• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • Sofies värld

just nu så bara redigerar jag hela tiden. jättetråkigt när man inget hellre vill än att skriva fortsättningen! men men, det är ett nödvändigt ont. igår hann jag med 50 sidor, 20 sidor har jag satt som minimum per dag så det får väl vara bra. Tar lite ledigt vissa dagar med, så det jämnar väl ut sig!

hur länge håller en forumstråd innan man måste förnya den förresten?

• Aint Your Fairytale

3 månader är en tråd öppen...

Ja, ögonen går ju i kors tillslut om man läser för mycket, hehe.

Sofies värld skrev 2009-09-04 20:26:19 följande:

just nu så bara redigerar jag hela tiden. jättetråkigt när man inget hellre vill än att skriva fortsättningen! men men, det är ett nödvändigt ont. igår hann jag med 50 sidor, 20 sidor har jag satt som minimum per dag så det får väl vara bra. Tar lite ledigt vissa dagar med, så det jämnar väl ut sig!hur länge håller en forumstråd innan man måste förnya den förresten?
  • Lilloscar

jag vet inte om någon av er har läst Stig Dagermas noveller. Bland hans bästa (alla är egentligen genialiska) är "Att döda ett barn" och "nattens lekar". Den första är högst tre sidor och den andra fem. Trots sina få sidor får man en upplevelse för livet. varje mening säger tusen ord och frambringar alla möjliga känslor hos en. Helt magiska. Han var och är novellisternas fader. Man kan lära sig mycket av hans stil och sätt att skriva på, även om man inte gillar det han skriver om (utsatthet, orättvisor, föräldralöshet etc.) MANNEN VAR ETT GENI! Rekommenderar honom starkt!

• Choko
    Sofies värld skrev 2009-09-03 23:19:35 följande:
    choko: det är ju jättebra att du har kommit igång såpass! är det en och samma som du håller på och skriver eller skriver du på dem allihop?är jättenyfiken på din, för det låter som något i min smak!-------------------------------------------------- -----------------------någon som försökt sig på någon utav novelltävlingarna förresten? jag skulle verkligen vilja, men gud vad svårt det är att komma på en kort historia! Jag kommer bara på sånt som jag vill skriva en hel bok om.
    Tack! :) Jag skriver bara på en och samma bok - än så länge. Jag är själv väldigt nyfiken på hur den kommer att bli eftersom det är min första. Tycker du är duktig som redigerar 20 sidor per dag. Tiden går ju så himla fort så din bok är nog snart helt klar! :)

Skulle vara kul att försöka sig på att skriva en novell. Gillar dikter också väldigt mycket. Men det här med att räkna ord har aldrig varit min grej... Det är innehållet i texten som räknas och det blir så många ord eller sidor det blir, varken mer eller mindre...

Lilloscar: Tack för tipset om Stig Dagerman!
  • Morgonrodnad

igår skrev jag på min "spök"bok, får se hur den artar sig

• Sofies värld

Morgonrodnad: spökbok? låter spännande! för vuxna eller barn? kolla på spökwebben för lite inspiration. hu, säger jag bara!

• Morgonrodnad

den blir nog för vuxna.

Är det någon som vet hur lång en bok ska vara för att klassas som bok/roman?

• Sofies värld

morgonrodnad: jag har tyvärr ingen aning!
    får man fråga vad din ska handla om? förutom det uppenbara då!

----------------------------------------------------------

ju mer jag redigerar, desto längre blir min berättelse och desto mer blir det att redigera! lite som en ond cirkel =) fast det är bara att par sidor den har utökats med, jag har strukit ganska mycket med.

vad tycker ni om att döpa kapitlena? tycker ni att det berättar för mycket om vad som ska hända? jag är lite kluven till hur jag ska göra faktiskt.

• Choko

Morgonrodnad: Jag tycker också att en spökbok låter spännande!

Sofies värld: Angående dpa kapitel så kan det ju vara mer eller mindre avslöjande beroende på vad man döper kapitlet till. Själv vill jag inte veta någonting i förväg men samtidigt kan det ju väcka intresse att ge en hint... Jag döper mina kapitel medan jag skriver men det är mest för min egen skull, sen har jag kanske bara nummer eller något intresseväckande namn på kapitlet som inte talar om vad som händer.

• Pormoicheia

Har någon här fått ge ut något?
    Hur har ni gått tillväga då?

Apprentice Moraltant *back in action*
Svar på tråden Någon som skriver???