• Firstandhappy

Vi från Linköping Del:4

Sommaredition 2009.

Ja här kan vi fortsätta att tjata om stort som smått.
    Alla är självklart lika välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 17:47
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41865988.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 17:15
    Och här kommer nya medlemslistan...
    Uppdatera med ny info får ni göra själva..

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m44435479.html

• Svar på tråden Vi från Linköping Del:4
  • Fru T

den här veckan har vi påbörjat 62cl kläderna i byrån å nästan alla 50/56cl kläder är undanplockade...

dax att införskaffa lite nytt kanske

Stolt mamma till underbaraste lilla Mathilda f.15/6-09
  • JePaLuLi
    Fru T skrev 2009-08-14 19:00:51 följande:
    iii kan ni sluta snacka dagis!ja får ångest bara ja tänker på´t å då har ja ändå ett helt år kvar tills det är dax det ser ut som vi kommer köpa lägenhet i parhus som ska byggas i tallboda inget är klart men vi va på banken idag å allt ser possetivt ut... å därvid ligger det ett helt nybyggt dagis som det talas välldigt gått om så det blir att kolla upp, å sen vimlar det ju av dagis i tallboda
    Nä det kan vi inte

Ni som har era barn på dagis sen tidigare: Vad är att föredra när det gäller tider?
    Vi fick styra våra 15 timmar som vi ville och han fick vara med och äta tre dagar i veckan. Är det då smidigast att ta typ 9-14 tisdag, onsdag, torsdag så får vi långledigt sen? Eller är nåt annat sätt bättre?
    Jag hade ju ställt in mig på tre timmar om dagen och tyckte att det kändes ganska lagom trots allt. Han är ju inte så gammal.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • SmileyMalin
    JePaLuLi skrev 2009-08-14 19:20:21 följande:
    Nä det kan vi inte Ni som har era barn på dagis sen tidigare: Vad är att föredra när det gäller tider? Vi fick styra våra 15 timmar som vi ville och han fick vara med och äta tre dagar i veckan. Är det då smidigast att ta typ 9-14 tisdag, onsdag, torsdag så får vi långledigt sen? Eller är nåt annat sätt bättre? Jag hade ju ställt in mig på tre timmar om dagen och tyckte att det kändes ganska lagom trots allt. Han är ju inte så gammal.
    Så har vi för Nellie. Fast Måndag-onsdag istället.
    Känns som det borde bli enklare för barnen med kortvecka på dagis och sedan långhelg än att hoppa och vara hemma en dag mitt i.
    Framförallt Nellie som alltid gått på dagis 5 dagar i veckan innan.
    Nellie 060510 BF 090922
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-14 20:29:19 följande:
    Så har vi för Nellie. Fast Måndag-onsdag istället.Känns som det borde bli enklare för barnen med kortvecka på dagis och sedan långhelg än att hoppa och vara hemma en dag mitt i.Framförallt Nellie som alltid gått på dagis 5 dagar i veckan innan.
    Ja lite så känner jag också. Och jag vill ha det sammanhängande så det blir nån form av rutin liksom.
    Nu är ju Nellie lite äldre, men tror du Lucas orkar 5 timmar?
    På det sättet är det ju positivt för han lär ju vara helt slut efteråt
  • SmileyMalin
    JePaLuLi skrev 2009-08-14 20:41:12 följande:
    Ja lite så känner jag också. Och jag vill ha det sammanhängande så det blir nån form av rutin liksom. Nu är ju Nellie lite äldre, men tror du Lucas orkar 5 timmar? På det sättet är det ju positivt för han lär ju vara helt slut efteråt
    det är nog inga problem. Nellie började på dagis vid 15 månaders ålder och hade flera lite längre dagar. Vid den åldern sover dom ju bort en del av tiden också!
    Tycker faktiskt att det har varit tuffare för Nellie med långa dagar nu det sista året.
    Småbarn tar ju den vila dom behöver på ett annat sätt. Dom är ju inte lika medvetna om allt roligt man kan råka missa om man tar det lugnt en kort stund som äldre barn är

Nellie 060510 BF 090922
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-14 20:57:31 följande:
    det är nog inga problem. Nellie började på dagis vid 15 månaders ålder och hade flera lite längre dagar. Vid den åldern sover dom ju bort en del av tiden också!Tycker faktiskt att det har varit tuffare för Nellie med långa dagar nu det sista året.Småbarn tar ju den vila dom behöver på ett annat sätt. Dom är ju inte lika medvetna om allt roligt man kan råka missa om man tar det lugnt en kort stund som äldre barn är  
    Jo det förstås. Men jag tycker att om han bara ska vara där 15 timmar så känns det ju onödigt om han ska sova bort flera timmar. Det viktiga när han är där är ju att ta del av den pedagogiska verksamheten, inte att sova. Det kan han lika gärna göra hemma i så fall
  • SmileyMalin
    JePaLuLi skrev 2009-08-14 21:09:15 följande:
    Jo det förstås. Men jag tycker att om han bara ska vara där 15 timmar så känns det ju onödigt om han ska sova bort flera timmar. Det viktiga när han är där är ju att ta del av den pedagogiska verksamheten, inte att sova. Det kan han lika gärna göra hemma i så fall
    fast går han 9-14 blir det väl att han sover? eller håller han sig vaken så länge på eftermiddagen?
    Nellie 060510 BF 090922
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-14 21:18:57 följande:
    fast går han 9-14 blir det väl att han sover? eller håller han sig vaken så länge på eftermiddagen?
    Nä men det är ju just därför som jag överväger om han ska gå tre timmar istället.
    Jag tror inte att han skulle klara att vara vaken från 9-14.
  • SmileyMalin
    JePaLuLi skrev 2009-08-14 21:21:53 följande:
    Nä men det är ju just därför som jag överväger om han ska gå tre timmar istället. Jag tror inte att han skulle klara att vara vaken från 9-14.
    kan han inte gå 4 dagar i veckan då?
    tex 8-12 (och en timme kortare en av dagarna)
    Då kan han ju vara med på lunchen och sedan sova hemma.

Det jag känner skulle bli negativt för Nellie om hon gick 8-11 är att det känns som om det blir så lite tid till fri lek. På förmiddagarna är det ju ofta så mycket rutiner på förskolorna. Samling, påklädning, utelek, avklädning.
    Oftast är det ju lite lugnare och barnen ges tid på ett annat sätt på eftermiddagarna.

Men får du välja tider helt fritt eller har du några alternativ att välja på?
    Nellie 060510 BF 090922
  • SmileyMalin

tror i och för sig att tre timmar om dagen är kanska bra för kontinuitetens skull för ett mindre barn. Det är nog mest ur föräldrasynvinkel det är sämre...
    Jag skulle inte orka med att ha Nellie på dagis 5 dagar i veckan.

Nellie 060510 BF 090922
Svar på tråden Vi från Linköping Del:4