Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-15 18:30:37 följande:
Jag håller med! Alla, oavsett hur man har fött sitt barn, är ju helt lyriska över att få träffa sitt barn. Det är ju även de som har adopterat ett barn så det där med att just föda vaginalt är så olika. Jag vet ett ett par som adopterat o de har blivit riktigt ledsna när folk hela tiden håller på att påpeka att föda vaginalt är så häftigt, men det är det ju att adoptera oxå säger de.Jag har oxå blivit ledsen många ggr när folk verkligen inte tänker sig för o har sagt rakt ut att jag är feg o ingen mamma som fött med snitt. Men å andra sidan så har jag ju gjort det som är bäst för mig o mina barn. O har egentligen aldrig känt nån sorg över att inte fått föda vaginalt. Jag kände lite så innan Leo föddes då jag visste att det skulle bli snitt, men efteråt så var jag inte ett dugg besviken.Däremot så har alla andra besvär o bekymmer över att jag inte fått föda vaginalt o att det är såå synd om mig. Men det är inte ett dugg synd om mig. Jag ville ju ha snitt o älskade det o mina barn föddes så.Jag förstår verkligen dig Sanna, klart att man har ställt in sig på saker o ting. O jag förstår verkligen att du vill föda vaginalt. Så jag håller tummarna för att bebis vänder sig!
Men du har ju å andra sidan väldigt starka skäl också.
Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-15 18:36:50 följande:
Min läkare sa dessutom att det är inte riktigt så att det är bättre med en vaginal förlossning. Finns till o med forsking på det, men har tyvärr ingen källa nu.Kan hända massa saker vid vaginal förlossning oxå.Och jo, det var visst VÄLDIGT häftigt att föda med snitt! Det är skithäftigt att de kan göra så o det var väldigt häftigt att få vara vaken hela tiden o få veta o känna vad de sysslade med.Jag tror att många egentligen vill säga att det är prestige att föda vaginalt, än att "bara" ligga där på op bordet, men att de inte vågar säga det rakt ut (förutom här i massa trådar då ).
Självklart kan det hända saker vid en vaginal förlossning ockwå. Men det är ju bättre för både mamma ochbarn, det kan ingen neka till. Hade det varit bättre att bli snittad hade alla förmodligen blivit det.
SmileyMalin skrev 2009-08-15 18:40:29 följande:
Fast jag upplevde aldrig ens den sista biten av förlossningen som positiv... När Nellie äntligen kom ut var jag bara så lycklig att smärtan var över. Bebisen brydde jag mig inte ett dugg om. Undrade vad det var för konstig slemmig sak dom slängde upp på magen på mig och var nästan på väg att knuffa bort "det". Men så tittade jag ner och såg att det var bebisen. Fast det tog ytterligare en stund innan dom där starka känslorna kom. Och det kan jag ibland känna sorg över. Att jag inte kände någon kärlek eller glädje när jag såg Nellie för första gången Om det skulle bli planerat snitt den här gången skulle jag mest bli glad.Dom ändå två anledningarna till att jag vill föda vaginalt den här gången är dels att det finns många fördelar rent medecinskt och att det kommer ge min förra förlossningen mer mening. För om jag får en bra förlossning den här gången kommer jag förhoppningsvs känna att det ändå var värt att föda vaginalt förra gången för att ha "grovjobbet gjort" inför den här förlossningen.
Jag kan aldrig föreställa mig hur det är att känna så och det måste vara fruktansvärt
Modigt ändå att du är gravid på nytt igen. Men baserat på hur du känner, kan du inte få snitt i så fall?
Jag hoppas dock att du övervinner dina känslor och att du får en fantastisk upplevelse denna gång. Jag vågar nästan lova att det kommer bli betydligt lättare den här gången eftersom Nellie har "banat väg" åt lillasyster.