• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • Apmor2
    Thaleya skrev 2009-07-22 16:51:14 följande:
    haha jaa då blir det ju ännu värre helt plötsligt :)fattar inte de som säger rosen, smulan, blomman och annat yttepytte gulligt och missvisande, varför liksom? Fast sen är ju framstjärt trots allt värre.

jag förstår inte heller, framstjärt e vidrigt.. fattar inte snippa är ett bra ord.. Hade svårt att vänja mig vid det för jag kallar mitt kön för fitta speciellt om man ska va snuskig men det känns bra och neutralt att säga att jag har en snippa till min son, han har snopp o jag snippa..
  • Apmor2
    Gräddeline skrev 2009-07-22 16:52:39 följande:
    hihi, undrar om det finns nagon som heter Snippa, det far man ju inte hoppas. Fanns kanske nagon som hette Snopp nar det ordet borjade anvandas i folkmun Ibland har man otur!
    hoppas inte det, det skulle kännas konstigt
  • Gräddis
    Thaleya skrev 2009-07-22 16:54:01 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 16:52:05 följande:
    Jaa herregud där håller jag med. Man får väl säga vad man vill, alla fattar ju ändå vad som menas sålänge man inte drar till med ett helt eget ord som ptolemjis, då kan det uppstå problem, eller ord som redan finns som leverpastej, då blir det nog ännu krångligare.
    hahaha jag viker mig av skratt, leverpastej!! yuk!!!!!
  • Thaleya
    Apmor2 skrev 2009-07-22 16:55:56 följande:
    jag förstår inte heller, framstjärt e vidrigt.. fattar inte snippa är ett bra ord.. Hade svårt att vänja mig vid det för jag kallar mitt kön för fitta speciellt om man ska va snuskig men det känns bra och neutralt att säga att jag har en snippa till min son, han har snopp o jag snippa..
    Jo jag kommer att anta att de som kallar sina barns underliv för framstjärt är extremt pryda men sen är det inte mycket mer med det.
  • Thaleya
    Gräddeline skrev 2009-07-22 16:57:48 följande:
    hahaha jag viker mig av skratt, leverpastej!! yuk!!!!!
    haha ja men seriöst kan du tänka dig missförstånden på dagis :O
  • Em00
    Sennaboo skrev 2009-07-22 13:11:51 följande:
    Vad skulle du välja att säga till ditt barn de fåtalet gånger i månaden som du använder ordet snopp ifall det nu gällde en flicka?
    kuk ^^
  • Björnmossa

Mamma 2b skrev 2009-07-22 16:52:05 följande:

Förresten för att förtydliga ordentligt för dig nu, sista gången. Det är inte jag som trasslar in mig i språkhistoria (misslyckat försök att nedvärdera mina språkkunskaper), utan det är alla jäkla självutnämnda supermorsor tillika moralkärringar på FL som sitter och håller på med sitt ordbajseri om snippa hit och snippa dit. "säger du inte snippa kan du inte skaffa barn",  "bäst du vänjer dig vid snippa om du ska ha barn" Snälla, jag är fullt kapabel att själv avgöra vilka ord jag anser passar i min familj.
    Jo vännen, det är du. Det framgår väldigt, väldigt tydligt i din TS att du ser "snippa" som ett helt nybildat ord.

"Säger du inte snippa kan du inte skaffa barn" låter inte särskilt vettigt, men jag ser inget om språkhistoria i den meningen, gör du?
  • Apmor2
    Thaleya skrev 2009-07-22 16:59:35 följande:
    Jo jag kommer att anta att de som kallar sina barns underliv för framstjärt är extremt pryda men sen är det inte mycket mer med det.
    jo visst, men ack så fel- det är ju ingen stjärt.

Jag funderar är det fler än ts som tyckte att "Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk"? för om jag inte missminner mig så var det mkt besvär och hur många är det inte som i avsaknad av ett bra ord har sagt, men mamma har ingen snopp. Som att vårat kön är mindre värt och har varit avsaknad av snopp.
  • Apmor2
    Thaleya skrev 2009-07-22 16:59:35 följande:
    jo visst, men ack så fel- det är ju ingen stjärt.

Jag funderar är det fler än ts som tyckte att "Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk"? för om jag inte missminner mig så var det mkt besvär och hur många är det inte som i avsaknad av ett bra ord har sagt, men mamma har ingen snopp. Som att vårat kön är mindre värt och har varit avsaknad av snopp.
Svar på tråden Snippa..