• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • Tate

På ett sätt en lätt bok att skriva - man kan börja och sluta lite här och var eftersom det inte är en sammanhängande historia utan fristående kapitel. Fast det gjorde redigeringen svårare kände jag - vilken ordning ska allt placeras i? Vilken tempus? Hur mycket har jag upprepat mig, etc.

Men jag tycker att fler skulle utnyttja det faktum att man faktiskt kan börja mitt i. Finns ingen lag som säger att man msåte börja skriva kapitel ett. Skriv den biten som lockar dig först, och beskriv sedan vad som ledde dit.

• Sofies värld

Tate: den ska jag absolut köpa!

Jättebra tips du skrev förresten! Jag har jättemånga scener klara som har dykt upp i huvudet (oftast nattetid) och som jag bara har varit tvungen att skriva ner fastän de inte hänt i boken än. jättebra att bara plocka fram anteckningarna sen när det är dags för scenen att bli skriven!

• Aint Your Fairytale

Nej det är sant... Många författare skriver ju på något ställe, och sedan skriver de tex början efter ett tag, o.s.v.

Tate skrev 2009-08-26 22:30:40 följande:
    På ett sätt en lätt bok att skriva - man kan börja och sluta lite här och var eftersom det inte är en sammanhängande historia utan fristående kapitel. Fast det gjorde redigeringen svårare kände jag - vilken ordning ska allt placeras i? Vilken tempus? Hur mycket har jag upprepat mig, etc.Men jag tycker att fler skulle utnyttja det faktum att man faktiskt kan börja mitt i. Finns ingen lag som säger att man msåte börja skriva kapitel ett. Skriv den biten som lockar dig först, och beskriv sedan vad som ledde dit.
  • M C

Jag har börjat på en bok och den här tråden är EXAKT vad jag behöver. Nu ska jag bara läsa igenom den.
    Tokfastnade ifjol när Livet landade på mitt huvud.
    Synopsis är klart, storyn hålller. I princip allt är klart utom att jag inte har disiplinen att skriva.
    Istället sitter jag här! *slår mig själv*

• M C

Sofies värld skrev 2009-06-22 22:34:50 följande:

nej, vem har sagt att det ska vara enkelt? =) själv önskar jag mig bara mer tid att sitta just nu. sätter mig alltid när resten av familjen har gått och lagt sig, runt 22.30 och skriver alltid minst 2000 ord. men jag önskar jag hade tiden att skriva mer!är inne i en svacka då jag tycker att den jag redan har skrivit är asdålig och at jag ska slänga den i papperskorgen. men jag ska nog försöka skicka in den i alla fall, så får vi se. blir den ratad ratar jag nog den med, eller lägger den på is i alla fall för jag är så trött på den nu!
    Åhå, vilken bra idé! Jag är superpigg på kvällarna när alla andra går och lägger sig!
  • M C

Måste bara svara på SiFi/fantasy-frågan.
    Den ena går "bakåt", den andra går "framåt".
    Dvs Fantasy är utan teknik; lägerledar och hästar.
    _Sience_ fiction handlar om teknik, framtid, fantasier om hur det _ska_ bli.

• M C

Såja.
    Nu: jag har ett gammalt synopsis med tillhörande första kapitel i en fantasybok, men det är över 6 år sen jag skrev något på den. Historien ligger och ruvar i bakhuvudet men jag kommer ingenstans.
    Den jag skriver på nu är en deckare *fnissar åt WZZs kommentar* men det är mer ett samhällsinlägg då jag är mycket influerad av humanism-kampen som pågår i världen just nu. Lööööv Richard Dawkins!
    Men som sagt: det var ganska allvarligt det som hände för ett år sen, har inte riktigt kommit ur det än.
    Men jag fick massor av inspiration nu!

• Aint Your Fairytale

Jag har suttit nu en stund och skrivit en massa namn, och skapat olika personer och tänkbara situationer och händelser. Jag älskar kriminalböcker, så det lutar för tillfället mot en lite spännande bok...

Så kanske jag kommer igång med en story snart...

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Kul att inspirationen kom för dig...

M C skrev 2009-08-27 11:49:19 följande:

ja.Nu: jag har ett gammalt synopsis med tillhörande första kapitel i en fantasybok, men det är över 6 år sen jag skrev något på den. Historien ligger och ruvar i bakhuvudet men jag kommer ingenstans.Den jag skriver på nu är en deckare *fnissar åt WZZs kommentar* men det är mer ett samhällsinlägg då jag är mycket influerad av humanism-kampen som pågår i världen just nu. Lööööv Richard Dawkins!Men som sagt: det var ganska allvarligt det som hände för ett år sen, har inte riktigt kommit ur det än.Men jag fick massor av inspiration nu!
Svar på tråden Någon som skriver???