• LuPeRo

Pergopinglorna del 18

Nu har vi nått del 18 av denna trevliga tråd

Denna tråd vänder sig till alla som äter Pergotime eller som har frågor om det.

Vi har även vår egna LIST TRÅD med alla plus som blivit här
    och där vi som kämpar just nu lägger upp vårt BIM.

Dessutom så har vi vår egna TEMP TRÅD där vi som tempar kan länka våra kurvor.

~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~

List tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m42917264.html

Temp tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m43096126.html

Statistik över Pergotime
    www.familjeliv.se/Forum-7-130/m37749906.html

Plus tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m43441842.html

När vi fått våra älskade barn träffas vi här;
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m42790391.html

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 15:32
    NY TEMPTRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m45623908.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 17:11
    NY LIST-TRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-235/m46026242.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 16:11
    NY PLUS-TRÅD

www.familjeliv.se/Forum-11-237/m46668087.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 11:59
    NY TRÅD -> DEL 19

www.familjeliv.se/Forum-7-125/m47301399.html

• Svar på tråden Pergopinglorna del 18
  • Skrutt74

En fråga till: Är det ngn här som har problem med sköldkörteln i samband med PCO? Jag har för lågt T4V och har varit och tagit mera blodprov idag för att kolla närmare...

• Love is everything

BIM + 1 idag, ont i bröstvårtorna sedan 1 vecka och mensvärk sen 4 dagar... Varför kommer den inte? BM ringer och frågar om den kommit än, varje dag! Hehe! Ska som sagt köra en enkelkur denna månaden, under tiden vi väntar på att få börja med hormonsprutor. Funderar även på om vi skulle ta och försöka oss på ett IVF-försök, skita i all väntan och behandlingar... Men 22.000:-..... Kanske är bättre att testa sprutorna lite innan? : P Om det inte fungerar med sprutor under hösten kommer jag att ringa CVL och boka tid för info...

Välkommen tillbaka Minimal! : D Hoppas du inte behöver vänta allt för länge... Håller tummarna för dig!

• Boo 79

Imorrn är det testdags igen.... Men det känns inte som det har tagit sig den här gången heller...

• timmisen

Spännande Boo 79!

Hoppas någon kan svara på dina frågor Vimsan74, för jag är oxå nyfiken på metformin.

• Viktoria5

Boo79, lycka till imorgon!! Har du några symtom?

Vimsan74: Jag har inte fått diagnosen PCO men min ÄL vill inte komma av sig själv. Har tagit prover på min sköldkörtel som visar att jag har för låg ämnesomsättnng. Tog om proverna förra veckan och så skall läkaren ringa nästa fredag, kanske blir metformin för mig också...??? Vet inte riktigt vilket av värdena som var dålig. Läkaren sa bara att om man har dålig ämnesomsättnng så kan det vara en anledning till att inte bli gravid.

• Skrutt74

Viktoria5: Precis... Jag har också noll ämnesomsättning. Allt jag äter fastnar på mig, måste röra på mig hela tiden och ändå har jag jättesvårt att hålla vikten. Hoppas att du får veta vad som är fel och får någon hjälp. Jag hoppas att metforminet ska hjälpa mig. I sept. ska jag till gyn. igen och får då svar på de nytagna sköldkörtel proven. Kanske man skulle behöva lite Thyroxin också... Vad vet jag? Bara det hjälper en att bli gravid provar jag allt!{#lang_emotions_smile}

• Love is everything

Vimsan74: Välkommen tillbaka!! Hoppas det blir din tur snart!

Jag har testat Metformin under en 3 veckors period... Sen gick det inte mer! Jag hade diarré (ursäkta) konstant dygnet runt i 3 veckor. Tro sjutton att man går ner i vikt!! Många som har PCO-S får Metformin ordinerat pga att vi har svårare att göra oss av med allt insulin, därför är så många överviktiga som har sjukdomen! Metformin är ju en diabetestablett egentligen och fungerar så att den blockerar en viss mängd insulin att "lagra sig" i kroppen. Därför är GI eller LCHF mycket bra alternativa metoder för att gå ner i vikt då man har PCO-S.

Den vanligaste dosen är 1 tablett 3 gånger dagligen, i samband med måltid. Om jag skulle börja med dem igen skulle jag kunna tänka mig att ta en tablett om dagen och trappa upp mycket försiktigt...

Har funderat på det här med Metformin och graviditet.... Det står ju att det inte är bra. MEN, det gäller för de som har diabetes, inte övriga!! Fråga mig inte varför... Men det är förmodligen inte samma insulinpåverkan! I FASS står: "Om patienten planerar att bli gravid och under graviditet bör DIABETES inte behandlas med metformin". Så jag tror man kan ta dem för att gå ner i vikt tills det att man blir gravid. Det är aldrig optimalt att "banta" då man är gravid så det blir kanske ganska naturligt att sluta med dem? Tror inte man behöver trappa ner tabletterna för att sluta med dem. Det beror nog på de biverkningar man har.

Oj, vad mycket det blev!!
    Hoppas att jag gett en tydligare bild av vad det är...

Lycka till!! Och glöm inte att köpa toapapper!! ; )

• Mariadottir

ALLA: Tack för allt välkomnande! =)

Jag fick ett samtal idag från IVF-kliniken. De hade fått remissen men undrade varför gyn vi var hos inte hade skickat den till Nyköping, där vi bor. Det var nog bara så att ingen visste om att dem gör IVF i Nyköping bara.
    Men jag blev jätte förvånad för hon nämde att sambons spermier inte alls är så bra som vi har fått höra. De är rätt till antalet och friska men de simmar väldigt dåligt. Så dåligt att våran enda chans är IVF. Var har den informationen tagit vägen innan???? {#lang_emotions_surprised} Varför fick jag pergo om det nu är som hon säger? Idag hann jag inte fråga så mycket om det för jag stod i skolan och skulle precis gå in på lektion, men jag ska tillbaka till gyn, där vi gått för utredning, på torsdag för kontroll av pergokuren så jag ska fråga då. Men... *förvirrad*
    Det var iaf inte så lång väntetid på IVF:en som vi trott från början utan vi kan få köra igång i oktober så det är ju trots allt skönt!
    Jag blev bara så fundersam...

Livet ÄR en dans på rosor... Man får väldigt många taggar i fötterna!
  • Skrutt74

Love is... : Tack för svaret! Och ja... Jag ska inhandla storpack toapapper!{#lang_emotions_smile} Jag läste att diarré var en biverkning så får se hur det går. Jag har väldigt känslig mage annars också. Men jag ska trappa upp väldigt försiktigt under 4 veckors tid, så jag hoppas att det går bra. Jag är inte överviktigt, utan gyn skrev ut det så att jag om möjligt skulle slippa sötsuget och på kuppen tappa mina trivselkilo. Hoppas...

Ingen här som har sköldkörtelproblem???

Mariadottir:??? Hur kan man missa att informera om en sådan sak? Helt sjukt ju... Tänk att man alltid ska behöva nosa igenom allt själv för att få veta. Ibland kan man inte lita på sina läkare!

• Nektarin

Mariadottir, vilket strul, då får man än en gång bevisat för sig att man alltid skall dubbelkolla remisser mm, inte kan man då lite på nån!

Vimsan, jo jag *vinkar*
    Jag har ätit Levaxin i 10 år snart pga dålig ämnesomsättning. Är ju diabetiker så detta kollas med jämna mellanrum och i o med att bägge sjukdomarna är immunologiska så går de ofta hand i hand.
    Äter just nu 125 mkgr per dag (hyfsat hög dos). Fick faktiskt höja den något efter sista mf:et då just TSH som visar hur hårt sköldkörteln jobbar absolut inte skall ligga för högt då man planerar bli gravid.

Boo79, alla tummar för dig att det skall bli glada nyheter i morgon

Helgkramar till alla andra!

Svar på tråden Pergopinglorna del 18