• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • jeng

sthlm,
    nej, man vet inte om vaccinet kan påverka fostret - sant! det man däremot vet är att ett barn som föds i v 30 inte är direkt färdigt... ska jag välja risk så tar jag hellre vaccinet, som faktiskt ännu inte visat sig vara farligt på något vis!

lille,
    nej precis, inte tänker vi isolera oss!!! vi kommer umgås med släkt och vänner precis som vanligt, och åka och handla osv måste man ju göra. jag är redan noga med att tvätta matvaror och händerna då jag kommer hem så där blir det nog ingen skillnad. dagis och barngrupper i allmänhet vet man ju dock är stora smittokällor, så det är därför jag är skeptisk till det. är ju också skeptisk till arbetsplatsen eftersom både jag och ph jobbar på ställen där folk skiter i att de är sjuka utan går till jobbet ändå! dessutom är jag faktiskt lite orolig för spanienresan om några veckor... dels pga smittan på hotell och flyg som ju är större än normalt, men också pga en mkt större andel resistenta bakterier där nere... men det blir nog bra

• 3 barns mamma84

Men det var så stor grej när fågelinfluesan var här och nu svinifluensan vissa tar detta på stort grej.
    Vi kommer inte bli smittade.

• jeng

carina,
    ja, de beslutade det igår eller nåt sånt, och har gått ut med infon idag. att barn under 3 inte kommer vaccineras, med eventuellt undantag för de småbarn som tillhör en annan högriskgrupp, tex hjärtsjuka eller med lungproblem osv. så didos kommer inte få vaccinera sig.

• Amelie

VT: Jag säger som de andra, vad bra att du ska kolla upp om det är borelia du har. Jag är jätterädd för fästingar - kanske för att vi inte har dem här uppe. Usch!
    Angående borden så: jäkla människa! Jag hejar på dig!!

Melva: Vilken situation! Kramar på dig!

Jucea: Jag förstår hur du känner ang svininfluensan. Men jag skulle inte vaccinera mig om jag var gravid. Å andra sidan var jag kanske nog så restriktiv mot allt vad främmande preparat var under min graviditet. Jag vet att du inte var lika orolig. Jag brukar tänka på alla stackars neurosedynoffer under 50-talet. Inte för att skrämma dig, det är som sagt bara jag som är hispig. Och vi lever ju faktiskt på 2000-talet så det är säkert rätt att följa rekommendationer som kommer.

• 3 barns mamma84
    jeng skrev 2009-09-04 14:29:53 följande:
    carina,ja, de beslutade det igår eller nåt sånt, och har gått ut med infon idag. att barn under 3 inte kommer vaccineras, med eventuellt undantag för de småbarn som tillhör en annan högriskgrupp, tex hjärtsjuka eller med lungproblem osv. så didos kommer inte få vaccinera sig.
    ååh att dom orkar fan också!!
    Men då får jag bara vaccinera ebba då.
  • jeng

carina, fågelinfluensan är en helt annan grej. den var inte alls lika smittsam, däremot var den mkt farligare om man väl blev smittad. svininfluensan smittar väldigt lätt, och smitta överlever enligt senaste siffrorna i 2 dygn på tex toaletter, handtag och liknande!! sedan så hoppas de ju kunna begränsa smittspridningen ändå såklart! men det bygger ju också mycket på att alla tar det på allvar och inte går runt sjuka...

• 3 barns mamma84
    jeng skrev 2009-09-04 14:31:48 följande:
    carina, fågelinfluensan är en helt annan grej. den var inte alls lika smittsam, däremot var den mkt farligare om man väl blev smittad. svininfluensan smittar väldigt lätt, och smitta överlever enligt senaste siffrorna i 2 dygn på tex toaletter, handtag och liknande!! sedan så hoppas de ju kunna begränsa smittspridningen ändå såklart! men det bygger ju också mycket på att alla tar det på allvar och inte går runt sjuka...
    åh fy!!
    Hoppas detta försvinner snart
    Läste igår att 3 gravida kvinnor i Usa hade dött av just svinifluensan
    Och en man i uppsala och en gravid kvinna ligger på uppsala sjukhus och har svinifluensa har inte hört något mer men hon lever nog hoppas jag.
  • KaOl

Jucea: om det bara är socialt så hade jag absolut haft honom hemma istället - tror att de klarar sig fint utan fsk tills de är upp mot 2-3-årsåldern! Förstår att du är hispig ang vacc.. Inte lätt att veta vad som är rätt eller fel, vad som är värst för fostret - vacc eller influensan. Har tyvärr inga råd att ge utan du och Ph får diskutera er fram till vad som känns bäst för er! (fast sparka honom på smalbenet för att han inte tar det på allvar. Han ska vara rädd om er!!)

Melva: Stor kram! Hoppas att det löser sig för er!

tack för gulliga kommentarer om fotot på Måns

• jeng

Amelie,
    Jo, men jag vet! Jag är som sagt inte direkt glad åt att det är ett vaccin som de vägrar släppa ifrån sig fakta om. Men när flera av de i min närmsta krets jobbar med just vaccinationer och inom sjukvården, och de säger att i den info som de får ut så ska det vara helt grönt för gravida och de ska få vaccinet först, så blir jag ju lugnare!! Sedan beror det mycket på att jag redan har problem med sd, vilket ju gör att risken ökar betydligt för mig om jag blir sjuk. Blir jag helt friskriven på mitt läkarbesök i nästa vecka så kanske jag börjar vela igen... Men nej, jag är inte heller lika orolig ang diverse "förbjudna" medel i mindre mängder! är mer skeptisk till den svenska attityden om att säga att allt som man inte kunnat bevisa är ofarligt därmed måste vara farligt...

• KaOl

jucea: men, får du lova att flyga utomlands om några veckor?? har du kollat så din hemförsäkring gäller?? Min gällde bara till v 26 eller ngt sådant..

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8