspå en förlossning sådär....

Nellie 060510 BF 090922
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 20:55:28 följande:
    Det har jag också funderat mycket på...Men förra gången hade jag en väldigt långdragn och seg latensfas, och sedan när kroppen äntligen fattade vad som var på gång gick det verkligen i raketfart.0-5 cm tog typ 30 timmar och 5-10 cm gick på någon halvtimme-timme.Så därför säger läkaren att jag verkar ha en väldigt effektiv livmoder och nu när kroppen "vet" vad det är som händer och allt redan är förberett sedan förra gången kommer det troligtvis gå väldigt fort redan från start.Hon verkar väldigt säker och har på vartenda samtal flera gånger om sagt att jag ska förbereda mig mentalt på detta och att jag absolut inte får vänta hemma utan måste fixa barnvakt och åka in direkt när värkarna drar igång.Själv är jag skeptisk och har jag svårt att förstå hur man kan förutspå en förlossning sådär.... 

Ja jag måste säga att det låter väldigt märkligt. Man kan ju bara gissa, men man kan aldrig förutspå hur det blir. Nu brukar det ju gå fortare andra gången, men det finns ju inga garantier. Det var samma för mig att jag öppnades väldigt segt i början och sen gick det med raketfart med Lucas, men de har aldrig pratat om nån effektiv livmoder med mig Dock fick jag ju krysta i en evighet med Lucas och med Linus behövdes det bara några gånger.
    Jag tycker nästan att det är lite elakt att hon ger dig en massaförhoppningar, för det är ju faktiskt så att det inte behöver gå fort, även om det kan göra det.

Jag antar att hon inte är synsk och då kan hon ju aldrig veta eller förutspå hur det kommer bli. Allt man kan göra är att gissa.
    Men jag hoppas verkligen att du får en bra upplevelse den här gången, hur det än blir.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • Leos och Vincents mamma
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 20:55:28 följande:
    Det har jag också funderat mycket på...Men förra gången hade jag en väldigt långdragn och seg latensfas, och sedan när kroppen äntligen fattade vad som var på gång gick det verkligen i raketfart.0-5 cm tog typ 30 timmar och 5-10 cm gick på någon halvtimme-timme.Så därför säger läkaren att jag verkar ha en väldigt effektiv livmoder och nu när kroppen "vet" vad det är som händer och allt redan är förberett sedan förra gången kommer det troligtvis gå väldigt fort redan från start.Hon verkar väldigt säker och har på vartenda samtal flera gånger om sagt att jag ska förbereda mig mentalt på detta och att jag absolut inte får vänta hemma utan måste fixa barnvakt och åka in direkt när värkarna drar igång.Själv är jag skeptisk och har jag svårt att förstå hur man kan förutspå en förlossning sådär.... 
    Vilken läkare har du?
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • SmileyMalin
    JePaLuLi skrev 2009-08-15 21:09:39 följande:
    Ja jag måste säga att det låter väldigt märkligt. Man kan ju bara gissa, men man kan aldrig förutspå hur det blir. Nu brukar det ju gå fortare andra gången, men det finns ju inga garantier. Det var samma för mig att jag öppnades väldigt segt i början och sen gick det med raketfart med Lucas, men de har aldrig pratat om nån effektiv livmoder med mig Dock fick jag ju krysta i en evighet med Lucas och med Linus behövdes det bara några gånger. Jag tycker nästan att det är lite elakt att hon ger dig en massaförhoppningar, för det är ju faktiskt så att det inte behöver gå fort, även om det kan göra det. Jag antar att hon inte är synsk och då kan hon ju aldrig veta eller förutspå hur det kommer bli. Allt man kan göra är att gissa. Men jag hoppas verkligen att du får en bra upplevelse den här gången, hur det än blir.

jo precis. Kommer nog vara svårt att mentalt orka igenom en ny långdragen förlossning när man har fått höra det här hela tiden...
    Men jag tror att läkaren kanske tänker att det är ännu värre med en väldigt snabb och intensiv förlossning om man inte är förberedd på det. Så jag antar att hon bara vill väl.
    Och hade jag inte vart förlossningsrädd och gått på samtal för det så hade jag ju inte hört nåt alls om detta. För BM har aldrig nämnt det....
    Och då skulle jag nog ha ställt in mig på en ny långdragen förlossning och väntat hemma in i det längsta. 
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-15 21:10:56 följande:
    Vilken läkare har du?
     Marie Cedergren upp på Nike-mottagningen.'
    Hon har verkligen hjälpt mig både med att bearbeta förra förlossning och böja se positivt på den här
    Nellie 060510 BF 090922
  • Leos och Vincents mamma
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 21:18:42 följande:
     Marie Cedergren upp på Nike-mottagningen.'Hon har verkligen hjälpt mig både med att bearbeta förra förlossning och böja se positivt på den här
    Ok. Så skönt att hon kan hjälpa dig
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • SmileyMalin
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-15 21:37:48 följande:
    Ok. Så skönt att hon kan hjälpa dig
    ja det gäller nog att man får "rätt" läkare/BM om dom där samtalen ska ge nåt!
    Var uppe och pratade med någon annan 1 gång efter Nellies förlossning och det gav verkligen ingenting!
    Nellie 060510 BF 090922
  • Fru T
    thelifesaviour skrev 2009-08-15 15:35:09 följande:
    Fast det där säger ju alla olika om. Många säger ju att det är fantastiskt även att föda barn och jag vill gärna testa.
    ja tycker inte heller det va så häftingt, den känslan kom senare när ja verkligan fatta att det där lilla knytet som ligger där å är så förbannat söt, är MIN...
    Stolt mamma till underbaraste lilla Mathilda f.15/6-09
  • JePaLuLi
    Fru T skrev 2009-08-16 10:09:06 följande:
    ja tycker inte heller det va så häftingt, den känslan kom senare när ja verkligan fatta att det där lilla knytet som ligger där å är så förbannat söt, är MIN...
    Jag fattade direkt att underverken var mina
    Det var en himlastormande kärlek direkt! {#lang_emotions_heart}
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • Fru T
    JePaLuLi skrev 2009-08-16 11:00:28 följande:
    Jag fattade direkt att underverken var mina Det var en himlastormande kärlek direkt!
    ja va bara trött å glad att smärtan hade minskat för inte fan är den ju över bara för att ungen är ute men självklart älskade ja henne med, va ju lite i en annan värld bara...
    Stolt mamma till underbaraste lilla Mathilda f.15/6-09
Svar på tråden Vi från Linköping Del:4